Skrevet av Emne: Hvite puser  (Lest 1669 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvite puser
« på: 13 Oktober 2006, 12:28:32 »
Jeg har aldri hatt en helt hvit katt før nå.. Isis  :love: 
Hun er ganske så rosa på ørene sine... Det jeg lurer på er dette med utgåing feks på varme sommerdager med stekende sol, og kalde vinterdager?
Når og hvor er grensen for dette for en hvit isprinsesse..? Hun er sikkert kjempe ømfintelig på ørene..

Noen som kan komme med tips?? :)

Nova

• Gjest
SV: Hvite puser
« Svar #1 på: 13 Oktober 2006, 13:12:59 »
Ja, hun er nok veldig utsatt for å bli solbrent på ørene, og de kan fryse om vinteren. Når det 10 minus ute ville jeg nok holdt henne inne, ja, men om sommeren :hmmmm: Kanskje det finnes en slags "solkrem" å få hos dyrlegen?

HeidiK hjelp oss her!!!!!!

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 13 Oktober 2006, 13:40:58 »
Jeg tror det går an å bruke vanlig solkrem, kanskje en litt mild barnesolkrem? Ville satset på så høy faktor som mulig. Så på Animal Planet en hvit katt som var blitt så solbrent på ørene at den ytterste delen måtte opereres bort :icon_sad:

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 Oktober 2006, 13:44:07 »
Jeg har jo en nesten helt hvit katt. Tittentei har jo kunn en svart stripe på topen av hodet. Så ørene hans er nok like "rosa" som andre hvite puser.
Jeg har aldri merket at han har hatt det noe anderledes enn andre puser. Jeg har aldri smurt han på sommeren og han var ute selv om det var kaldt i vinter uten problemer. Men kanskje jeg bare har hatt flaks. :icon_question:
Men ihvertfall så tror jeg man kan bruke en solfaktor for barn uten parfyme, det bruker ihvertfal jeg på nakenhunden min.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13 Oktober 2006, 13:51:17 »
Bruk en god solkrem med sunblock fra apoteket, uten parfyme. Et godt tips; ikke bruk natusan for kids, dårligste solkremen jeg har brukt, aldri vært så brent før, og det med solfaktor 30!!  :icon_eek: Det er jo det man bruker på babyene!

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 13 Oktober 2006, 13:54:37 »
Solkrem fra apoteket eller helsekostforretning er best :icon_smile: Natusan, Nivea og den typen merker har jeg ikke noe særlig tro på. Søsteren min har en veldig bra krem til guttungen sin, svindyr men veldig bra for følsom barnehud (og sikkert bra for katter og  :icon_smile:). Husker ikke hva den heter men hun har kjøpt den på Life :klø seg:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 13 Oktober 2006, 14:00:57 »
Dr. Hauschka er et bra merke på Life, hvertfall.

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 13 Oktober 2006, 14:05:39 »
Lavera er det hun bruker  :icon_smile: Den har solfaktor 30. Dr. Hauschka er også bra sier hun, men den går kun til solfaktor 22. Begge merkene er uten skadelige stoffer :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 13 Oktober 2006, 14:08:14 »
Ja, jeg bruker ikke dagligvare-merker selv, de funker rett og slett ikke. Når man i tillegg får soleksem på anklene, da må man være forsiktig med det man smører på seg. Og nå er solen så sterk også. I sydligere strøk bruker innbyggerene aloe vera som solbeskyttelse. Noe effekt har det jo, men det blir ikke samme som en solkrem med filtere og faktor. :icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 13 Oktober 2006, 18:46:08 »
Hvite puser med lite pels på ører kan bli sterkt forbrente i sommersola, og fryse av seg øretuppene om vinteren.

Frost får en god solkrem på seg hvis hun er ute på dagen når det er stekest sol. Jeg har også klint på henne after-sun en gang  :humre:

Hun har blitt solbrent i øret en gang, og det er altså så stygt og ekkelt og ubehagelig  :icon_sad:

Mener jeg har hørt noe om at de lettere kan få hudkreft eller noe, siden huden er så tynn?  :hmmmm: Husker ikke helt.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #10 på: 13 Oktober 2006, 19:22:16 »
Vi hadde hvit pus før og hun måtte smøres på ører og nese. ;)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #11 på: 13 Oktober 2006, 20:54:53 »
Hvite puser med lite pels på ører kan bli sterkt forbrente i sommersola, og fryse av seg øretuppene om vinteren.

Frost får en god solkrem på seg hvis hun er ute på dagen når det er stekest sol. Jeg har også klint på henne after-sun en gang  :humre:

Hun har blitt solbrent i øret en gang, og det er altså så stygt og ekkelt og ubehagelig  :icon_sad:

Mener jeg har hørt noe om at de lettere kan få hudkreft eller noe, siden huden er så tynn?  :hmmmm: Husker ikke helt.

Ja,mener jeg har hørt det jeg oxo..så blir vell best å holde henne inne mens sola er sterkest (siesta,hehe)...
Om vinteren er det vell best å ha henne inne da,på kalde vinterdager,men vet ikke helt hvor kaldt liksom..man vet jo selv hvor man fryser på hender hvis man er ute uten hansker i kulden,allerede før 0 punktet.... brrr

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #12 på: 14 Oktober 2006, 13:36:07 »
Solkrem på katteører fungerer sikkert bankers det, men katten kommer til å vaske det av seg så fort den har sjansen, og slikke det i seg. Så det spørs hvor mye nytte det har, og hva om solkremen er farlig for katten å få i seg..?

Kanskje det heller finnes noe tilskudd du kan gi katten for å gjøre den mer motstandsdyktig mot sol?

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 14 Oktober 2006, 14:39:52 »
Frost vasker det ikke av seg iallefall. Men hun er jo et særdeles medgjørlig individ også  :love:

Men babysolkrem er jo ikke farlig for babyer f.eks., så det er vel lite sjangs for giftige stoffer oppi der.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #14 på: 14 Oktober 2006, 18:00:08 »
Det er nok sant det. Og en fet krem vil være mye vanskeligere å vaske av seg.

miss: Du får sy ørelapper til pus, med strikk til å feste under haka.  :morsomt:

JP

• Gjest
« Svar #15 på: 14 Oktober 2006, 18:19:15 »
Snowball må også ha solkrem på ørene stakkar lille gutten  :icon_frown: