Skrevet av Emne: Når man MÅ porsjonere----hva gjør man da ?  (Lest 816 ganger)

Kismet

• Gjest
Når man MÅ porsjonere----hva gjør man da ?
« på: 11 Oktober 2006, 18:45:08 »
Jeg ser dessverre ingen annen utvei  - skogkatten min eser ut og er på kort tid blitt rund som ei kule.

Problemet er at huskatten er tynn som en strek, noe jeg tror er fra naturens side - men han må ikke bli tynnere !

Jeg fora med Olivers lenge og det gikk så flott, men plutselig begynte han å ese ut - i dyrebutikken anbefalte de å prøve et annet vanlig for før jeg prøver lightfor.
For å se om det er noe med fòret som gjør at han blir så feit.

Nå har jeg da byttet til Eukanuba.

Men, jeg har altså to katter, og lurer på hvordan jeg skal få til denne porsjoneringen.

For bollen min er skikkelig glupsk og jeg mistenker han for å spise opp mesteparten av maten fra både hans matfat og huskattens matfat - og han dominerer over huskatten til de grader i matfatet, kanskje derfor han spiser så mye  - ikke fordi han er sulten men bare for å dominere huskatten.
Eller så er det andre som også forer han mens han er ute på tur, jeg mistenker forsåvidt at noen slipper han inn også, men er ikke sikker på om de bare børster han eller om han får mat også - og ikke vet jeg hvem det er heller, i såfall.

Vel, over til spørsmålet:

Bør jeg fortsatt ha to matskåler, eller kutte ned til en slik at de får dele på maten som er der istedenfor at bollen spiser for to og huskatten spiser for en halv ?
Så kan jeg heller fore huskatten litt ekstra når bollen ikke er hjemme ?
Men huskatten er veldig forsiktig og spiser veldig lite - sjelden jeg ser han sitter i matfatet, mens skogkatten bor omtrent i matfatet, det første han gjør når han kommer inn er å løpe til maten.

Hvor ofte og hvor mye mat bør de få ?
For de er jo to, selv om den ene må slankes og den andre ikke.

Er skeptisk til om de kommer til å gå rundt sultne, og om dette med porsjonering kommer til å gå utover huskatten som ikke har et overflødig gram.

« Siste redigering: 11 Oktober 2006, 21:23:46 av Kismet »

Ragstars

• Gjest
SV: Når man MÅ porsjonere----hva gjør man da ?
« Svar #1 på: 11 Oktober 2006, 19:34:00 »
Jeg har hørt om en type matskål med magnetlås som kobles til halsbåndet (slik som åpner katteluka).
Når katten går bort til matskåla for å spise, åpnes lokket på matskåla automatisk, slik at det kun er denne ene katten som har adgang til den.
I ditt tilfelle, må du vel ha to stk. slik at den ene katten får porsjonert ut, mens den andre har full skål.

Hvor man får tak i disse skålene, vet jeg ikke, kanskje noen andre her inne vet?

En annen måte er å bruke en pappeske med liten åpning til den slanke katten, slik at det bare er han som kommer inn i den, men dette er vanskelig å gjennomføre når det gjelder voksne katterm, da iallefall jeg har erfaring med at de klarer å presse seg gjennom det meste :fnis[1]:
Denne metoden blir ofte brukt når man skal skille kattungematen til kattungene fra f.eks kastrater ol.

Lykke til :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Oktober 2006, 12:52:30 »
Du har det samme problemet som meg du Kismet... Du får prøve slik jeg har tenkt å begynne med, snikre ei kasse, ta netting som tak (lys) og lage et lite hull/inngang med fristende feit mat til den skrinne, og så setter du slankeforet frem som vanlig. Og går ikke det, så må du vel bare sette frem slankeforet, for så å sette andre maten på badet eller et soverom som Brage ikkekommer seg inn på, der Günter kan spise i fred. Aner ikke noen annen løsning selv, har grubla lenge på det.. Hvor tung er Brage-gutten nå? Ozzy er 7 kg...  :rødmeja:

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Oktober 2006, 14:16:16 »
Vekta mi her hjemme er visst noe upålitelig, for sist jeg veide han var han 7,5 kg tung - nå ser jeg at han har lagt på seg siden sist, men nå målte jeg han "bare" til 6,6.
Så, rundt 7 kg en plass iallfall på han også.

Problemet med Günther som er den slanke gutten er jo at han er så forsiktig av seg, så han kommer aldri i verden til å tørre å stikke det lille hodet sitt inn i ei kasse...Günther er også den mest kresne jeg kjenner, så å feite opp han er ikke enkelt.
Han spiser også lite og bare når han føler for det, så det er så lite jeg får smugfora han med når Brage ikke ser det.

Men denne bollegutten MÅ bare ned i vekt - syns han begynner å få skremmende runde bein også, og jeg er redd vekta skal gå utover helsa og hjertet hans.
Vurderer nesten å ta han med til dyrlegen for å få en proff vurdering av hva som er fett og hva som er skogkatt.
Det er det som er vanskelig, han har så mye pels og jeg vet ikke hvor stor det kan aksepteres at han er før han går for å være smellfeit.
Jeg kjenner jo den ekstra magen hans, men det er jo ikke unormalt at skogkatter blir store gutter.

Han er iallfall ikke plaga av vekta når det gjelder bevegelser - han er like spretten som før, men som sagt syns jeg beina hans begynner å bli noe snodige og han er meget brei over ryggen.
Og jeg syns han skal slippe å gå rundt og se ut som om han kan nedkomme med småtasser når som helst - når han bare er en matglad, kastrert bolle.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13 Oktober 2006, 14:05:50 »
 :hmmmm: Hva med rått kjøtt da, liker Günter det? Så kan du bare la et Light for stå fremme? Og når Brage er ute så setter du frem et annet for? Neimen om det er enkelt dette her, det skal jeg si meg enig i!

(Og der fikk jeg Dejahvou...  :icon_eek: :412: Dette har jeg skrevet før! Kanskje i et tidligere liv, på et tidligere katteprat?  :hihi[1]:)

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 13 Oktober 2006, 15:43:57 »
Günther liker ingenting annet enn tørrfòr han, også hender det at han kan finne på å ta en smak eller to at Gorumet eller Sheba våtfòr, men alt annet snur han bare ryggen til.....Hvis det ikke heter catnip-biter da, da spiser han til han ikke får mer...
Men han legger jo ikke på seg av sånt....
Han er så kresen at jeg har nesten gitt opp å kjøpe godis til han - prøvde meg med eggeplomme, men da bare snudde han ryggen til, mens Brage glupsk slukte det i seg.
Men jeg tror ikke Günther trenger å legge på seg egentlig...han er nok bare en slank katt som skal være sånn.
Han spiser helst helt i fred og bare når det passer han...som regel når jeg ikke ser det....
Derfor er det vanskelig å sette fram et for når Brage er ute, for jeg aner ikke når Günther spiser....Han er litt skvetten av seg, og liker ikke folk for nærme når han spiser, så det nytter ikke å følge med han heller, for da går han sin vei.
Og Brage løper jo rett i matskåla så fort han kommer inn og til alle døgnets tider ellers, han har det fryktelig travelt på vei til matskåla - akkurat som om han er redd maten forsvinner foran nesa på han.
Oppdretteren gav kun mat til faste tider, de syns det er å skjemme han bort å la han få fri tilgang til maten - men jeg har aldri porsjonert for jeg er ikke enig med dem.
Alt gikk bra helt til han ble kastrert, så la han på seg gradvis, men det er først nå i det siste (han ble kastrert i januar) at han har blitt det jeg vil kalle feit.

Dejàvu er ekle  :morsomt:

« Siste redigering: 13 Oktober 2006, 15:49:27 av Kismet »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 13 Oktober 2006, 20:11:33 »
Hva om du doserer maten slik at du er sikker på at begge får så mye mat som de bør ha, også gir du dem mat på hver sitt rom? Dermed får også den tynne katten spist opp maten sin i fred uten at den andre kommer og spiser opp restene. Når de er ferdige tar du eventuelt  bort skålene om det skulle være igjen litt? Slik må jeg gjøre det hos kattene her og det fungerer helt greit. Gråtass som er tynn, men som skal ha fôr for sensitive mage for samtidig mat på et sted hvor han er den eneste som greier å hoppe opp. Pia og Tuva som går på lightfôr spiser hver for seg på gangen og kjøkkenet.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 14 Oktober 2006, 10:05:47 »
Jo det fungerer muligens for Brage som spiser alt han kommer over, men det fungerer ikke for Günther, for han skjønner ikke at han må spise der og da.Iallfall ikke vanlig tørrfor, hadde det vært noe uvanlig snacks som han sjelden får og liker godt, så hadde han nok spist - men å bare levere en skål med tørrfor som han får hver dag, det tror ikke jeg er spennende nok til at han skjønner at det er derfor jeg lukker døra bak han.

Men jeg skal prøve og se.

Det er egentlig det som er hovedproblemet, hadde begge to spist når de fikk det servert hadde det vært greit, men Günther spiser så lite av gangen og skal ikke ha tilskuere, så han må få spise i sitt eget tempo og når det passer han....
Hvis jeg låser han inne på et rom alene så kommer ikke han til å skjønne hvorfor jeg stenger han inne, og han kommer til å stå og skrike til jeg slipper han ut, også har han ikke spist noenting, for det passer ikke han å spise annet enn når han vil det selv...Og han er meget trassig min lille.

Isåfall måtte jeg la de gå så lenge uten mat mellom hvert måltid at de er kjempesultne, og det tror jeg ikke jeg har hjerte til....

Det er ingen tvil om at jeg MÅ slanke Brage, men det må ikke gå utover Günther, og siden Günther er den som er mest forsiktig (i matfatet), er jeg litt redd for å bare gi han mat til faste måltider, siden jeg syns han spiser så lite og sjelden som han gjør.....
Ikke fungerer det med kasse som bare han kommer inn i heller, for han tør ikke stikke hodet inn der.

Den er vrien den der, for kattene er så forskjellige og har så forskjellig behov.Også ternker jeg det at siden katter liker å småspise, ofte men lite - hvordan få til porsjoneringen ?
For når de får mat så tror de jo at de fortsatt kan spise lite for så å komme igjen senere, men når de plutselig ikke kan det, så kommer de jo i begynnelsen til å gå rundt sultne en god stund før klokka ringer for neste runde..