Skrevet av Emne: Hvordan lære katten å gå på do ute..  (Lest 5214 ganger)

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
  • Masse koooz!
    • Vis profil
Hvordan lære katten å gå på do ute..
« på: 19 Oktober 2006, 02:27:23 »
Hvordan gjør jeg dette.. katten min er 7 måneder gammel, å i dag så har jeg ryddet vekk kattekassen.. har den mye ute.. men jeg er hele tiden redd for at han skal gjøre noe inne.. noe spes mer jeg kan gjøre for at han skal lære seg å gi bedskjed når han må ut på do?
Tjeneren for Hårballens verden.. At your service!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Hvordan lære katten å gå på do ute..
« Svar #1 på: 19 Oktober 2006, 02:36:22 »
Kor lenge har du hatt katten ute?
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 Oktober 2006, 03:17:53 »
Skjønner ikke hvorfor dokassen skal ryddes vekk, er mye bedre at katten gjør fra seg inne enn å gå på do ute hos naboene i bedet. La pus få doen sin tilbake du  :bigarmhug:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Masse koooz!
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Oktober 2006, 03:20:24 »
nei.. er møkkalei av den dassen.. han er jo altfor stor for den.. han skal på do ute..

eg har hatt han ute siden han var ca 4 måneder eller noe sånn.. men han har væt ute å lekt, så springer han inn på do så går han ut å leker igjen.. hehe..

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 Oktober 2006, 03:25:40 »
Spør naboene dine hva de synes om at katter går på do hos dem, skal gi deg flere fordeler med å ha den dokassen:

Du slipper sure naboer
Du vet når katten din er syk ( får diare, hard avføring osv )
Du får en fornøyd katt som slipper å holde seg når den må på do

Jeg har også katter som går både inne og ute, for det meste går de på do inne, men noen ganger gjør de ( dessverre ) fra seg ute.
Om du tenker deg om er det ikke mye stress med den dokassen, er bare noen sekunder hver dag for å fjerne lortene og så bytte sand og vaske kanskje en gang i uken  :bigarmhug:
Skulle gjerne gjort hele ryddinga for deg jeg, synes pus fortjener doet sitt, de aller fleste puser har dokasser inne selv om de er ute mye  :icon_smile: ( har ikke noe med alder å gjøre )

Tenk deg om, du risikerer en pus som blir nervøs og redd pga den har mistet noe den trenger, er det verdt det ? :hmmmm:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 19 Oktober 2006, 03:31:05 »
Hvorfor i alle dager vil du at katten skal gå på do ute? :icon_surprised: Nei, la den stakkars pusen ha kassen sin i fred  :icon_sad:

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Masse koooz!
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19 Oktober 2006, 03:31:59 »
det er ganske mange puser rundt om kring her, så de finner ikje ut at det er min ;)  nei eg er med på at puser skal gå på do ute..

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19 Oktober 2006, 03:33:43 »
det er ganske mange puser rundt om kring her, så de finner ikje ut at det er min ;)  nei eg er med på at puser skal gå på do ute..

du er med på å gi katter et ufortjent dårlig rykte  :icon_mad: la pus få ha kassen sin i fred!

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Masse koooz!
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 Oktober 2006, 03:45:45 »
trodde d var normalt å la katter gå på do ute siden de egentli er utedyr..  har ingenting i mot at folk har de som innekatter ikje misforstå meg her.. men eg syns bare d er normalt å la katter gå ute på do..

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 19 Oktober 2006, 03:48:40 »
Dette har ikke noe med utekatter eller innekatter å gjøre, men det som er best for pus er å være inne på nettene når det er kaldt og mørkt og større sjans for å blir påkjørt osv. og å få lov å ha egen tissekasse inne, du skal være sjeleglad pusen din vil gjøre fra deg inne istedenfor ute. Du har en smart katt  :icon_smile:

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 19 Oktober 2006, 04:05:43 »
Du må gjerne lære pusen din til å gjøre fra seg ute, men den må likevel ha et toalett TILGJENGELIG inne!! Det blir som å ikke la katten få vann en dag, fordi det regner ute!!  :icon_neutral: Den skal ha valget! Og hva om du sover lenge en dag og katten må på do? Skal du da kjefte på den hvis den driter i sofaen din da?

Spør Dyrebeskyttelsen du, om hva de synes om dette, så får du nok høre hva som er best for pusen din! :icon_smile:

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Masse koooz!
    • Vis profil
« Svar #11 på: 19 Oktober 2006, 04:09:37 »
de klarer å holde seg da.. så lenge de lærer at det er ute de skal tisse så klarer de å holde seg.. hadde en katt i 11 år å den tisset aldri inne..

nei.. får ikje kjeft.. d gjør eg ikje.. ikje etterpå, hvis eg tar han i aksjon så slepper eg har bare ut med en gang.. fortjener ikje kjeft, han kan jo ikje for d..

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Masse koooz!
    • Vis profil
« Svar #12 på: 19 Oktober 2006, 04:10:56 »
men han kan lære seg å gå på do ute først.. så får han kassen tilbake hvis vi skal være borte lenge å sånn, sånn eg har tenkt d egentli..

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 19 Oktober 2006, 04:13:12 »
For å ta et eksempel:

Min mors katt er utekatt og gjør ALDRI fra seg i dokassen sin, MEN den er tilgjengelig hvis katten skulle ønske det! Så kanskje én gang i måneden så har katten lagt fra seg noe i kassen!

Du klarer også å holde deg en hel natt, men det er forbanna kjekt å ha en dass i tilfelle, ikke sant?

Utlogget Doffen=)

• Kattunge
  • **
  • Masse koooz!
    • Vis profil
« Svar #14 på: 19 Oktober 2006, 04:17:20 »
hehe jepp.. men lære seg gå ut først som sagt..

Nova

• Gjest
« Svar #15 på: 19 Oktober 2006, 04:21:30 »
Nei, det er feil. Katten skal ha toalett tilgjengelig IMENS du lærer den å gå ute, og etter... Hvis du tar ifra katten din noe som er så grunnleggende som et toalett, så vil du få en katt som blir nervøs!

Den klarer å holde seg? He, he! Du har tydeligvis aldri hatt en katt med urinveisinfeksjon du!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #16 på: 19 Oktober 2006, 08:16:57 »
Min katt gikk ute i 1 år den, og hele tiden hadde den dokasse inne.. Syns virkelig du skal sette frem dokassen til katten din igjen
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 Oktober 2006, 09:04:03 »
Buster går stort sett på do ute, og det har han gjort siden han begynte å være ute da han var 9 måneder. Men jeg har SELVSAGT dokassen stående fremme, sånn at han kan bruke den i nødstilfeller. Det er ikke ofte det skjer, men det hender at han ikke klarer å holde seg i løpet av natta, eller når vi er på jobb. Da han gikk på medisin måtte han være inne i 10 dager, og da ble den flittig brukt.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal stresse pusen din med å ta vekk doen hans. Hva skal du gjøre hvis pus blir syk og må holdes inn ei stund? Skal han bare knipe igjen til han blir frisk da? Synes du skal la han få muligheten til å velge jeg.

Utlogget Lino

• Fin pus
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • Pike med ord skriver
« Svar #18 på: 19 Oktober 2006, 10:56:43 »
Da jeg var barn, hadde vi en pus og vi hadde ikke kattedo inne. Men hos oss sto alltid verandadøren åpen, uansett vær, og pus kunne gå ut akkurat når han ville. I begynnelsen hadde vi do inne også, men da han ikke hadde brukt den på tre mndr, tok vi den vekk. Det var ikke noe problem, men jeg ville ikke gjort det slik i dag. Min elste katt går også ute, men bruker doen når han trenger det. Jeg gidder ikke stå opp midt på natten for å slippe ham ut, og han ber heller ikke om det.

Synes du skal la katten din beholde doen sin!

Linda

• Gjest
« Svar #19 på: 19 Oktober 2006, 14:23:40 »
Må katten holde seg kan det faktisk føre til urinveisinfeksjon, og har de først fått det en gang får de det gjerne igjen. Vil du virkelig risikere det med pusen din? Katter skal alltid ha tilgang på do, selv om de gjør fra seg ute i 99% av tilfellene. At du har en utekatt som vil bruke kassen en jo kjempepositivt, da er det mye lettere å f.eks. oppdage sykdommer i tide. Å lære katten til å gjøre fra seg ute synes jeg er både tullete og egoistisk  :icon_exclaim: