Skrevet av Emne: Liten MatNotat =D  (Lest 1412 ganger)

Utlogget SandKorn

• Fin pus
  • Takket: 9
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Liten MatNotat =D
« på: 12 Oktober 2006, 10:33:03 »
Kattemat er en form for mat som er spesialutviklet for å fore katter. Kattemat er tilsatt syntetisk taurin, en aminosyre som er viktig for katter, og dette er grunnen til at annen kjæledyrmat ikke anbefales for katter.

Kattemat lages ofte av det som ellers ville vært avfallsprodukter fra kjøttindustrien. Noen katteeksperter hevder at denne praksisen er en medvirkende årsak til de mange aldersrelaterte sykdommene hos katter.

www.wikipedia.no
<3 PusPus <3

Katter er menneskets beste venn

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: Liten MatNotat =D
« Svar #1 på: 12 Oktober 2006, 16:48:06 »
Det står ikke noe i den linken om det du sier.

Hvem er disse katteekspertene?
Og hva slags mat snakker vi om, snakker vi butikkfôr eller kvalitetsfôr?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 12 Oktober 2006, 17:07:19 »
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

lyria

• Gjest
« Svar #3 på: 13 Oktober 2006, 10:29:11 »
Er det noe fòr som ikke er laget av syke dyr? Noen som vet?  ???

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 13 Oktober 2006, 12:53:55 »
For noen år siden, jeg tror det var på slutten av 90-tallet, døde en katt her i Norge av Kreutzfeldt Jakob disease. Kreutzfeldt Jakob disease er den menneskelige formen av kugalskap eller Bovine Spongiform Encephalopathy. Sykdommen er uhelbredelig og alltid med dødelig utgang. I England hadde det vært en god del lignende tilfeller på katt. Kattemat ble snart blinket ut som syndebukk, og med rette. Smittekilden var billig boksemat, produsert av fabrikker som ikke var så nøye på hva slags råvarer som ble brukt. Det viste seg at fabrikkene drev og kjøpte opp selvdøde dyr, også dyr som hadde dødd av kugalskap, og brukte dette i produksjonen. I tillegg var varmebehandlingen av råvarene for dårlig. Jeg kan berolige dere med at det ikke ble funnet smitte i kattemat fra de store produsentene. Billig = Bra? Vanligvis ikke!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 Oktober 2006, 13:52:32 »
Bra jeg er skeptisk til de aller billigste kattemattypene , kattene liker heller ikke dennne maten   :engelsåklart:
Til "god mat" i helgene får de enten whiskas, eller gourmet gold, til vanlig får de tørrfor fra RC, Hills eller Olivers. Her i huset blir kattene lei maten sin etterhvert, da er det greit å ha flere merker og smaker å velge mellom.

Liker Olivers godt med tanke på om det de sier stemmer, at alt de bruker til produksjon i kattematen er godkjent som menneskeføde.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 13 Oktober 2006, 13:58:19 »
Mine får Hills nå, RC før. Til boksemat bruker jeg enten Gourmet Perle/Gold eller de som de har på dyre-butikk/klinikk. Har aldri likt billigmat, verken til kattene eller til meg selv.

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 13 Oktober 2006, 14:01:21 »
Mat fra dagligvarebutikken blir kattene mine syke av (og det skjønner jeg godt når jeg leser dette  :spy:), så her går det kun i kvalitetsmat fra veterinær/dyrebutikk :icon_smile: