Skrevet av Emne: Hvordan introdusere to katter for hverandre?  (Lest 2097 ganger)

Karianne

• Gjest
Hvordan introdusere to katter for hverandre?
« på: 05 Oktober 2006, 15:25:50 »
Hei!
Har et lite dilemma som jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne svar på. Hvordan introduserer jeg to katter for hverandre? Jeg har en Persergutt på 5 år og jeg har en søster som ikke lenger kan ha sin Ragdolljente pga baby. Ragdollen er også rundt samme alder. Begge er katter som ikke har hatt det godt tidligere i livet og perseren er fortsatt ganske nervøs av seg mens jenta er veldig dominant. Hvordan kan jeg på best mulig måte prøve å introdusere dem for å se om jeg kan overta katten til søstra mi? Begge kattene er kastrerte/steriliserte.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: Hvordan introdusere to katter for hverandre?
« Svar #1 på: 05 Oktober 2006, 15:52:40 »
Gi dem tid!
Slipp dem løs sammen, så vil de nok ordne opp selv.
Det kan ta tid, og det kan bli litt slossing, men de må finne ut hvem som er sjefen.
Noen katter blir venner på timer, andre krangler og freser i måneder!
Et tips kan være å gni genseren din (den du har på deg) på nykatta, så den lukter deg, og ikke så skummelt for gamlekatta...

pusetufsa

• Gjest
« Svar #2 på: 11 Oktober 2006, 09:57:22 »
Det er ikke så lurt å bare sette den sammen. Katter har sitt revir de vil beskytte. Fant en link på dette: www.kattensvern.no Å introdusere eb ny katt i hjemmet tar tid. Den skal venne seg til lukter og lyder. Men les på linken jeg la ved. det står det nøye hvordan du skal gå frem. Lykke til.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #3 på: 11 Oktober 2006, 10:53:23 »
Jeg har lest at det er best å la to nye puser møte hverandre naturlig.. Sett dem i hvert sitt rom feks, og åpne døren, ikke sett dem rett ved siden av hverandre for første gang.

Lykke til  :icon_smile:

Men det var jo dumt at venninnen din ikke ville ha katten lenger, for det er jo ikke noe galt i å ha katt selv om man har baby. Med mindre katten ikke er vennlig innstilt da.

Utlogget Lino

• Fin pus
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • Pike med ord skriver
« Svar #4 på: 11 Oktober 2006, 11:12:12 »
Da vi fikk Nusse, lot vi dem bestemme selv. Første gangen hun kom, sørget vi for at Bios var inne, men at han kunne gå hvor han ville i huset. Nusse derimot fikk bare være på stuen.

I begynnelsen var Bios veldig redd Nusse (han er en pysekatt), men Nusse viste tydelig at hun var underdanig, så Bios ble modigere etterhvert. De første dagene lot vi Bios være inne hele tiden, for å forsikre oss om at han ikke gikk sin vei. Etterhvert ble han tøffere og turde å hilse på Nusse.

I løpet av ei uke var de blitt vant med hverandre, selv om de ikke var venner. Ingen av dem viste tegn på frykt eller sinne, de bare overså hverandre. Da fikk Bios gå ut igjen, og han kom heldigvis tilbake.

Nå er de gode venner og koser og leker sammen, og hvis Nusse sover på ett av soverommene når Bios kommer hjem, går han rundt og leter til han finner henne. Om kvelden ligger Bios i fotenden av sengen vår, mens Nusse ligger på hodeputen. I løpet av natten går som regel Nusse ned og legger seg inntill Bios, og så er vi happy family!
 :love: