Skrevet av Emne: Når kan pus få gå ut?  (Lest 1723 ganger)

veri

• Gjest
Når kan pus få gå ut?
« på: 07 Oktober 2006, 10:43:44 »
Josefine er nyoperert (kastrert), som de fleste kanskje har fått med seg. Hun har vært utekatt siden lenge før jeg fikk henne, og nå har jeg holdt henne inne siden operasjonen. Operasjonen var på onsdag.

Såret leges fint, og pus vil så fryktelig gjerne ut. Når synes dere jeg bør slippe henne ut en tur? Det er helt forferdelig å høre på klagingen hennes.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Når kan pus få gå ut?
« Svar #1 på: 07 Oktober 2006, 10:50:45 »
Jeg mener jeg fikk beskjed om fem dager etter operasjonen når Tussi ble sterilisert..

"Plasteret fjernes etter fem dager hvis det ikke har falt av og katten må holdes inne disse dagene" Står det på bla på kvitteringen min fra steriliseringen..

veri

• Gjest
« Svar #2 på: 07 Oktober 2006, 10:57:14 »
Det med plasteret fikk jeg også med meg, men ikke hvor lenge hun skulle være inne. Plasteret falt av allerede på torsdag, med god hjelp fra Josefine selv, men siden hun stort sett har latt såret være i fred, har jeg ikke satt på noe nytt.

Da får vi holde oss inne noen dager til. Kanskje en liten tur ut mandag ettermiddag...

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 Oktober 2006, 11:04:59 »
Ja, plasteret gikk fort av her også.. Men siden Tussi ikke rørte såret, ville bare ha vekk plasteret så slapp hun å gå meg plaster.. Bare fulgte henne med argusøyne!  :wink[1]:

Hun må nok være inne litt til ja. Men du kan ikke ta med henne ut i sele? Hvis du tar på henne stilongsen og sele og går ut med henne en tur? Nå er jeg ingen dyrelege, men det kan vel gå? :klø seg:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #4 på: 07 Oktober 2006, 11:08:13 »
Enig med Tussimor, bruk sele den første tiden. Husk på at det var jo en stor operasjon dette her, og det er jo ikke grodd skikkelig enda. Hvis hun river det opp under lek ute, blir det veldig smertefullt og da blir operasjonen bare fornyet...vær heller føre var du, kanskje du kan aktivisere henne litt mer inne?

veri

• Gjest
« Svar #5 på: 07 Oktober 2006, 11:08:49 »
Josefine har aldri gått i sele, så det tror jeg bare blir ballade... Vi venter til madag, tenker jeg, så går vi ut sammen en liten tur.

Nå har hun roet seg ned også. Det hjelper sikkert at jeg er hjemme og holder henne med selskap (eller var det omvendt?).

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Oktober 2006, 11:12:09 »
Jeg ville ha holdt henne inne til ihvertfall over helga, eller aller helst en uke. Selv om det gror fint er det lett at hun river det opp når hun jakter på mus i kvishaugen sin. Under magen er jo også en utsatt plass, fort gjort å subbe borti noe. Tror sele kanskje ville gjort ting verre, spesielt hvis hun ikke er vant til det. Vær heller ute sammen med henne (for hun er vel en pus som holder seg stort sett i nærheten?)

Så får du heller holde ut med klagehylene hennes inntil videre.  :fnis[1]: Jeg skjønner hva du snakker om, da Buster ble holdt inne under penicillinkuren holdt han på å drive oss til vanvidd med hylinga si.

veri

• Gjest
« Svar #7 på: 07 Oktober 2006, 11:44:24 »
Ja, hun har det ikke vondt her inne, så det er ikke synd på henne.

Det har vært skikkelig stas når noen er med henne ut tidligere, så da holder hun seg i nærheten. Men hun skal jo alltid tøffe seg litt, så faren for en skade er absolutt til stede. Vi får håpe på dårlig vær, for det var først når sola kom fram her hun absolutt ville ut.

Linda

• Gjest
« Svar #8 på: 07 Oktober 2006, 12:00:28 »
Hun må nok være inne litt til ja. Men du kan ikke ta med henne ut i sele?

Jeg ville absolutt ikke tatt sele på en nykastrert katt, selv om såret er overflategrodd så er det jo fremdeles ømt innvending så sele kan umulig være spesielt behagelig :icon_idea:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 07 Oktober 2006, 12:32:02 »
Begge gangene Meeko var under kniven (han ble jo både sterilisert og kastrert stakar) så fikk eg beskjed om å holde ham inne MINST en uke, helst lengre om det gikk!

:bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 Oktober 2006, 14:21:29 »
Hun må nok være inne litt til ja. Men du kan ikke ta med henne ut i sele?

Jeg ville absolutt ikke tatt sele på en nykastrert katt, selv om såret er overflategrodd så er det jo fremdeles ømt innvending så sele kan umulig være spesielt behagelig :icon_idea:
Det tenkte jeg ikke på i det hele tatt! Mine katter er begge inne...