Skrevet av Emne: 2 spm om vaksinering... ??  (Lest 1497 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
2 spm om vaksinering... ??
« på: 20 Oktober 2006, 13:36:20 »
Heisann :)

Jeg har 2 spm angående vaksinering.... Håper det er noen som kan svare på de..
Det 1 spm er vell bare hysteriks da..gale hysteriske kattemamman :)

1. Hvis en katt er vaksinert og tilbringer mye tid sammen med en ikke- vaksinert katt, vil da den ikke- vaksinerte katten kunne få noen "smitter" siden den vaksinerte katten har fått ultralite av den bakterie/viruset den er blitt vaksinert mot?  :icon_question:  :icon_razz:

2. Det står at kattene bør være ca 12 uker gamle ved 1 gangs vaksine.. Hva om katten feks er blitt 20-25 uker ved første vaksinering, er det noe problem? Grunnen for spm er at jeg flytter inn i leiligheten ca 1-5 november, og da tar jeg Isis med meg, samt at jeg får en katt til (Moshe) som jeg tenkte å vaksinere samtidig.. Dvs at Isis da er ca 18 uker, og Moshe er 21 uker...

Håper noen kan svare meg på dette, har ikke vaksinert noen av mine tidligere katter..

Linda

• Gjest
SV: 2 spm om vaksinering... ??
« Svar #1 på: 20 Oktober 2006, 13:49:00 »
1. Nei, den uvaksinerte katten kan ikke bli smittet, ettersom viruset i vaksinen er ødelagt.

2. Det er ikke noe problem å vaksinerere kattene etter at de er 12 uker :icon_smile: Husk at de skal ha tre vaksiner før de regnes som grunnvaksinert; den første gis vanligvis ved 12 uker, den neste 3-4 uker etter og deretter revaksinering etter et år.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 Oktober 2006, 13:55:12 »
2. Det er ikke noe problem å vaksinerere kattene etter at de er 12 uker :icon_smile: Husk at de skal ha tre vaksiner før de regnes som grunnvaksinert; den første gis vanligvis ved 12 uker, den neste 3-4 uker etter og deretter revaksinering etter et år.

Jepp, vet det med tre vaksiner :) men var bare usikker på dette med "tidsfrist" for første vaksinering :) (At en katt kan bli for gammel for å vaksineres første gang..) Kan katter vaksineres for første gang i voksen alder da?

Tusen takk for svar Linda :)  :icon_smile:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #3 på: 20 Oktober 2006, 17:25:24 »
Rocky var 2 år da han fikk grunnvaksina si, og fikk 2.vaksine en mnd etterpå!  :icon_smile:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Oktober 2006, 19:52:53 »
Rocky var 2 år da han fikk grunnvaksina si, og fikk 2.vaksine en mnd etterpå!  :icon_smile:

Takk for info  :icon_smile:

Hva koster egentli vaksine? :)

Ulla og August

• Gjest
« Svar #5 på: 20 Oktober 2006, 21:08:39 »
Jeg tror jeg betalte mellom 300-400 kr sist jeg vaksinerte en av kattene mine. Det minner meg forøvrig om at Ulla må revaksineres.

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 20 Oktober 2006, 21:30:59 »
Jeg betalte vel 820 pr katt men det var tilleggsvaksine mot leukemi inkl.