Skrevet av Emne: Hvor mye mat er passelig?  (Lest 1290 ganger)

sand

• Gjest
Hvor mye mat er passelig?
« på: 06 Oktober 2006, 10:20:41 »
Hei alle sammen.

Vi overtok pusen når han var 2 mnd. Helt fra først av har vi kun servert Eukaneba konsentrert tørrfor for kattunger, og innimellom litt Sheba (den runde typen, som er eneste kattematen på butikken som inneholder 50% kjøtt, alle andre har bare 4%).

De første månedene så lot vi han spise så mye han orket, siden har vokste for fullt. Når han var ca. 5 måneder så begynte vi å posjonere maten. Vi syntes han ikke bare vokste i lengden, men også i bredden, men det kan godt være at det bare var pelsen som begynte å bli tykkere. Han er ikke tykk nå, men vi vil passe på at han ikke blir det heller.

Nå har vi posjonert maten i to måneder. Vi har et målebeger som følger med foret. Vi gir ham 20 (er det gram?), tre ganger om dagen (frokost, middag og kvelds). Når vi begynte å posjonere så leste vi på pakken at 50-60 (gram?) om dagen var passelig. Men nå er det vel kanskje på tide å øke dosene. Men hvor mye skal vi øke? Vi har kastet pakken, så vi har ikke den å se etter lenger.

Vi tenkte at vi kanskje kan se på katten om han får for lite mat. Men det ser faktisk ut til at han bare tilpasser seg mengden, uansett om det er lite eller mye. Noen ganger spiser han hele porsjonen og venter til neste måltid, men som oftest passer han på å levne en liten rest som han tar siden. Når vi begynte å posjonere virket han mer sulten, for da spiste han alt som han hadde mistet utenfor matskålen, men nå er han ikke så ivrig på det. Noen ganger så levner han såpass mat at vi lurer på om han har vært og tjuvspist et annet sted.

Pusen vår liker å ta flere turer innom matfatet i løpet av dagen for å se om det har kommet noe mat. Hvis det ikke er noe der så drikker han litt vann. Jeg vet ikke om han sjekker matfatet fordi han er sulten, eller om han bare vil ha litt kos. Det virker som at han er veldig tålmodig og tillitsfull. Han maser aldri om mat. Det virker som om han tenker "ja, ja, jeg vet det kommer mat en eller annen gang, så det er ikke så farlig". Men når vi tar fram maten, da blir han veldig pratete og svarer alltid "ja!" når vi spør om han vil ha mat.

Så hva skal man egentlig se etter når man posjonerer maten?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Hvor mye mat er passelig?
« Svar #1 på: 06 Oktober 2006, 13:37:06 »
Har alltid hatt mat stående fremme hele dagen til mine puser eg, sammen med vann :)
Aldri likt det at man skal porsjonere maten dems, det klarer de fint selv! (De fleste vertfall)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 06 Oktober 2006, 15:53:00 »
Ikke porsjoner maten hvis pus ikke er overvektig og trenger en slankekur - pusekatter liker å gå og småspise gjennom både hele dagen og natten.
Hell opp i skåla og la alltid maten stå fremme, så ordner pus resten selv.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 Oktober 2006, 20:37:19 »
Jeg har veid hvor mye tørrfor de får om dagen, og dette er endel mer enn det som står oppført på pakken. Hun største er ganske slank og han minste er en anelse litt rundere.. Har ikke lyst til å posjonere, for minsten kommer til å spise opp all maten..  :fnis[1]: Men så lenge de ikke er overvektige, så synes jeg de kan få det de vil ha.. Og blir de runde, så bytter jeg bare fra det de har til det de kunne få hvis de la på seg.. (har Hills c/d nå, husker ikke hva det andre het..) De er jo også i vekst, så da trenger de litt å gå på..  :)

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 06 Oktober 2006, 20:44:37 »
Så lenge katten ikke er veldig overvektig er det ingen grunn til å posjonere maten, det klarer de fint selv :icon_smile: Nå vet jeg ikke hvor gammel katten til trådstarter er, men kattunger (under 12mnd) bør i hvert fall ha fri tilgang på mat.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #5 på: 06 Oktober 2006, 21:10:57 »
her står det også mat heile tida. eg supplerer når det er tomt, pus ordner sjølv.

men eg har ein gong for moro skyld brukt ein sånn målebeger som følger med maten for å samanlikne kor mykje produsenten meiner pus bør spise og kor mykje pus faktisk spiser. eg har vore svært forundra, pus spis mykje meir enn det som er angitt. da har eg skifta til outdoor av royal canin fordi det inneheld meir næring enn det foret eg hadde før. han spis framleis meir enn det som produsenten meiner er passelig. eg lar han styre sjølv. han er slank, og om sommeren har han vore på grensen til tynn.

nei, eg trur nok at katter veit best kva og kor mykje dei treng.

heike
« Siste redigering: 06 Oktober 2006, 21:28:46 av Kater&Ich »

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 Oktober 2006, 21:12:58 »
men eg har ein gong for moro skyld brukt ein sånn målebeger som følger med maten for å samanlikne kor mykje produsenten meiner pus bør spise og kor mykje pus faktisk spiser.
Det samme jeg har prøvd på.. Bare jeg veide det på kjøkkenvekten..
Det må jo være noe merkelig med de målene..  :icon_idea:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #7 på: 06 Oktober 2006, 21:53:34 »
Samme her, maten står fremme hele tiden. Pusene spiser opp det de har i skåla før jeg på nytt fyller den opp.

sand

• Gjest
« Svar #8 på: 07 Oktober 2006, 13:14:24 »
Ok. Takk for gode råd.

I går kveld må pusen ha tråkket på noe skarpt når han var ute, for han har skjært opp to av putene på den ene poten, slik at kjøttet tyter ut.   :skjelveleppe:
Vi oppdaget det først i dag, da vi så blodspor på gulvet. Litt pussig at han ikke har sagt ifra egentlig...

Så da måtte vi til dyrlegen og bandasjere. Han holder akkurat nå på å våkne av narkosen, og han sjangler bortover gulvet, for han vil være så nært oss som mulig. Så nå ligger han på fanget mitt, mens jeg skriver denne meldingen.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Oktober 2006, 15:44:39 »
Huff da, stakkars pus... :icon_sad: God bedring til han. Måtte han sy? Jeg sier at du trenger ikke å porsjonere maten så lenge han ikke er overvektig. Katter er småspisere, så de spiser ofte, men lite. Håper det ordner seg med pus!  :x-fingre[1]:

sand

• Gjest
« Svar #10 på: 09 Oktober 2006, 14:14:32 »
Jeg skal slutte å posjonere maten. Så får vi heller vurdere det hvis han skulle bli overvektig.

> Måtte han sy?

Siden det var dagen etterpå så var det for sent å sy.
Vi har han inne i 4 dager til det har grodd. Vi vasker såret med pyrisept innimellom og pudrer med noe antibiotika-greier som vi fikk av dyrlegen. Men bandasjen sparker han bare av igjen, så vi får håpe at det ikke kommer alt for mye skitt i såret.