Skrevet av Emne: Hvordan få flere Huskatter på utstillinger?  (Lest 6054 ganger)

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
Hvordan få flere Huskatter på utstillinger?
« på: 17 Oktober 2006, 15:12:52 »
Hvordan skal vi få flere til å stille huskattene sine på utstillinger? Hvilke virkemidler skal vi ta i bruk for å få til det?

-Fjerne kravet om at katten skal være registrert i NRR?
-Fjerne eller redusere utstillingsavgiften?
-Redusere klubbkontigenten for huskatteiere

Eller er det andre ting som må legges til rette for at huskatteiere skal få lyst til å vise fram sine katter på utstillinger?

Hva tenker dere som har huskatter om denne saken? Dere er jo hjertlig velkommen til å delta på utstillinger så derfor bør forholdene legges til rette for dere også.

Det er snart generalforsamling i katteklubbene nå og det vil nok bli diskutert i noen klubber. Derfor er det jo litt greit å få høre andres meninger om denne saken også. Så nå kan jo dere med huskatter drive litt lobbyvirksomhet   :wink[1]:
mvh
Anne Marit

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Hvordan få flere Huskatter på utstillinger?
« Svar #1 på: 17 Oktober 2006, 15:26:57 »
Jeg for min del har katter som absolutt ikke kunne tenke seg å stilles ut  :morsomt: men tror nok at det å redusere avgifter og krav kan være med og øke antall huskatter på utstilling.
Og så er det jo...hva får en huskatteier igjen for å være med på utstilling? Får man premier på lik måte som med rasekatter f. eks?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 17 Oktober 2006, 15:28:58 »
Før eg kom inn på dette forumet, viste eg ikke at huskatter kunne stilles ut engang.. så opplyse om at det går kunne vert en ide  :icon_idea:
Det er flere eg har snakket med som ikke vet at man kan stille huskatter..

Redusere prisene på katteklubber og sånn, kunne vert en ide.. eg skal melde meg inn i hansakatten og det koster 300kr ..

Nå er ikke mine 2 små utstillingskatter, for det er dem for nervøse, så nrr melder eg meg ikke inn i.. men det koster endel og..

Men første bud, er å faktisk opplyse huskatteiere om at de kan stille dem ut  :icon_smile:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 Oktober 2006, 15:30:50 »
på hansakatten sin utstilling får nå ihvertfall huskattene like premier som rasekattene.  :wink[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17 Oktober 2006, 15:31:59 »
Ja, å opplyse om dette kan være ganse lurt, er mange som ikke vet om det engang, og helt ærlig? Får huskatter den respekten de har krav på når de stiller dem ut? Eller blir det sett på som annenrangs puser?
Sier ikke at det er sånn, bare lurer og vil høre svar fra dere som er kjent i miljøene.

Jeg har også katter som ikke egner seg for utstilling, alt de har lyst til er å være ute og fange mus og fugler, og kose på kveldene  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17 Oktober 2006, 15:32:17 »
på hansakatten sin utstilling får nå ihvertfall huskattene like premier som rasekattene.  :wink[1]:

supert  :icon_smile:

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 Oktober 2006, 15:36:29 »
På forrige utstilling jeg var på var det en DB katt som stakk av med Bis i kat. V. Gjett hvem som "stjal" hele avisoppslaget om utstillingen? Synes det var helt supert jeg.  :icon_mrgreen:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 17 Oktober 2006, 15:37:02 »
Sånt liker vi  :biggrin:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 17 Oktober 2006, 15:39:11 »
Eg er helt for huskatter på utstillinger, huskatter er jo SÅ søte. Så håper dere får flere til å stille !  :x-fingre[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 17 Oktober 2006, 15:45:09 »
-Fjerne kravet om at katten skal være registrert i NRR?

Nei, det synes jeg absolutt ikke. Registrering av huskatter ble jo innført for å øke huskattens status, og det synes jeg er et kjempefint tiltak.

Det jeg tror må til er opplysningskampanjer. Først og fremst må katteklubbene bli mye flinkere til å markedsføre seg selv og rekruttere nye medlemmer, og ikke minst opplyse om at huskatter også kan stilles ut. For det tror jeg altfor få er klar over. En annen ting er å kanskje forandre premieringssystemet for huskatter. Jeg stilte ut huskatter før, men syntes på en måte det var litt meningsløst, når man ikke kan samle cert og få titler. Cert på samme måte som med rasekatter er nok ikke et alternativ, ettersom huskatter ikke har noen standard, men kanskje et annet system som gjør utstilling litt mer interessant for huskatter?
« Siste redigering: 17 Oktober 2006, 15:47:15 av Linda »

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #10 på: 17 Oktober 2006, 15:49:50 »
God ide Linda! :icon_smile:

Utlogget ororina

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 17 Oktober 2006, 15:53:20 »
Veldig interessant å høre meningene deres omkring dette temaet!

Jeg har aldri stilt ut huskatter selv så jeg har ingen erfaring med det, men når jeg er på utstilling virker det som om det er veldig postivt for besøkende at det også stilles huskatter på utstillinga også. Målet med at huskatter stilles ut er jo å vise at de er like mye verdt som rasekattene, men det budskapet forsvinner hvis huskattene forsvinner fra utstillingene.

Hvordan det står til med premieringene, er jeg ikke sikker på, men jeg vil tro at premiene er like fine som de som deles ut blant rasekattene. Huskattene konkurrerer mot hverandre, og de kjemper om titler og ære og berømmelse :-)

Momenten om informasjon er viktig skjønner jeg. Tydelig at katteklubbene rundt om ikke er flinke på det!

mvh
Anne Marit

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #12 på: 17 Oktober 2006, 15:58:09 »
Huskatter blir premiert på lik linje med rasekatter det står i utstillingsreglene.
De skal ha samme fòr premier og andre premier.

Er veldig enig med Linda her at katten må være registrert for å stilles ut.
Men en ide er jo om de kunne fått delt opp huskattene i farger/grupper slik det er på rasekatter.
Soldie gr 1 f.eks
med hvitt gr 2
Skildpadder og røde katter gr 3
osv...
Faktisk så ha huskattene bis og box ungdyr det har ikke vi på rasekattene.
Om det hadde hjuløpet noe vet jeg ikke, men de hadde jo faktisk fått større konkurranse.

Det er forsent for meg å komme med forslaget, men Oronina ta det gjerne hvis du vil.

Utlogget ororina

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 17 Oktober 2006, 16:01:23 »
En annen ting er å kanskje forandre premieringssystemet for huskatter. Jeg stilte ut huskatter før, men syntes på en måte det var litt meningsløst, når man ikke kan samle cert og få titler. Cert på samme måte som med rasekatter er nok ikke et alternativ, ettersom huskatter ikke har noen standard, men kanskje et annet system som gjør utstilling litt mer interessant for huskatter?

God idé Linda! Dette hadde vært en bra sak for din klubb sin GF  :icon_wink: (hvis det ikke er for sent?) Jeg tror det er viktig å få diskusjon omkring dette - ikke bare på katteprat men også i NRR. Det er jo i NRR sin interesse at også huskattene har like høy status som rasekattene i alle sammenhenger. Hvis også huskatter kan skaffe seg titler, vil jeg tro at flere blir bitt av basillen og vil bli flinkere til å dra på utstillinger med huskatta si for at den skal få en tittel eller flere :-)
mvh
Anne Marit

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #14 på: 17 Oktober 2006, 16:03:28 »
Nå har eg hatt lyst å stille ut huskatt siden eg fikk vite om at man kunne det.. men titler hadde vert moro  :icon_smile:

Utlogget ororina

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 17 Oktober 2006, 16:08:33 »
Det er forsent for meg å komme med forslaget, men Oronina ta det gjerne hvis du vil.

Fikk GF-forslagene fra min klubb i posten i dag, så det er litt for sent for meg også, men jeg prøver å samle argument for et av forslagene som er blitt stilt.  Det med huskatter og utstilling har jeg ikke så mye kjennskap til og vil gjerne høre hva dere andre har å si før jeg tar stilling til hvordan jeg skal stemme i den aktuelle saken. Og kanskje er det noe min klubb kan gjøre for å få flere medlemmer som har kun huskatter?

Hadde jeg vært smart, hadde jeg stilt spørsmålet mye tidligere i høst slik at kanskje flere kunne ha tatt det opp i sine klubber  :whistling:
mvh
Anne Marit

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #16 på: 17 Oktober 2006, 16:34:15 »
jeg har veldig lyst til å stille ut min frøya på katteutstilling, men det er jo problemet at hun ikke liker å bli løftet opp av andre enn meg, det blir vel ett problem på en kattutstilling det!!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #17 på: 17 Oktober 2006, 16:36:13 »
En annen ting er å kanskje forandre premieringssystemet for huskatter. Jeg stilte ut huskatter før, men syntes på en måte det var litt meningsløst, når man ikke kan samle cert og få titler. Cert på samme måte som med rasekatter er nok ikke et alternativ, ettersom huskatter ikke har noen standard, men kanskje et annet system som gjør utstilling litt mer interessant for huskatter?

God idé Linda! Dette hadde vært en bra sak for din klubb sin GF  :icon_wink: (hvis det ikke er for sent?) Jeg tror det er viktig å få diskusjon omkring dette - ikke bare på katteprat men også i NRR. Det er jo i NRR sin interesse at også huskattene har like høy status som rasekattene i alle sammenhenger. Hvis også huskatter kan skaffe seg titler, vil jeg tro at flere blir bitt av basillen og vil bli flinkere til å dra på utstillinger med huskatta si for at den skal få en tittel eller flere :-)
Det finnes jo ikke noe mulighet for cert den saken er jo grei egentlig. Men hva med 3 førsteplasseringer gir deg championtittel osv..
Det værste som kan skje er jo at det vil ta himla lang tid for noen mens ikke fult så lang tid for andre, men de må stille i Sverige på lik linje som vi må for å få være cert.
Selv om katten får 1 plass betyr jo ikke det da at den nødvendigvis får BIS, den møter jo om det er nok katter konkurrent på bis eller box i lang eller korthår.
Tror det er flere klubber som kommer med forslag når det gjelder huskatter.
Kunne vært spennende å hørt deres forslag Oronina.
Jeg bare slenger ut litt ideer her.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #18 på: 17 Oktober 2006, 16:37:01 »
jeg har veldig lyst til å stille ut min frøya på katteutstilling, men det er jo problemet at hun ikke liker å bli løftet opp av andre enn meg, det blir vel ett problem på en kattutstilling det!!!
Ja i allefall om katten kommer i panel, takler hun ikke å bli løftet av noen andre hvis du står ved siden av heller?

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #19 på: 17 Oktober 2006, 17:13:33 »
Jeg har ingen ide om hva som skjer på en katteutstilling.. Hva er Bis?  :klø seg: Med litt fundering, så tror jeg at det står for best in show, men det er jo ikke sikkert det heller.. Tror jeg vil gå på en utstilling og se først ihvertfall! Den ene katten min kunne jeg kanskje stilt ut,men da hadde nok samboeren min sendt meg til sjekk!  :fnis[1]: Men nå er jo han minste min bare liten enda, så vi få se når han blir større..
Tror det er forde mange av de som har huskatter, har de som kjæledyr, og tenker overhode ikke på at de kan stille de ut!