Skrevet av Emne: Noen tips?  (Lest 1700 ganger)

Utlogget mayla

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
Noen tips?
« på: 08 Oktober 2006, 12:33:58 »
Vi fikk en ny katt for ca en mnd siden, og det har gått kjempefint. Bortsett fra at Hilde (nye pusen) kaster opp. I gjennomsnitt så har det vel vært et par ganger i uka. Hun virker frisk ellers, er aktiv, spiser bra, virker generelt fornøyd....  De første dagene regnet vi med at det bare var stresset ved å flytte og det nye foret og sånn, men nå har det gått en mnd... Det virker ikke som om det plager ho selv at ho kaster opp, men det kan jo ikke være sunt. og det er jo ikke akkurat morsomt for oss når ho kaster opp på tepper o.l. (og i senga i natt...)

Noen tips om hva som er problemet, eller hva som kan hjelpe?

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
SV: Noen tips?
« Svar #1 på: 08 Oktober 2006, 14:00:45 »
Har du sjekket om det er pels i oppkastet?

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Oktober 2006, 14:12:10 »
det er ikke pels i oppkastet. ser rett og slett ut som bare kattemat som er spist for ikke lenge siden.

Utlogget Pernille

• Fin pus
  • Takket: 5
  • Milo
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 Oktober 2006, 14:20:22 »
Pusen min spydde også av og til i begynnelsen.. Og etterhvert skjønte jeg at det kunne være melkeskvettene han fikk av og til.. Etter at jeg sluttet å gi han melk har han også sluttet å spy!  :icon_smile:

Kanskje Hilde spiser noe hun ikke tåler? Eller kanskje hun spiser for fort av og til... ?

valentin

• Gjest
« Svar #4 på: 08 Oktober 2006, 16:13:34 »
Jeg tror pusen din spiser for fort... eller er veldig aktivt rett etter at pusen har spist. (stresset) ..

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #5 på: 08 Oktober 2006, 18:16:29 »
Siden det ikke er særlig fordøyd er det vel lite sannsynlig at du ser det men...er det orm i oppkastet?

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 Oktober 2006, 20:29:12 »
Jeg har kikket etter orm, men kan ikke se noe unormalt. Men jeg tror kanksje ho spiser litt fort, for vi så de første dagene at ho prøvde å få spist opp all maten på en gang så ikke Rikke (andre pusen) skulle spise opp alt. Vi fikk Hilde fra DB, så det kan hende ho har vært vant til å måtte kjempe litt for maten, og derfor spiser mer enn ho egentlig orker.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #7 på: 08 Oktober 2006, 20:37:50 »
Men porsjonerer du ut maten kanskje?
For hvis du gjør det, så er det kanskje ikke så rart at hun konkurrerer...det kan ha noe med hva de er vant med fra oppvekst, pluss naturlig overlevelsesinstinkt.

Det gjør ingenting å ha mat stående fremme hele tiden, for de fleste puser regulerer matinntaket selv, og hvis din ikke gjør det, vil hun sikkert gjøre det etterhvert.

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 Oktober 2006, 21:01:21 »
De har mat mer eller mindre hele tiden, tror aldri de noen gang har rukket å bli skikkelig sultne her. Det står to skåler med mat framme som blir fylt med mat 2-3 ganger om dagen, og Rikke venter gjerne til Hilde har spist med å gå bort til skålene, så det er ingen trusler der. Men det roer seg vel etterhvert, og vi vurderer å prøve å bytte fôr for å se om det hjelper...

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #9 på: 08 Oktober 2006, 23:27:40 »
Ja, bytte av fôr er nok ikke så dumt.  :icon_smile: