Skrevet av Emne: Tisser i sengen min  (Lest 2741 ganger)

Emelie

• Gjest
Tisser i sengen min
« på: 15 Oktober 2006, 00:30:24 »
Jeg har en kattunge på ca 6 måneder nå. Da jeg fikk henne hadde jeg en voksen katt (Pusifer, jente katt) fra før av som følte seg veldig alene. Og derfor kom Captein Jack (jente katt) in i hjemmet vårt.
Men dette er ikke som det burde vært.. fint. Hun tisser i sengne min. Det gjorde hun i begynnelsen. Og jeg tenkte at dette må da sikkert bli slutt når hun blir eldre. Og så holdt hun opp i noen måneder.
Men nå har hun begynt igjen. Gjerne når jeg sover i sengen min at hun tisser på dyna mi. Jeg har ikke opplevd hun har tisset i sengen min mer enn når jeg har vært i nærheten siden sist hun begynte.

Hun går fint sammen med min andre katt. De leker og freser og er temmelig aktive tilsammen begge to. Ingen problem ved matskålene eller ved kattedoene.
Og jeg elsker henne over allt. Måten hun koser på, hennes vackre utseende og at hun er så søkende i kontakt.
Og jeg vil ikke at avliving skal være den eneste løsning.
Er det noen som vet hva man kan gjøre? Ville det hjelpt å sterilisere henne for å få vekk trangen til revirmerking?

Jeg trenger så sårt hjelp med alle ideer dere kan ha!!!

MVH Emelie

Nova

• Gjest
SV: Tisser i sengen min
« Svar #1 på: 15 Oktober 2006, 00:37:53 »
Jeg er enig i at avlivning burde være laaangt unna dine tanker, uten å i det minste kontakte en veterinær! Ja, vil jeg si, kastrer henne! Det er på tide at du gjør det uansett. Jeg ville også tatt en tur til dyrlegen for å sjekke henne for urinveisinfeksjon. Ikke mye sannsynlig, for det er nok snakk om revir dette her ja, eller iallfall en form for misnøye, hvis jeg skal følge instinktet! Kontakt veterinær uansett for å få henne kastrert!

Deler disse kattene do? Hvor ofte fjerner du klumpene, og vasker hele doen? Er maten i nærheten av doen?

Disse spm. bør du svare på for at vi skal kunne hjelpe deg videre...  :bigarmhug:

Emelie

• Gjest
« Svar #2 på: 15 Oktober 2006, 00:53:53 »
Jeg har to kattedoer som jeg rengjør hverannen/hvertredje dag. Men oftere en det så tar jeg vekk klompene.. nesten hver dag (kan prøve å gjøre dette hver dag fremover!)
Og de er ikke nær maten. den ene doen står i en egen krok av kjøkkenet som er litt avkjermet fra at vi skal se den. Og den andre er på doen (etter som den lille pusen plager den store når hun er på doen, og jager halen hennes *ler*).

Men leste litt videre i forumet. Og såg at 8 uker kan være for tidlig for at kattungen skal forlate moren. Jeg fikk henne da hun var 8uker. Så om det er stress etter å ha forlatt moren for tidlig?!

På mandag skal jeg kontakte en dyrelege!

Foruten denne tissingen har vi det veldig fint sammen  :dobbellove:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 15 Oktober 2006, 00:55:48 »
DER er problemet ja! En kattunge SKAl være 12 uker når den forlater moren. Dessverre er det ikke garantert at hun noensinne vil bli renslig. Hun er tatt altfor tidlig fra moren... Ved 8 uker så ammer jo ungen fremdeles på mammaen :(

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 15 Oktober 2006, 01:00:56 »
At en katt er bare 8 uker trenger ikke å ha noe å si på denne tissingen, som Emilie sier så holdt dette opp i noen måneder. Ta en sjekk hos veterinæren og utelukk fysiske problemer.
Mye mulig en katrering vil hjelpe på dette problemet også  :bigarmhug:
Enkelte katter vil alltid ha områder der de liker å tisse, våres hadde en saccosekk som tisseområde, pga denne lyden minnet dem om kattedosanden.
Labben har også markert litt på sengen vår av og til, dette er når kattedoen ikke har vært ren nok, og det er en måte å si at nå er det på tide å gjøre rent i kassen min  :rødmeja:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Emelie

• Gjest
« Svar #5 på: 15 Oktober 2006, 01:04:42 »
Det er nok allt for mange som får kattunger i hjemmet som ikke vet akkurat det.
Skal alikevel prøve allt som går an å prøve og bare håpe på det beste!
For hun er helt crazy nydelig  :crazy[1]: på alle andre måter

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 15 Oktober 2006, 01:05:24 »
Nå ordla jeg meg veldig feil.... At hun ble tatt fra moren så tidlig behøver IKKE være grunnen til at hun tisser nei. Det kan være medisinsk så klart, som Christine sier! Det jeg mente (men jeg sa det jo sååå feil) var at HVIS det er årsaken til det, så kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Jeg altså :hihi[1]:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #7 på: 15 Oktober 2006, 01:09:19 »
Emelie, jeg signerer de øvrige her..men jeg vil anbefale deg å spraye eddik utblandet i vann på dynetrekket, litt eddik bare, i en flaske med vann. Det merker du lite til, men katter liker ikke eddiklukt, og vil forhåpentligvis holde seg unna. Men du må spraye hver dag. Det kan i alle fall være til hjelp dersom du finner ut av problemet, og katten må vennes av med å tisse i dyna hvis den har blitt for vant til det.

Lykke til  :x-fingre[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 15 Oktober 2006, 01:09:57 »
Hehehe  :hihi[1]:
De fleste katter blir faktisk renslige selv om de er små når de blir tatt fra moren, de første pusene jeg fikk var bare 5 uker ( "villkatter" ) og de ble renslige på en dag. Moren lærer dem slikt ganske så tidlig, men ungene har veldig godt av å være sammen med moren sin lengst mulig for å bli mest mulig pus  :love: ( lære hvordan en katt skal oppføre seg )

Sjekk hos veterinæren først, og uansett så bør du ikke la pus være inne på rommet ditt i denne perioden, om katten ikke markerer andre plasser er jo problemet løst egentlig  :bigarmhug:
Kastrering hjelper ofte på sånne ting, da behovet for å markere seg blir mye mindre.

Har du bilder av pusene dine forresten?  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Emelie

• Gjest
« Svar #9 på: 15 Oktober 2006, 01:28:00 »
Åh! Jeg hadde bilder av henne, men mistet kameraet i et glass med øl før jeg fikk tømt det for bilder. Det er litt surt.

Det er den eneste tingen som er greit med allt. Hun tisser bare i sengen etter hun startet med det igjen. Men det jeg synes er litt rart er at hun også elsker å sove der sammen med meg. Men nå den siste uken har hun blitt utestengt igjen. Litt vondt etter som jeg liker å ha henne i sengen.
Hm.. eddik ja, det skal jeg prøve! Og får vel ta å kjøpe noe "fjern-tisselukt-spray" også.
Finnes det noen dyreklinikker i Oslo noen av dere har god erfaring med når det gjelder katter?
Det finnes så mange, Og jeg er ganske skeptisk på hva man skal veldge når tilbudet er så stort.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15 Oktober 2006, 01:31:05 »
Er det lite eller mye hun markerer/ tisser? Høres nesten ut som hun markerer litt for at den andre pusen skal skjønne at senga er hennes område og at den andre ikke skal ha adgang der..

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 15 Oktober 2006, 03:49:38 »
Kan godt være at det hun lukter tiss i senga, og blir fristet til å tisse der igjen av den grunn...
Vet ikke hvor godt du har vasket seng og sengetøy da..
At hun BARE tisser i sengen tyder jo ikke på at hun er direkte urenslig, bare litt dårlig uvane kanskje.

(Ps. Ta ut minnebrikken på kameraet, tørk den og sett den i et ølfritt kamera! :wink[1]:)

Emelie

• Gjest
« Svar #12 på: 15 Oktober 2006, 09:58:32 »
Det er ikke bare skvetting men en hel insjø som blir laget, så jeg må ha ny madrass. Puter og dyne er jo ikke vanskelig å holde rent.
Men jeg er kjempe glad for all tips. Har lest endel tilbake i tråden også. Og fått endel bra tips fra tidligere diskusjoner om temaet. Så nå har jeg en plan å gå etter:
Ny madrass
Litt edikklukt i sengen
Vetrinærkjekk
Og så skaffe sånn tisseluktfjerner
Rengjøre kattegoene hver dag kan også hjelpe. Kan være hun synes litt møkk der er ekkelt!

Haha, jeg gjørde det. Men så var jeg ikke edru da festen gikk mot slutten og mistet hele veska mi utover pubben. Og den var den eneste tingen jeg ikke fikk med meg. Men nytt kamera også er en plan innom kortere tid  :hihi[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #13 på: 15 Oktober 2006, 12:50:12 »
Vasker du dynen etter hver gang hun tisser der? vist ikke vil det fremdeles lukte tiss av den, og katten KAN begynne å se på dette som en ny do..
Forrige katten vår tisset på dyna og, og vi vakset begge dynene, og sprayet på "pet off" for å holde katten vekke.. etter det tisset han ikke der mer.. :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15 Oktober 2006, 13:38:14 »
Lady gjorde da samma i den alderen, men etter at ho blei kastrert slutta ho heilt med da...
Vil anbefale deg og ta ho til dyrlegen, bare for å sjekke at det ikkje er noe galt:)

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 15 Oktober 2006, 13:53:23 »
Jeg ville også tatt en tur til dyrelegen, for å sjekke at det ikke er noe fysisk (UVI f.eks.). Men ettersom hun ble tatt alt for tidlig fra mor er det veldig sannsynlig at det kan være psykisk :icon_sad: Om dette er noe som har pågått over tid kan det også ha utviklet seg til en uvane, og da kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Først og fremst ville jeg sluttet å ha henne på soverommet, i hvert fall for en periode (et par ukers tid) sånn at hun "glemmer" at sengen er et fint sted å tisse på. Sengetøyet må også regjøres veldig godt - et par omganger i vaskemaskin på kokvask tar lukten. Er det den minste antydning til lukt igjen vil det kunne gjøre at hun instinktivt tisser der igjen. Om du etterhvert begynner å ha henne på soverommet igjen vil jeg også anbefale å skifte sengetøy ofte, det kan redusere sjansen for at hun begynner å tisse der igjen  :icon_smile:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #16 på: 15 Oktober 2006, 15:27:01 »
Siden det ser ut til at det er kun i sengen hun gjør i fra seg utenfor kassen så ville jeg vært konsekvent med å holde henne ute fra rommet selv hvor koselig det helt sikkert er å ha henne der inne sammen med deg.  :wink[1]: Da vil jo muligens problemet forsvinne av seg selv.  :icon_smile: