Skrevet av Emne: To små søsken  (Lest 1484 ganger)

Utlogget Tigerlily

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
To små søsken
« på: 04 Oktober 2006, 19:31:48 »
I går skulle jeg hente en liten kattunge. Hadde hørt at kattunger må være 12 uker før de kan bli skilt fra mor og resten av kullet. Kattungene var kun 6 uker gamle. Jeg valgte å ta 2 stykker. Men er dette bra? Begge kattene er blandingskatter, det er en jente katt og en gutte katt.
Jeg tenkte som så at det ikke ble så ensomt for den ene katten. De sover sammen og leiker sammen og trives i hverandres selskap. ¨Spørsmålet mitt er nå kan dere si meg noen viktige ting å huske på osv for at vi her i huset og de skal trvies sammen? Er det noen viktige ting jeg må huske på? Tusen takk for alle svar :)

Linda

• Gjest
SV: To små søsken
« Svar #1 på: 04 Oktober 2006, 19:38:48 »
I går skulle jeg hente en liten kattunge. Hadde hørt at kattunger må være 12 uker før de kan bli skilt fra mor og resten av kullet. Kattungene var kun 6 uker gamle. Jeg valgte å ta 2 stykker. Men er dette bra?

Nei, det er slettes ikke bra. Kattungene er langt i fra ferdig utviklet mentalt, og trenger minst 6 uker til sammen med mamma. Her kan du lese om noen av konsekvensene ved å ta kattunger for tidlig fra mor:

http://www.breedlist.com/faq/young.html
http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html
http://home.no.net/huskatt/kattunger.htm

Noen av de vanligste konsekvensene er urenslighet, aggressivitet, problemer med å forholde seg til andre dyr og generelt dårlig helse. Personlig synes jeg det er dyreplageri å ta kattunger så tidlig fra mor.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Oktober 2006, 19:44:40 »
Det går som regel bra selv om de er såpass unge, men disse pusene hadde hatt best av å vært med moren sin mye lenger. Vil tippe de ennå ville ha ammet moren så du bør gi dem litt melk på flaske de første ukene, lag det godt og varmt for dem, kattunger sover masse i denne alderen.

Supert at du tok to stykker når du først måtte ta dem så unge, to katter klarer seg mye bedre sammen en bare en liten  :love:

Har selv opplevd å måtte ta imot veldig unge katter ( 5 uker, dette gikk bra, men de slet med diare i begynnelsen, husk å bruke kvalitetsfor til dem, Royal Canin, Hills, Iams, Eukunaba, Olivers osv. fremfor friskies, kitekat  :bigarmhug: )

Hadde du noe valg når du skulle hente disse? Vet mange katteiere vil bli kvitt ungene så tidlig som mulig, dette er kjempesynd for kattene som burde vært hos moren til de var minst 10-12 uker  :icon_sad:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Ragstars

• Gjest
« Svar #3 på: 04 Oktober 2006, 19:45:01 »
I går skulle jeg hente en liten kattunge. Hadde hørt at kattunger må være 12 uker før de kan bli skilt fra mor og resten av kullet. Kattungene var kun 6 uker gamle. Jeg valgte å ta 2 stykker. Men er dette bra?

Nei, det er slettes ikke bra. Kattungene er langt i fra ferdig utviklet mentalt, og trenger minst 6 uker til sammen med mamma. Her kan du lese om noen av konsekvensene ved å ta kattunger for tidlig fra mor:

http://www.breedlist.com/faq/young.html
http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html
http://home.no.net/huskatt/kattunger.htm

Noen av de vanligste konsekvensene er urenslighet, aggressivitet, problemer med å forholde seg til andre dyr og generelt dårlig helse. Personlig synes jeg det er dyreplageri å ta kattunger så tidlig fra mor.
:icon_smile: Støtter denne jeg!
Du kan f.eks si at du mer enn gjerne tar imot kattungene når de er 12 uker gamle!
Tilby deg kanskje også å betale et lite depositum for kattene :wink[1]:

Det er ABSOLUTT IKKE bra at kattungene blir tatt så tidlig fra mor!
« Siste redigering: 04 Oktober 2006, 19:47:47 av (N) Ragstar's »

Utlogget Tigerlily

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 04 Oktober 2006, 19:59:59 »
De måtte bli kvitt dem. Men er det noen som har noen forslag på hva man kan gjøre for at de skal få det så best som mulig. De vi fikk de fra dem sa at de hadde slutta med melk fra mor og fikk tørr for. Kjøpte tørrfor som var tilegna kattunger. De spiser det som bare det.Men burde de ha noe i tillegg til vanelig tørrfor og vann når de er så små. Sannsynligvis melk men åssen melk og hvor får man kjøpt det?

JP

• Gjest
« Svar #5 på: 04 Oktober 2006, 20:16:11 »
Heisann,og velkommen til forumet  :icon_wink:

Vil ønske deg lykke til, det er ikke bare bare å ta til seg så unge kattunger. Og det at de ikke sutter mere melk fra moren er ikke ensbetydene med at de ikke trenger moren lenger. Kattemor har mye mer å lære fra seg  :icon_frown:

Fikk selv en gutt da han var 8 uker gammel, og etter en uke så begynte han å bli sikkelig urenslig. Tisset å bæsjet hvor han ville (akkurat som han glemte alt han hadde lært av kattemor).

Det var vist ikke så masse råd jeg hadde desverre, men vil si at det var i hvertfall bra du tok to, så de lærer seg å sette noen grenser og kanskje litt katteskikk  :icon_smile:

Hadde vært morsomt å få sett bilder av de også etterhvert  :icon_frown:

Ragstars

• Gjest
« Svar #6 på: 04 Oktober 2006, 20:17:33 »
Kanskje du har muligheter til å låne med deg hjem kattemoren, slik at de kan få den nødvendige oppfølgingen de trenger? Hva med andre kullsøsken?

Utlogget Tigerlily

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04 Oktober 2006, 20:28:10 »
De gjør sitt fornødne i kattedoen. Nesten med engang de kom inn i huset visste jeg de hvor kattedoen var. Så det har ihvertfall gått helt fint hittil.

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 Oktober 2006, 20:30:07 »
Velkommen til katteforum!
Jeg har også måttet ta til meg så unge puser.
Og det har gått bra!
Men jeg hadde andre voksne katter i hus, så litt katteskikk fikk de jo. Og du har jo to, det er bra!
Da kan de leke sammen.

Du kan kjøpe kattemelk på supermarkedet.
Du må huske å gi dem ormekur.
Jeg ville valgt å våte opp tørrforet, i alle fall det ene måltidet om dagen, siden tørrfor er litt sterkt for så små mager.
De må ha et varmt sted å sove.
De må lekes mye med, og koses mye med.

Den ene pusen min var urenslig lenge, han er 10 mnd nå.
Men det virker som det går bra nå.
han jakter og er en fin snart voksen herre!

Lykke til!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 04 Oktober 2006, 20:31:13 »
Laktoseredusert lunken melk er ok å gi til dem, du får også kjøpt spesialmelk i dyreforretninger / matbutikker til katter / kattunger.
Er de renslige? Hvis ikke må du lære dem å gå på do, mine lærte det via at jeg tok sandkassen med på do da jeg selv skulle på do  :humre: skrapte bittelitt i sanden med potene deres så gikk de på do med en gang. renslige på 1,2,3  :love:

Lek masse med dem, kos masse, ta gjerne og legg dem under et lite pledd når de er i fanget ditt, varme er godt for en liten kropp  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Oktober 2006, 21:31:26 »
For kattungenes beste hadde jeg ville dratt på en dyrebutikk hvis jeg var deg, og kjøpt kvalitetsfor til de to små. Et godt kitten for, og gjerne et melkepulver også, som du kan blande ut til melk. Dette har Royal Canin så vidt jeg vet. Med kvalitetsfor slipper du dårlige mager og diarè, og dyrlegebesøk.
Og ring dyrlegen så får du gode råd om oppfølging av ormekurer og vaksiner. Du må for all del bare spørre, det er slik man lærer. Hvor er de andre kattungene fra kullet? Er du alene om kattungene? Litt greit med hjelp når de er så små. Husk at de må sove mye, lag en god og varm seng til dem. :)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #11 på: 05 Oktober 2006, 00:24:31 »
heihei og velkommen så mye til deg å dine små!!

Jeg har selv måttet tatt med meg 2 brødre hjem som var litt over 6 uker gamle og carmen var vel sikkert rundt deromkring hun også og det har gått kjempefint det,bare vær flink til å gi dem masse oppmerksomhet og kos og kjærlighet så blomstrer de opp til å bli flotte store kattepuser!! jeg ga dem litt kattemelk, som man kan enten kjøpte på dyrebutkk, eller en slik whiskasmelk som man får kjøpt på matbutikken....kattene mine elsker ihvertfall det og man skal ikke gi vanlig melk til katter, kunn slik spesiell kattemelk!!! :-)

Stoor klem og lykke til"""" gleder meg til å se bilder!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen