Skrevet av Emne: Murring på de andre pusene  (Lest 1464 ganger)

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Murring på de andre pusene
« på: 23 Oktober 2006, 20:30:08 »
Bella, den eldste pusen min, går bare å murrer, brummer og knurrer bare hun ser en av de andre pusene. Nå har hun holdt på sånn helt siden Tittentei kom i hus i januar( og etter det har jo både Uras og Kastor flyttet inn her). Det virker som om hun hater de andre pusene her som pesten. Hun er også ute så godt som hele dagen. Den tiden hun er inne bare spiser hun og kanskje hun tar seg en liten blund på hylla i trappoppgangen. Virker ikke som hun trives særlig bra.  :skjelveleppe:
Hun kan hilse på Tittentei og kose med meg om vi alle er ute, men inne kommer det ikke på tale. Hun er ikke slem mot noen, men holder seg unna alle og bare brummer truende mot de andre pusene. Jeg vet puser kan holde på sånn en stund om det kommer nykommere, men syntes dette har tatt en evighet.
Noen som har noen gode råd om horfor hun oppfører seg slik og hva jeg kan gjøre med det?
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Ragstars

• Gjest
SV: Murring på de andre pusene
« Svar #1 på: 23 Oktober 2006, 20:42:51 »
Noen katter er bare rett og slett sånn...Tror ikke det er så mye å gjøre med det.
Hun trives tydeligvis som utepus, men det er jo selvfølgelig dumt at hun ikke vil kose. Så lenge hun kommer hjem for å spise og holder seg i nærheten, viser det jo at hun trives litt alikevel. Dette styrer hun vel selv, tror jeg.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Oktober 2006, 20:45:34 »
Jeg vet ikke, men Tamlin er også slik. Kommer de for nære så banker han dem hehe. Men ikke sånn at de blir skada, men sier bare fra at kom deg unna her bor jeg liksom. Han har jo bodd sammen med dem i snart 3 år og de blir nok ikke venner. Men de godtar hverandre og han koser med oss, men kan plutselig klikke.
Jeg har godtatt at han er slik. Men du må jo se pusen din an. Men om hun ikke hadde trivdes, så tror jegi kke hun hadde kommet hjem etter å ha vært ute, kanskje hadde hun også begynt å tisse eller andre uvaner innendørs.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Oktober 2006, 20:49:55 »
Enkelte katter blir aldri gode venner, men det kan lære å leve med hverandre.
Hun setter grenser for de andre kattene: "dere får komme så nær mer, men ikke mer".

Det kan jo bli bedre, men ikke nødvendigvis. Slik er bare katteverdenen  :savle[1]:

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Oktober 2006, 21:10:44 »
Hmmm. Da kan jeg vel bare venne meg til dette da. ::)
Heldigvis virker det som om kattene her har godtatt at det er slik. Hold seg ihvertfall 1 meter unna Bella så går alt bra. :fnis[1]:
Men siden Bella også kanskje trives her selv om hun virker litt missfornøyd, da skal jeg også være fornøyd. :) Hun kommer jo hjem for mat hver dag og har aldri funnet på noe ugang inne. Hun er snill som bare det, bare veldig murreknurre.
Men syntes det er så rart at hun godtok forrige pusen vår etter bare en uke, og da hadde jeg ikke særlig store forhåpninger siden de fleste sa til meg at to jentepuser kanskje ikke ville gå så bra sammen. Men de ble bestiser. Så rart at hun ikke vil godta de tre andre her. :klø seg: Kan det være fordi de har hverandre?

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Oktober 2006, 21:25:28 »
Høres litt ut som vår eldste pus det det. Det tok innmari lang tid før Pia i det heletatt aksepterte at det kom to katter til i hus, sikkert så mye som et år. Hun liker fortsatt ikke de to yngste, men hun aksepterer dem nå som en del av klanen sin. Hun kan ikke ligge ved siden av noen av dem, knapt nok spise mat i nærheten av de, og de blir titt og oftsa tusket av henne om de kommer for brått innpå de. Hun ble mindre kosete overfor oss i lengre periode, først nå, 3 år etter, begynner hun igjen å bli kosejente som kan hoppe opp i fanget på egenhånd, dog det er ikke ofte.  :fnis[1]:

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Oktober 2006, 21:28:45 »
Høres litt ut som vår eldste pus det det. Det tok innmari lang tid før Pia i det heletatt aksepterte at det kom to katter til i hus, sikkert så mye som et år. Hun liker fortsatt ikke de to yngste, men hun aksepterer dem nå som en del av klanen sin. Hun kan ikke ligge ved siden av noen av dem, knapt nok spise mat i nærheten av de, og de blir titt og oftsa tusket av henne om de kommer for brått innpå de. Hun ble mindre kosete overfor oss i lengre periode, først nå, 3 år etter, begynner hun igjen å bli kosejente som kan hoppe opp i fanget på egenhånd, dog det er ikke ofte.  :fnis[1]:
Jøss. Da er det jo håp her også da.
Bare 2-3 år til så... :morsomt:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Oktober 2006, 21:46:59 »
Jøss. Da er det jo håp her også da.
Bare 2-3 år til så... :morsomt:

Tålmodighet er en dyd.  :morsomt:

Kismet

• Gjest
« Svar #8 på: 25 Oktober 2006, 16:38:50 »
Noen katter har en sterk følelse av hvem som bestemmer, og har helt klare forestillinger om hvem som er konkurrenter.

Min huskatt ble rasende og gikk helt fullstendig av hektene da den voksne skogkatten kom i hus (huskatten var da bare barnet, mens skogkatten var et år), han klikka i vinkel og ble helt gal, han var voldelig, beit og klorte seg fast og styra på og mishandla skogkatten i rundt et halvt år før han innså at den nye pusen var kommet for å bli og slutta med plagingen.

Noen trenger lengre tid enn andre, og noen vil nok aldri bli venner.

Her har det gått bra, de aksepterer hverandre og kan sove ved siden av hverandre, men det var så ille her en stund at jeg frykta jeg måtte omplassere en av dem.