Skrevet av Emne: Buster er ikke i form etter vaksinen  (Lest 5211 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Buster er ikke i form etter vaksinen
« på: 11 Oktober 2006, 16:21:14 »
Er det vanlig å bli skikkelig urven etter den årlige vaksinen? Jeg husker at Buster har vært litt småkvalm og uvel før, men denne gangen er han verre.  :skjelveleppe:

I går da vi kom hjem masa han ikke om å gå ut ene eneste gang, ikke i morges heller. Han har vært på do, men han har ikke spist noe i hele dag, bare ligget på badegulvet hvor det er varme. Han maler ikke, mjauer ikke, og når jeg stryker han får han sånne "skjelvinger" gjennom pelsen. Han ser ut sånn som jeg føler meg når jeg har influensa.

har prøvd å ringe dylegen, men der var de gått hjem allerede. Hun sa igår at mange katter reagerte på vaksinen, men at det ikke var bra hvis de reagerte mer for hvert år...

Nå koker jeg fisk til han, så han skal få i seg næring ihvertfall, så får vi se om han kvikner til. Bør jeg være bekymra?

Heidi K

• Gjest
SV: Buster er ikke i form etter vaksinen
« Svar #1 på: 11 Oktober 2006, 16:24:32 »
Hvilken vaksine er det Buster får? Og han har blitt dårlig før av samme?

De kan være litt smådårlige opptil et døgn ca etterpå noen  :icon_sad:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #2 på: 11 Oktober 2006, 16:31:39 »
FEL-O-VAX-lV VET står det på vaksinasjonskortet hans.

Han har vært dårlig hver gang, men det har vanligvis gitt seg i løpet av neste dag. Vi var der i går ettermiddag, så da burde han vel være bedre nå?

Nå har han spist litt fisk, ga han bare halve porsjonen til å begynne med. Han ligger foran døra og ser ut som han vil ut, men jeg vet søren ikke om det er så lurt...?

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 11 Oktober 2006, 16:35:36 »
IV VET er jo den vanlige vaksinen som gis, Tjukken blei også gørsyk av denne.

Frost og Sivert har fått "levende" vaksiner og aldri vært syke. De har fått MERIAL RCP tror jeg det heter, og ikke hatt noen bivirkninger av dette.

Nå reagerer jo alle katter forskjellig, men kanskje du kan foreslå for dyrlegen å prøve en annen vaksine på Buster neste gang?  Jeg skal iallefall høre med klinikken om levende vaksiner. Det vil jeg helst ha. Samme pris iallefall.

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 11 Oktober 2006, 16:36:35 »
Fel-O-Vax reagerte pusene mine også på :icon_smile: Det er en gammel vaksinetype, ingen av mine veterinærer bruker den lengre. Nå får de PureVax, og ingen av kattene har reagert på den :icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 11 Oktober 2006, 16:37:39 »
Fel-O-Vax reagerte pusene mine også på :icon_smile: Det er en gammel vaksinetype, ingen av mine veterinærer bruker den lengre. Nå får de PureVax, og ingen av kattene har reagert på den :icon_smile:

PureVax var det mine fikk i Tromsø ja!  :icon_smile:  Superduper fornøyd med vaksinen og oppdaterte dyrleger der.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Oktober 2006, 16:38:03 »
Nå er jeg sikkert dum, men hva i himmelens navn er en levende vaksine?  ???

Har jeg fått noe gammel skit som ingen bruker lenger?

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Oktober 2006, 16:38:11 »
det er normalt å bli uvell. men bare la katten ver ifred.. fikk ivertfall jeg beskjed om :icon_smile: men jeg tok katten med ned til dyrlegen for at kattene kunne få en sprøyte så fikk katten til å bli bedre  :icon_smile: tok bare noen timer så var katten seg selv igjen :icon_mrgreen:

Linda

• Gjest
« Svar #8 på: 11 Oktober 2006, 16:38:34 »

PureVax var det mine fikk i Tromsø ja!  :icon_smile:  Superduper fornøyd med vaksinen og oppdaterte dyrleger der.

Enig! :icon_smile: Ikke en gang kattungene her reagerte på PureVax, og de var knapt 11 uker da de fikk første vaksine. Så den har jeg tro på :icon_smile:

Sjekket de gamle vaksinasjonskortene mine nå, og sist mine katter fikk Fel-O-Vax var i 2002. Etter det har de fått Nobivac eller PureVax.
« Siste redigering: 11 Oktober 2006, 16:41:52 av Linda »

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 11 Oktober 2006, 16:45:44 »
Nå ble jeg litt bekymra her, dyreklinikken vi bruker går jo for å være den mest "moderne" her i byen... Jeg skal sannelig ringe dem i morgen og spørre hva de driver med. Dessuten vet de at Buster reagerer på den vaksina, det har jeg fortalt før, men jeg trodde ikke det var noe å velge mellom.

Men Heidi, hva betyr det at vaksina er levende da?

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 11 Oktober 2006, 16:49:20 »
Ja, ring de å spør. Jeg skal også mase litt på de senere når jeg skal få mine vaksinert igjen.

http://purevax.us.merial.com/  En liten link.

Vet ikke jeg skal forklare levende med, men det er at vaksinen ikke har "kunstige" midler i seg tror jeg. Det er naturlige ting og bakterier som kroppen godtar i den.
Det var DEN dårlige forklaringa da  :hihi[1]:

Liiiiindaaaa...  :fnis[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #11 på: 11 Oktober 2006, 16:51:42 »
Nå må eg jammen gå å se ka mine puser får.. de er jo alt vaksinerte for i år gjennom Dyrebeskyttelsen..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11 Oktober 2006, 17:00:24 »
FEL-O-VAX-lV VET står det på vaksinasjonskortet hans.

Han har vært dårlig hver gang, men det har vanligvis gitt seg i løpet av neste dag. Vi var der i går ettermiddag, så da burde han vel være bedre nå?

Nå har han spist litt fisk, ga han bare halve porsjonen til å begynne med. Han ligger foran døra og ser ut som han vil ut, men jeg vet søren ikke om det er så lurt...?
Ulla og Ulrik fikk samme vaksinen i januar i år som Buster. De kan bli litt slapp, men ikke slik som du beskriver. husker at det var en katt som var dårlig en hel uke etter vaksine.
Får du slike lapper som de setter på vaksinasjonskortet? Hva står det evt. på holdbarhetsdatoen?

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 11 Oktober 2006, 17:02:30 »
Vet ikke hva hun mener med levende vaksine, men vanlige vaksiner består jo av døde og svekkede bakterier som blir sprøytet inn i kroppen. Siden bakteriene er døde og svake, så klarer våre hvite blodceller og "ta" de, og dermed har vi beskjmpet det, og er vaksinerte. Mulig denne "levende" vaksinen inneholder levende bakterier???

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #14 på: 11 Oktober 2006, 17:09:03 »
Sitter her med vaksinasjonskortene til Jentene mine, og her står det Nobivac tricat ..  :hmmmm:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 Oktober 2006, 17:09:43 »
Takk for linken, Heidi!

På klistrelappen på vaksinasjonskortet står det 21 NOV 07, så holdbarheten er grei ihvertfall.

Men Buster har som sagt reagert før også, det er bare at det har brukt å slippe taket etter et døgn. Jeg får vel bare se det an utover kvelden. Hvis han blir verre må jeg ringe dyrlegevakta, da får jeg vel snakke med en eller annen sur gubbe som ikke liker katter engang. (Har dårlig erfaring, i Bodø bør du helst ikke ha syke dyr etter kl. 15.00 på hverdager :()

Nå har han ihvertfall fått i seg noen få fiskebiter, tror det er første gang i historien at han har gått fra matfatet mens det ennå er mat igjen. Han har lagt seg på teppet på kontoret, så jeg har skrudd varmekablene på max her. Stakkars lille vennen... og så unødvendig når det finnes vaksiner som man ikke blir syk av. Dumme dyrlege!

Heidi K

• Gjest
« Svar #16 på: 11 Oktober 2006, 17:12:21 »
Takk for linken, Heidi!

På klistrelappen på vaksinasjonskortet står det 21 NOV 07, så holdbarheten er grei ihvertfall.

Men Buster har som sagt reagert før også, det er bare at det har brukt å slippe taket etter et døgn. Jeg får vel bare se det an utover kvelden. Hvis han blir verre må jeg ringe dyrlegevakta, da får jeg vel snakke med en eller annen sur gubbe som ikke liker katter engang. (Har dårlig erfaring, i Bodø bør du helst ikke ha syke dyr etter kl. 15.00 på hverdager :()

Nå har han ihvertfall fått i seg noen få fiskebiter, tror det er første gang i historien at han har gått fra matfatet mens det ennå er mat igjen. Han har lagt seg på teppet på kontoret, så jeg har skrudd varmekablene på max her. Stakkars lille vennen... og så unødvendig når det finnes vaksiner som man ikke blir syk av. Dumme dyrlege!

Ja, det er ganske håpløst her til tider  :(

Jeg ville bare spurt om det var mulig å prøve andre vaksiner på han - bare å si at den vaksinen han får nå er litt utdatert egentlig, og når han i tillegg reagerer hver eneste gang, så ville jeg ha prøvd noe annet og håpt at han ikke reagerte på den.

Stakkars Bustergutten  :icon_sad:

Linda

• Gjest
« Svar #17 på: 11 Oktober 2006, 17:26:16 »
Nå har jeg lest litt om de forskjellige vaksinene, og fant ut dette:

Levende vaksine beskytter bedre, den beskytter en større del av immunforsvaret og er generelt mer effektiv enn en avdødet vaksine. De gamle vaksinetypene (som Fel-O-Vax) er døde virus, mens de nye (Nobivac og PureVax) er levende, men ødelagte virus.

Så jeg går ut i fra at ettersom vaksinene er levende så har kroppen mer å "sloss" mot og bygger derfor opp et sterkere immunforsvar :klø seg: De gamle døde vaksinene er ut i fra det jeg forstod langt i fra like effektive som de levende, og derfor er det mange veterinærer som har valgt å ikke bruke de gamle typene lengre.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11 Oktober 2006, 17:30:41 »
Var slik jeg tenkte jeg også.
men da stiller jeg meg spørsmålet om kattene kan reagere enda mer på levende vaksiner?
Da utsettes kattene for større disponering av bakterier, og som du sier så må kroppen sloss mer mot denne.

Linda

• Gjest
« Svar #19 på: 11 Oktober 2006, 17:33:17 »
Tja, jeg kan jo bare svare for meg selv og mine katter, og her er det ingen som har reagert på de levende vaksinetypene :icon_smile: