Skrevet av Emne: Bjelle til katten din...  (Lest 1067 ganger)

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« på: 07 Juli 2005, 23:32:53 »
Crazy har bjelle i halsbåndet sitt, noe jeg synes er kjekt, for da hører jeg henne, når hun er ute.. Det virker ikke som hun bryr seg... Men for noen dager siden, snakket jeg med en dame, som har hatt Birma i mange år, og hun sa at jeg måtte ta av bjellen, for det var dyreplageri, og at katten kunne bli aggressiv av det :hæh:
Er dette tilfelle??? I så fall, hvorfor selger de sånne i dyrebutikker da??? Den bjella Crazy har, har en veldig svak lyd..... hmmmm.....

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« Svar #1 på: 07 Juli 2005, 23:33:45 »
Synes ikke det er dyreplageri jeg da :hæh:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« Svar #2 på: 07 Juli 2005, 23:44:49 »
Ikke jeg heller, men dama (kjenner ho ikke noe særlig), var så sikker i sin sak.... Pokker heller, Crazy har det så bra atte!!! Haletuppen tipper mot høyre hele tida :thumbsup:
Tror ho hadde prøvd å fått den av seg, hvis ho ikke likte den...

Sissel

• Gjest
Bjelle til katten din...
« Svar #3 på: 08 Juli 2005, 07:14:00 »
Jeg vet ikke jeg, men jeg har hørt at det er pga lyden at man ikke bør han bjelle på katter. De hører jo mye bedre enn oss og den konstante plingingen er irriterende og ikke bra for ørene til katten. Men dyreplageri er jo et sterkt ord  

Og så har jeg hørt at det kan være bra å ha på utekatter slik at potensielle jaktbytter blir advart og kan stikke av.

Sissel

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Bjelle til katten din...
« Svar #4 på: 08 Juli 2005, 08:27:04 »
Dyreplageri? Neppe.. som på påpekte, hvorfor selger de det i dyrebutikk da?
Jeg har bjelle til han minste min, og han syns det er helt greit ser det ut som.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« Svar #5 på: 08 Juli 2005, 12:50:06 »
Sitat fra: Sissel
Jeg vet ikke jeg, men jeg har hørt at det er pga lyden at man ikke bør han bjelle på katter. De hører jo mye bedre enn oss og den konstante plingingen er irriterende og ikke bra for ørene til katten. Men dyreplageri er jo et sterkt ord  

Og så har jeg hørt at det kan være bra å ha på utekatter slik at potensielle jaktbytter blir advart og kan stikke av.

Sissel

Jeg var skeptisk til bjelle, og Crazy brukte ikke det hele det første leveåret sitt, men en venninne av meg hadde kjøpt et nytt halsbånd til henne, med bjelle, og da prøvde jeg det, og det virker ikke som ho har lagt merke til den engang... Også er det mange svaler som har reir under taksteina hjemme, og jeg har også hørt at bjella gir byttet en sjanse til å komme seg unna, så jeg synes den er veldig kjekk.. Tror jeg hadde merket det hvis Crazy ikke hadde det noe godt..

Sissel

• Gjest
Bjelle til katten din...
« Svar #6 på: 08 Juli 2005, 12:52:24 »
Sitat fra: Mirum

Også er det mange svaler som har reir under taksteina hjemme, og jeg har også hørt at bjella gir byttet en sjanse til å komme seg unna, så jeg synes den er veldig kjekk...

Ja, helt enig.

Sissel

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
Bjelle til katten din...
« Svar #7 på: 17 August 2005, 14:14:46 »
Eneste bakdelen jeg ser med å ha bjelle på katten er at den advarer mus og andre byttedyr. Eventyret om musene som ville sette bjelle på katten har litt rot i virkeligheten i den forstand at et eventuelt bytte faktisk blir advart.
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« Svar #8 på: 17 August 2005, 20:59:16 »
Vil jo helst ikke at musa skal dø, heller, jeg da :roll:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Bjelle til katten din...
« Svar #9 på: 18 August 2005, 10:12:40 »
Sitat fra: Mirum
Vil jo helst ikke at musa skal dø, heller, jeg da :roll:

Godt å høre at det ikke bare er meg som er "rar"!!!!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« Svar #10 på: 18 August 2005, 12:38:56 »
vil ikke at musene skal dø jeg heller, men har innsett at det tross alt er et puseliv å spise/fange småkryp..... :engel:

tror ikke du ska bry deg om bjella, men jeg er mer skeptisk til selve halsbånda....pus kan fort sette seg fast(ja selv om det er strikk i båndet!!).....så jeg er ikke halsbånd"fan".

En ting til....selv om noe blir solgt  en dyre butikk, så betyr ikke det at det er en god ting  :cool:

Feks. strøm bånd til hund,strupebånd,...dyreleker som "smuldrer" og setter seg fast i deres halser.....osv.....vær skeptiske  :hilse:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
Bjelle til katten din...
« Svar #11 på: 18 August 2005, 19:14:14 »
Kjøper bare halsbånd med cat-safe, jeg da :roll: Som åpner seg hvis de får noe motstand... Litt kjipt når kattene klør seg som besatt,men :hihihi: