Skrevet av Emne: Flytte hjem fra utlandet med katt  (Lest 1240 ganger)

Trond

• Gjest
Flytte hjem fra utlandet med katt
« på: 23 Oktober 2006, 16:09:06 »
Hei,

Jeg har bodd utenlands i 4 aar (Thailand), og har under den tiden skaffet meg katt. Tenker naa aa flytte hjem til Norge, antagelig i Juli, og vil gjerne ha med meg Garfield.
Problemet er at han har blitt misshandlet av sin tidligere eier, saa han kan ikke bli satt i karantene siden han fortsatt er redd for alle mennesker utenom meg og
min kone. Han er en innekatt, og jeg kan dokumentere at han har alle vaksiner siden vi fikk ham den 10. Juni. Det tok ham 3 maaneder aa venne seg til meg og min kone, og vi vil ikke la ham gaa gjennom denne prosessen en gang til med ny eier/karantene. Garfield krever ogsaa daglig behandling for et oedelagt oeye. Kan noen vaere vennlige aa gi oss raad om det er mulig aa faa ham hjem til Norge uten karantene? Paa mattilsynets hjemmeside er Thailand med som et av landene der karantene kreves.

Om karantene virkelig kreves, hvordan gjennomfoeres denne karantenen?

Med vennlig hilsen,
Trond.

Kismet

• Gjest
SV: Flytte hjem fra utlandet med katt
« Svar #1 på: 23 Oktober 2006, 16:33:45 »
Fant litt om dette:

Før avreise må hunden eller katten gjennom et vaksinasjonsprogram mot rabies som tar ca. 6 måneder å fullføre. Minst 120 dager etter utført rabiesvaksine, må dyret testes hos veterinær for antistoffer mot rabies. Alle hunder og katter som kommer fra rabies-infiserte land utenfor EU/EØS, må i fire måneders karantene.

Ved hjemkomst må alle hunder og katter også behandles mot bendelorm, hvis dette ikke allerede er gjort hos veterinær i utlandet.

I henhold til opplysninger fra Statens Dyrehelsetilsyn skal hunder og katter fra andre land være vaksinert mot valpesyke, leptospirose og rabies. Dyrene skal følges av et helsesertifikat som ikke må være eldre enn 10 dager. Formular fåes ved henvendelse til Statens dyrehelsetilsyn.

Hunder og katter fra land utenfor EØS-området skal normalt stå i karantene i 6 måneder; 4 måneder på karantenestasjon og 2 måneder i hjemmekarantene (de får ikke komme i kontakt med andre dyr i løpet av denne perioden). For tiden er det kun én karantenestasjon i Norge (Vestberg karantenestasjon i Østfold. Man må reservere plass der min. 30 dager før ankomst og samtidig forhåndsanmelde ankomsten hos distriktsveterinæren i Mysen.)

For mer informasjon, kontakt Statens dyrehelsetilsyn

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Oktober 2006, 16:41:04 »
http://www.tanganyikas.no/tojotanga/index.htm

Disse damene fra linken hjalp hjemløse katter fra Spania til Norge, kanskje du finner noen tips der eventuelt..

Har ikke så mye egen info om emnet så..

Håper inderlig Garfield kommer seg hjem til Norge uten for store forstyrelser for ham siden han er så engstelig..

Lykke til  :)

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 23 Oktober 2006, 16:53:48 »
En mail til mattilsynet, og du får sikkert svar på spørsmålene dine - de kan reglene for hvert enkelt land. :icon_smile:

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Kjønn: Kvinne
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Oktober 2006, 18:09:37 »
Lykke til!  :bigarmhug: