Skrevet av Emne: Blod og slim i oppkast...  (Lest 2543 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Blod og slim i oppkast...
« på: 18 Oktober 2006, 21:16:29 »
Dette bør vel være urovekkende, ikke sant?

Dette dreier seg om kattungen til en venninde av min søster og jeg mottok i dag noen tekstmeldinger ogm jeg viste hva som kunne feile pusen. Jeg kan jo selvsagt ikke stille noen diagnose, men kom med forslag om hva det kunne være og lurte på hvordan almenntilstanden til pusen var. Jeg nevnte før jeg fikk vite om at det var slim og blod at det feks kunne komme av at pusen har slukt maten, spist på planter, orm osv. Almentilstanden er visstnok som vanlig.

Det min søster etterhvert kunne fortelle var at katten nok hadde spist noe sjokolade som den hadde "rappet" fra stuebordet da den var hjemme alene. Jeg vet at sjokolade er som gift for hunder, men jeg antar nå at katter også kan få en reaksjon på å få i seg sjokolade? Noen som vet mer om dette?

Utlogget Lino

• Fin pus
  • Takket: 6
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Pike med ord skriver
SV: Blod og slim i oppkast...
« Svar #1 på: 18 Oktober 2006, 21:19:46 »
Katter tåler ikke sjokolade, nei. Min voksne katt har spist sjokolade én gang, men han fikk så lite at han ikke ble syk av det.

Uansett ville jeg nok ringt og snakket med en veterinæren. Håper pusen blir bra!

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 18 Oktober 2006, 21:20:37 »
Mørk sjokolade er farlig for katter ja. Men husker ikke helt mengden det innebar. Det var ikke så mye den trengte å spise for å bli syk mener jeg.

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 18 Oktober 2006, 21:27:07 »
Blod og slim er symptomer på sjokolade ja. + ekstra dobesøk og kortpushet er noen ting som kan komme.

Leste at katten MÅ til dyrlege, for den kan dø av det.

Og be de sette bort sjokoladen neste gang  :wink[1]:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 Oktober 2006, 21:28:14 »
Som jeg tenkte, hadde vært litt merkelig om det skulle være sås tor forskjell fra hun til katt. Men vet dere hvilke reaksjoner katter kan få av å spise sjokolade? Kan det være blod og slim? Hvor alvorlig kan det være?

Jeg har allerede anbefalt å ringe veterinær, men vet ikke hvordan det går akkurat nå.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 18 Oktober 2006, 21:28:44 »
Sannsynligvis har katten fått en reaksjon på sjokoladespisingen, det høres ut som tarmen er kraftig irritert. Hvis det ikke gir seg temmelig kjapt, vil jeg anbefale Dihydrostreptomycin, det kurerer en mage/tarminfeksjon kjapt. Tablettene er 500 mg, 1/4 tablett til en voksen katt og 1/8 til en kattunge, gis 2-3 dager.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 18 Oktober 2006, 21:29:17 »
SÅ svaret ditt akkurat nå Heidi, takk for svar.  :wink[1]:
« Siste redigering: 18 Oktober 2006, 21:31:38 av Kitziee »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18 Oktober 2006, 21:30:23 »
Sannsynligvis har katten fått en reaksjon på sjokoladespisingen, det høres ut som tarmen er kraftig irritert. Hvis det ikke gir seg temmelig kjapt, vil jeg anbefale Dihydrostreptomycin, det kurerer en mage/tarminfeksjon kjapt. Tablettene er 500 mg, 1/4 tablett til en voksen katt og 1/8 til en kattunge, gis 2-3 dager.
Det skal jeg tipse om når jeg snakker med min søster. Dette blir jo velig via, via, via, men jeg vil jo så gjerne hjelpe selv om jeg ikke kjenner vedkommende som eier pusen.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #8 på: 18 Oktober 2006, 22:49:15 »
regner med sjokolade har samme virkning på katter som på hunder, og en hund på 25 kg kan dø av 140 gram mørk sjokolade!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Oktober 2006, 22:50:57 »
Har nå fått vite at det ikke er den samme katten som har kastet opp som spiste sjokoladen. Jenta som eier katten hadde fortalt at katten som var syk tidligere har fått medisin, bla a kortison og at dyrlegen hadde sagt at oppkast var en bivirkning. Men blod og slim?  :hmmmm: Skal forhøre meg mer om hvilke medisiner og hvorfor hun fikk disse.