Skrevet av Emne: Ringorm hos katter?  (Lest 2028 ganger)

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
Ringorm hos katter?
« på: 07 Oktober 2006, 02:27:05 »
I stallen der jeg er annenhver helg og tirsdagene, har de fått ringorm..det er to hester som har det, men smittefaren er stor og vi må passe godt på. Vi menneskene kan også få det, og derfor lurer jeg på, det er vel helt sikkert smittsomt for pusene også?

Jeg har vært nøye nå, byttet klær med engang jeg kom i stallen og da jeg dro derfra, og vasket hender godt både da jeg dro og da jeg kom hjem. Er så redd for å få noe sånt her, og om kattene får det får helt sikkert vi det også.

Er det noen som har erfaring med dette på katter og smittefare osv? Kan du/dere fortelle noe om det i så fall?

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
SV: Ringorm hos katter?
« Svar #1 på: 07 Oktober 2006, 02:47:26 »
Jeg har ringorm nå  :fnis[1]: Men ikke så veldig god greie på det da. Jeg fikk det fra noen katter i utlandet. Venninna mi har også hatt det og der var det nabokatta som smittet hennes katter. Så fikk dem det av katta og smitta så igjen ett vennepar. Det smitter veldig fort mellom dyr. Men så snakka vi med en dyrlege å han sa det er to typer, en på kuer og en på katter, så jeg vet ikke kanskje den på hester er en annen type som ikke smitter til katter.
Ta å søk på ringorm på google du får en haug av linker så kan du lese deg i hel. Men hvis du får det selv så gå på apoteket og kjøp en salve som heter Lamisil og smør deg 2 ganger om dagen morgen og kveld i 4uker. (Selv om det går bort før må du gjøre det pga det kan komme tilbake) Lamisil er en salve mot fotsopp bare så du ikke tror du har fått feil, for den brukes mot ringorm også.
Hvis kattene dine får det må du til dyrlegen å da får dem en skikkelig kraftig kur, og da må du vaske hele leiligheten med noe middel en får kjøpt på felleskjøpet begynte på V. God håndhygiene er viktig, vask klærne og sengetøyet ofte.
Det smitter med indirekte kontakt, kontaktsmitte. På hesten så har det så pass på å ikke bruke børstene og seletøyet på de andre for da får dem det med en gang. Gjelder alt utstyret.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #2 på: 07 Oktober 2006, 04:07:54 »
Takk for svar!

Ja, jeg får nok lete på google, tiltakslyst vet du.  :fnis[1]: Men regner med at smittefaren er stor uansett, så jeg får bare være nøye med klesbytte og håndvask osv.

Ja, det med selebytte osv har vi fått streng beskjed om, og ikke klappe hverandres hester, børste hestene ute uansett vær osv.. Men det er jo ikke lett da, hesten jeg rir feks, står jo rett ved siden av den ene som er smittet. Og de hilser jo på hverandre såvidt med mulen mellom gitrene, man får jo ikke hindret det... Det er også vanskelig å skille hestene ute i paddockene, siden den og den hesten ikke kan gå sammen med den og den osv....

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 Oktober 2006, 04:29:11 »
Ringorm

Ringorm er en soppinfeksjon som angriper huden og hårlaget. Hesten får små hårløse flekker med skurvete hud. Ringorm er veldig smittsomt, avhengig av "styrken" i angrepet. Overføringen av sykdommen skjer ved direkte kontakt mellom hester via mennesker el. utstyr. Angrepne hester må isoleres.

Ved kontakt med smittede hester skal man bytte klær, desinfisere dem og likeså utstyret og stallinnredningen. Sykdommen blir spredd med for eksempel ridestøvler som brukes på forskjellige hester. Vask hesten med et desinfeksjonsmiddel, som f.eks. Jodosan. Ringorm er ikke farlig i det hele tatt, men det er veldig slitsomt å bli kvitt det.
http://www.masithela.com/frieser/html/helse.html

Fra: Hanne
Ringormsmitte til mennesker
Hei!

Jeg lurer på om ringorm på menneske smitter over på hest? Og motsatt.

Hilsen Hanne.

Hei Hanne!

Ja, ringorm kan smitte fra hest til menneske og omvendt. Det finnes forskjellige typer ringorm som er tilpasset forskjellige dyrearter, og det er forskjellig fra art til art hvor lett de smitter andre dyrearter enn den som den er "designet" for. Den arten som er "designet" for hest smitter ikke så veldig lett til mennesker, men for eksempel den som tilhører hund og katt smitter mye lettere.

Hilsen Idun

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=16460&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=15#question

Fra: Anni Irene
Ringormsmitte til mennesker
Hvor lett smitter egentlig ringorm fra hest til mennesker? Og hvordan nsmitter det fra mennenske til menneske egentlig?

Er det bare ved kontakt?

Anni Irene

Hei Anni Irene!

Ringorm er en soppsykdom, og ikke en orm som navnet kan antyde. Soppen smitter ved sporer som treger kontakt mellom to hester, mellom hest og menneske eller mellom to mennesker. Det kan også smitte inndirekte, gjennom dekken, børster og liknende.

Den ringormarten som hester oftest har er spesielt smittsom for hester, det skal mere til for mennesker å bli smittet. Andre ringorarter, som for eksempel den som pleier å gå på katter er det lett for mennesker å få.

Når mennesker får ringorm blir det røde, runde, nuppete fleker i huden, noen ganger klør det. Infeksjonen går stort sett greit over av seg selv uten medisiner, men rens gjerne området med pyrisept eller liknende daglig, og kontakt legen din hvis du får flere flekker eller de er ubehagelige.

Hilsen Idun

samme link som ovenfor.

Her stod det mye bra
http://www.netdyredoktor.dk/sw9395.asp

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #4 på: 10 Oktober 2006, 09:54:31 »
Der er blevet udviklet en speciel kur mod ringorm på kat.
Den hedder ITRAFUNGOL.

Den er næsten uden bivirkning, den eneste er at katten KAN gå fra foderet, men det er meget sjældent det sker.
Kuren er meget nem og meget effektiv og meget dyr.
Her i Danmark koster en flaske ca. 500 kr, men i forhold til at skulle gennem en hel masse halvdyre kure som ikke virker, vil jeg mene at den er prisen værd.

Den fungerer på den måde, at man giver kuren i 1 uge, holder 1 uge fri, giver kur 1 uge holder 1 uge fri og slutter med at give kur 1 uge.
Der medfølger en sprøje hvorpå der er angivet en vægtskala, man vejer katten og suger medicin op der svarer til kattens vægt. Man indgiver medicinen i munden og katten kan lide det, da det smager af karamel. Allerede efter 1 uges kur, kan man se en klar bedring.

Men man skal huske at gøre omgivelserne grundigt rene, da svampen kan ligge  alle steder. Gulvtæpper er en fin grobund for ringorm.

Når katten først er kureret bør den ikke kunne få ringorm igen (ihverttilfælde ikke den pågældende, men der findes flere arter ringorm)
Man skal huske at man ikke må gå på udstilling med sine katte ( man er i karantæne) før en dyrlæge har konstateret at kattene er fri for ringorm.
MVH Lone

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #5 på: 10 Oktober 2006, 11:31:39 »
Du vet ikke navnet på den kuren Khin -Mya??

Det middelet du må vaske huset ditt med kalles Virkon.

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #6 på: 10 Oktober 2006, 21:24:51 »
 :dulte: Jeg skrev faktisk navnet  :bigarmhug: Itrafungol  :wink[1]:

Jeg kender godt Virkon S men er ikke så imponeret af det  :wink[1]: jeg går ind for knofedt og sæbe.
MVH Lone

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #7 på: 10 Oktober 2006, 23:08:09 »
Tusen takk for informasjon jenter! Det var nyttig.

Hvorfor er du ikke imponert av Virkon Khin-Mya?

Jeg vil gjerne si en ting om Virkon, det er desinfeksjonsmiddelet vi bruker på jobben min. Det virker mot alt utenom mykobakterier (men man får et middel mot dete også), og virker på en slik måte at den går inn i selve viruset/bakterien og sprenger den, slik at det er ikke noen fare for at resistente bakterier utvikler seg seg.

Virkon må smøres på overflater o.l med en svamp, slik at man etterlater en våt hinne, og så skal det virke i tredve minutter. Tørkes av etter dette. Tekstiler osv som må desinfiseres, nedlegges i virkon i tredve minutter. Vaskes på vanlig måte etterpå.

Å vaske med vann og såpe fjerner jo bakterier osv det også, men det desinfiserer ikke. Det vil alltid ligge igjen noe som kan utvikle seg og smitte. Desinfisering med sprit går an, men da må overflaten/tekstilene være rene fra før, og spriten må virke i ti minutter, og siden sprit fordamper fort, må man passe på at man legger tjukt på. Klor er også desinfiserende, men ikke bra for miljøet.