Skrevet av Emne: Tråkking og sjalusi  (Lest 2008 ganger)

Kismet

• Gjest
Tråkking og sjalusi
« på: 06 Oktober 2006, 21:08:14 »
Jeg har en pus som ikke klarer å sitte på fanget uten å måtte tråkke rundt på meg med forlabbene mens han borrer de sylskarpe klørne langt ned i huden min.
Det er vondt, men han nekter å slutte, han bare tramper og tramper og bruker klørne hele tiden.

Prøver å avlede han, men det virker som om det er hans måte å kose på - er det andre metoder å få slutt på denne tråkkingen på, det nytter jo ikke ha han på fanget når han må borre disse klørne ned i huden min.
Det hender han gjør slik når han vil oppnå noe, f.eks hvis han vil ha hele oppmerksomheten istedenfor bare litt av den eller hvis han vil ligge istedenfor å sitte på fanget.
Det er uansett vondt med de lange klørne som er en del av kosen hans, og jeg lurer på om det går an å venne han av med å trampe rundt på meg med klørne som skarpe sabler.
Det skal vel nevnes at poden er meget sjalu og blir fra seg av fortvilelse hvis noen annen enn han er i sentrum for oppmerksomheten - akkurat nå har han gitt seg over fordi jeg sitter foran pc`en, så nå prøver han å tvinge hendene mine vekk fra tastaturet ved å borre hodet så hardt inn i hendene mine som han kan.
Ja, han har et par rare ting for seg - sjarmerende er han, men denne sjalusien og tråkkingen (som kanskje er to sider av samme sak) er litt slitsom.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: Tråkking og sjalusi
« Svar #1 på: 06 Oktober 2006, 21:36:56 »
Tråkkingen er en måte for katter å kose seg på.
Dette har de fra de er små når de ligger og "tråkker" mens de dier. Denne tråkkingen er med på å stimulere morsmelken også.

Nei du kan ikke venne han av med det.
(En skal ALDRI "kaste" en katt ned fra fanget når den driver og tråkker, for da skjønner den ikke hvorfor vi avviser den på denne måten når den bare skal kose)  Ser at du skriver at du prøver å avlede han, og det er jo OK  :icon_smile:

Når katten tråkker slik så "går den tilbake" til kattungestadiet og den kosen den hadde med sim mamma  :love:
Så du må nok bare godta at du er denne "mammapersonen" nå. Ta det som et komplement  :)

(Men det er vondt av og til ja med de skarpe klørne)  :fnis[1]:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 Oktober 2006, 21:38:50 »
hm...

kva med skinnbokser mens du er heime? har mange fordeler, trakkinga kjem du ikkje til å kjenne, og kattehår fester seg ikkje på.  :biggrin:

heike

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 06 Oktober 2006, 21:47:35 »
Ja, jeg har inntrykk av at han ser på meg som mora si selv om han er blitt 1,5 år, så akkurat det forundrer meg ikke.

Den andre katten min tråkker aldri på den måten, men så er ikke han så glad i å sitte på fanget heller, så det er kanskje forklaringen på at jeg ikke ser ut som en nålepute etterpå.

Men denne tråkkingen er altså normal den da - jeg har nemlig mistenkt han for å være litt på kattungestadiet enda og tenkte kanskje det var derfor han holdt på sånn ?
Er det normalt at de gjør slik når de er 1,5 år ?

Grunnen til at jeg spør, er fordi at jeg lurer på om han ble tatt litt tidlig fra mamman sin og kanskje ser på meg som sin mor, at det er derfor han er så ekstremt sjalu og så avhengig av meg hele tiden.
Syns han har tendenser som minner mer om en kattunge enn en 1,5 åring.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #4 på: 06 Oktober 2006, 21:55:53 »
Syns tråkking er kjempekoselig jeg, hvis en katt gjør det på meg blir jeg kjempeglad  :fnis[1]:

En av de første pusene jeg fikk tråkket faktisk på puppen min..noen ganger våknet jeg om natta av at han lå og sugde og tråkket på puppen  :le[1]: Der kan man si at jeg var blitt reservemamma  :icon_frown:

Men hva med å legge et teppe eller noe annet tykt på fanget, så kan han bare tråkke i vei uten at du kjenner det?  :)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #5 på: 06 Oktober 2006, 21:57:50 »
Ulla og Ulrik er 11 år og de tråkker på oss, tråkker på tepper og tråkker i løse lufta hvis de ligger på fanget og vi klør dem på magen.  :love:
Nei katten din er helt normal, den koser seg bare litt ekstra. Har aldri lest at dette kan være et resultat av at kattene er tatt for tidlig fra moren sin, så det kan du bare slappe av for og nyte "nålstikkene"  :biggrin:

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 06 Oktober 2006, 22:01:08 »
Joda, klart jeg kan det :)
Om det er normalt for en 1,5 åring å tråkke rundt så må han da bare tråkke - det gjør han jo uansett, jeg var mest nysgjerrig på om han er en stor baby eller om han er slik han skal være..
Jeg syns jeg ser en del tegn, som f.eks denne ekstreme sjalusien hans, at han er så avhengig av meg og denne tråkkingen - derfor prøver jeg å finne ut hva som er normalt og hva som er mer kattungestadie.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 06 Oktober 2006, 22:02:59 »
okey Ulla, det hørtes jo lovende ut for min vesle - godt å høre !

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #8 på: 06 Oktober 2006, 22:39:18 »
Nasse tråkker meg i fjeset mens  han patter meg på øyelokkene.. Skal si det er vondt ja! Så da må jeg holde inni labben hans med en finger.. (om du skjønner..  :klø seg: )

Legg en pute på fanget, da kan han tråkke i vei og du får ikke vondt!  :icon_smile:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Oktober 2006, 01:06:57 »
Her blir det også tråkket på oss, Garfield er fæl til å gjøre dette om jeg sitter med et pledd i sofaen f. eks. Ta gjerne og beskytt deg med en pute, eller et teppe om du føler det blir vondt  :bigarmhug:
« Siste redigering: 07 Oktober 2006, 01:12:50 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #10 på: 07 Oktober 2006, 01:10:55 »
Meeko gjorde og det, og han stod på brystet mitt og tråkket, og gnei hode opp i fjeset mitt!

Putti (første katten min) gjorde det og, og hun lærte seg at før eg hadde tatt teppe på fanget så fikk hun ikke hoppe opp, så hun satt fint og kikket opp på meg til teppe var på plass  :love:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Kismet

• Gjest
« Svar #11 på: 07 Oktober 2006, 09:40:23 »
Flott, da er han iallfall helt normal når han tråkker - da får han bare tråkke i vei alt han orker !

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07 Oktober 2006, 11:08:36 »
Jo da,her tråkkes det når pusene vil kose  :dobbellove: er så koselig syns jeg :love:  MEN klørne er ikke såå trivelig da,men legg en handduk eller ei lita pute i fanget når pus skal kose :)
Mathea :)

veri

• Gjest
« Svar #13 på: 07 Oktober 2006, 11:40:08 »
Josefine har begynt med det nå i det siste. Særlig når hun vil ha meg ut av senga. Da tråkker hun oppå dyna. Jeg kan ikke si at jeg la merke til om hun gjorde det i starten. Josefine er ingen fang-pus. Hun vil heller løftes opp og ligge "på ryggen" i armkroken mens hun ser meg i øynene. Da koser hun seg skikkelig. Dessuten elsker hun det når vi går rundt sammen og kikker ut av vinduet og slikt.

Ellers maler hun nesten hele tiden, og får sikkert alt for mye oppmerksomhet som det er...  :love: Jeg har blitt veldig knyttet til den katten på den korte tiden vi har hatt hverandre.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 07 Oktober 2006, 15:50:27 »
:morsomt: Så søt han er... Mange katter gjør slik, har noen tendenser noen av mine også av og til, men det er ikke ofte. Hva med å klippe av bare den ytterste spisse tuppen av klørne, så får han jo ikke de sylskarpe spissene som borer seg langt nedi huden.. Han er jo ikke totalt forsvarsløs da som om du klipper mer, som til utstilling liksom. Eller som de andre sier, at du lar han tråkke på et teppe el. en pute mens han er på fanget. Vil kose med mamsen sin han vettu... :love:

Kismet

• Gjest
« Svar #15 på: 09 Oktober 2006, 15:32:22 »
ja han vil kose med mamsen sin hele tiden han :love:
Det var jo et godt tips å bare klippe av den aller ytterste tuppen på klørne...han har jo ikke skjønt poenget med klorebrettet uansett, så det er jo ikke rart det gjør vondt...

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #16 på: 09 Oktober 2006, 15:57:37 »
ene pusen min skal absolutt sutte på øret mitt,samtidlig som hun skal tråkke på skuldrene mine....hun er jo så skjønn da, men det gjør vondt med den tråkkingen ja, men jeg bare bruker en tykk genser, så jeg ikke kjenner tråkkingen, ellers er det bare å legge en pute på fanget ditt, så kan pus tråkke på puten, mens du koser med han!!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #17 på: 09 Oktober 2006, 19:48:52 »
Min katt Ally er helt besatt med den tråkkingen. Mitt tips er ha et teppe på fanget, og en tykk genser på  ;D

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #18 på: 10 Oktober 2006, 00:01:43 »
Ayla tråkker hun også.  :biggrin: