Skrevet av Emne: Babyproblemer  (Lest 1165 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Babyproblemer
« på: 08 Juli 2005, 05:45:06 »
Pusi sine unger blir 3 uker på lørdag.  Hun hadde seks, men 2 døde.  Pusi spiser tørr og våtfor og drikker vann.  Nå har ungene diare' og de tisser hele tiden.  Det lukter ganske stygt av de så jeg vasker de litt og skifter underlag hele tiden.

Jeg prøvde med melkeerstatning for hunder siden det var det eneste jeg fant, men vet ikke om det var så bra.

Er det for tidlig å prøve å gi dem noe annet?  Eventuellt hva kan jeg gi dem?

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Babyproblemer
« Svar #1 på: 08 Juli 2005, 10:19:34 »
3 ukers alderen kan være en vanskelig tid for små pusunger. Siden de nå har en overgangsfase fra morsmelk til tørrfor, er det ikke alltid at det går så bra i magen. Pass på å sjekke om de er dehydrerte, om de er det må du til dyrlegen med dem så de får sprøytet vann inn under huden på dem.
Ellers har Royal Canin et supert veterinær for som er laget spesielt for denne overgangen. Dessverre er det ikke så mange veterinærer som tar det inn, men om du får tak i det så tror jeg det vil være den beste hjelpen.
Har ei venninne som er oppdretter av Norsk Skogkatt som hadde akkurat det samme problemet. Veldig viktig å passe godt på at de ikke er dehydrerte. Spesielt nå som det er så varmt!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Babyproblemer
« Svar #2 på: 08 Juli 2005, 10:55:59 »
Finner ikke det foret du snakker om.  Det eneste jeg fant var morsmelkerstatning for hunder, det har jeg gitt litt av.  Nå har jeg akkurat vasket de igjen og skal gi de litt kokt vann( Tør ikke gi de vann fra springen her nede).  Tror du det er lurt å tilsette litt sukker? Vi har ca 40 grader her.

Den ene kattungen ser ut til å mangle veske, hun har også mest mageproblemer.  Dyrlegen kommer ikke hit før tirsdags kveld, og det er ikke sikkert at han har tid til å se på dem engang.

Tusen takk for råd!

Hilsen Lisbet

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Babyproblemer
« Svar #3 på: 08 Juli 2005, 12:02:51 »
Hei Lisbet!

Får håpe det går ra men pusungene.Det er ikke lett da du ikke har dyrlege som kommer først på tirsdag og da kanskje ikke har tid til å se på pusen.

Men det høres ut som du har gjort alt du kan.Jeg hvet at da jeg hadde kattunger så ga jeg de vann med el liten spøyte for å få i de vann.Bare noen dråper om gangen og det gjorde jeg ganske ofte.Men jeg var jo heldig og hadde vetrinær i nærheten.Jeg mistet 2 av 3 kattunger.Men de hadde ingen mammakatt.Mannen min fant dem i en hylle på jobben sin.Og da var de helt nytføde.Men vi har en igjen her hjemme og det føles godt.

Lyke til
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
Babyproblemer
« Svar #4 på: 08 Juli 2005, 12:28:31 »
Bra at du reddet en i all fall.  Pusi mistet 2, de var mye mindre enn de andre.  Hun har melk, men det er nok ikke nok siden en av de hyler hele tiden.  Kanskje det er morsmelkerstatninga for hunder som har gitt magepina?  Vet ikke, men prøver nå bare kokt vann.

Var på butikken like i nærheten, da så jeg enda et nytt kull som ikke hadde noe hjem + 2 gravide ungkatter.  Blir så søkkfortvila over den behandlinga de får her, hver morgen tar søppelfolka og plukker opp katte og hundelik som ligger i vedkanten.  De gjør dette grytidlig så de døde dyrene ikke skal vises for mye.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Babyproblemer
« Svar #5 på: 08 Juli 2005, 13:03:14 »
Sitat fra: Lisbet

Var på butikken like i nærheten, da så jeg enda et nytt kull som ikke hadde noe hjem + 2 gravide ungkatter.  Blir så søkkfortvila over den behandlinga de får her, hver morgen tar søppelfolka og plukker opp katte og hundelik som ligger i vedkanten.  De gjør dette grytidlig så de døde dyrene ikke skal vises for mye.

Det er det verste jeg vet med å være i Syden!! Dyra får ikke respekt! Kattungene må nok ha en ormkur etterhvert, men det må du nok vente litt med. Mine fikk ormkur ved 5- ukers alderen. Da begynte jeg også å gi dem tørrfôr... Men det er vel ikke så lett å få tak i ormkurer der nede heller...
Huff... Lykke til!!! Håper det går bra!!!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Babyproblemer
« Svar #6 på: 08 Juli 2005, 13:04:48 »
Sitat fra: Lisbet

Det høres helt forferdlig ut.Jeg husker da jeg var i Alicante at det var mye katter og hunder som gikk fritt og ikke hadde noen eiere.Men jeg fikk høre at det var en dame der som matet kattene vær dag.Jeg håper hun fortseter med det.
Det er jo vondt for oss som er så glad i dyr å se at de lider og ikke har det stellet som vi gjør her hjemme.
Jeg skulle ønske at jeg hadde muligheten til å ha flere katter,men det kan jeg ikke nå.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08