Skrevet av Emne: Eksem  (Lest 1485 ganger)

Haru

• Gjest
Eksem
« på: 19 Oktober 2006, 14:58:27 »
Hei tl dere alle!

Jeg har en hunnkatt, Tigerlily, som nærmer seg 3 1/2 år. Hun har eksem/hudlidelse. Dette fikk hun plutselig en sommer for vel 2 år siden nå. Jeg er usikker på som er årsaken eller om dette er noe hun er født med. Har vært inne på tanken om det var forårsaket av kokt seifileet. Det har hun nemlig ikke fått hele livet, så vi har sluttet med det for et par måneder siden. Akkurat nå er eksemen eksremt ille igjen og Tigern er litt slapp og utafor. Holder seg det meste inne for tiden. Tror det skykldes at hun ikke er bra, snarere enn høsten som brått kom...
Vi har vært hos Skedsmo Dyreklinikk flere ganger med problemet og hun får noe sprøyter der, kortison og/eller antibiotika tror jeg. I tillegg får vi foreskrevet tabletter, mikstur og salve som skal tas. Erfaringen min er at det nesten tar knekken på det, men ikke helt... Så etter litt blusser det opp igjen.

Leste noe her på nettet om at dere anbefaler lakseolje, så det skal vi løpe å kjøpe med en gang.

Ellers får katten min bare Sheba og friskis og Whiskas tørrfor.
Det er vel strengt tatt ikke mat de fleste eierene på dette forumet gir kattene sine, men har dere noen erfaring med at dette er med å forverrer problemet?

Tar i mot alle råd og tips.

Mvh, Karianne

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Eksem
« Svar #1 på: 19 Oktober 2006, 15:03:08 »
1: Skift til kvalitetsfor fra dyrebutikken eller dyrlegen!
2: prøv Salmopetolje

Lykke til med pusen!  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #2 på: 19 Oktober 2006, 16:02:00 »
1: Skift til kvalitetsfor fra dyrebutikken eller dyrlegen!
2: prøv Salmopetolje

Lykke til med pusen!  :bigarmhug:
Skriver under på det!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Oktober 2006, 16:47:09 »
Hills sitt veterinærfor skal ha et for hudlidelser, du kan jo høre med dyrlegen neste gang du er der  :)

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #4 på: 19 Oktober 2006, 16:59:23 »
Må bare underskrive på dette med fôret. Butikkfôr er ikke bra, og det er mange katter som ikke tåler det.
Vil også påpeke at kvalitetsfôr ikke er så mye dyrere, siden man gjerne kjøper fem eller tikilos sekker, og katten spiser mindre av det, siden det er mer næring i det.

Lykke til! :icon_smile:

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #5 på: 19 Oktober 2006, 18:13:03 »
Ja er enig her med at det er lurt å begynne med kvalitetsfôr og samtidig bruke salmopet oja  :icon_smile:

Jeg hadde litt av hvert av fôr her blandet en stund, og da blusset eksemen til Cali opp igjen, men etter jeg kun holdt meg til Hill's fôret, så har han blitt bedre, han får også jevnlige doser med salmopet olja ca 2 ganger uka for å holde det ved like..

Men når han har et eksemutbrudd, så får han salmopet olja daglig til det er bedre, så fortsetter jeg med 2-3 ganger uka...

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #6 på: 19 Oktober 2006, 18:25:30 »
Hvis du fodrer med RC kan det meget vel skyldes for meget salt, så du skal finde et Premium foder. Jeg kan klart anbefale 1stchoice, men ved ikke om det kan fås hvor du bor.

Jeg har en hunkat der har fået konstateret hustøvmideallergi. Jeg har nu fodret med 1stchoice i 8 mdr og hun er næsten helt kommet sig over lidelsen.
Jeg vil aldrig anbefale at give tilskud af olie, da det blot får foderet til at passere for hurtigt gennem tarmene.Samtidig kan man risikere at olien hindrer visse næringsstoffer at blive optaget i systemet. Fodrer man med lødigt foder bør olie ikke være nødvendigt.
MVH Lone

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19 Oktober 2006, 21:37:46 »
Sier det samme som de andre her. Kjøp et for hos veterinær eller dyrebutikk, et som er tilpasset hudproblemer/sensitiv hud. Og så kan du bestille Salmopet oljen. Her skal du få en link av meg. http://www.canis.no/ Ligger under hundeutstyr, og stell og pleie igjen. Lykke til!  :icon_smile: