Skrevet av Emne: Uvelkommen pus!  (Lest 2054 ganger)

pusetufsa

• Gjest
Uvelkommen pus!
« på: 04 Oktober 2006, 14:24:44 »
Hallo

Tror jeg trenger hjelp!! Vi må skremme vekk nabokatten! Han vekker oss hver ... natt med bråket sitt!! :crazyII[1]:
Tingen er: vi har en katteluke i døren vår slik at  vår pus kan gå inn og ut som han selv ønsker, (tror den heter Staywell). Lengre borti gaten bor det en stor skummel katt som kommer på uvelkomment besøk hver bidige natt og vekker oss. Han har nemlig funnet ut en lur måte å komme seg INN luken på, enda pusen vår har egen nøkkel (magnet-halsbånd). De som har samme type luke vet at det er en "ring" på insiden av luken som løsner når katten skal inn.. Den skumle nabokatten slår og slår på luken slik at denne ringen på innsiden går opp og på returen slår ringen i luken slik at den slår ut mot nabokatten. Naboen får da  poten sin innunder luken og klarer siden å åpne den for å så komme seg inn og stjele pusen min sin mat!!!Vi har forjeves prøvd å skremme katten vekk men den kommer stadig tilbake på tjuvtokt. Jeg har ingen interesse om å skade katten, men aner ikke hva jeg skal gjøre for så skremme den vekk.. Har aldri opplevd en katt som har fått lukte på en sitronflaske for å så begynne å kose med den..eller har fått vann over seg og absolutt ikke brydd seg, heller ei å se ut som en gorilla for å skremme den med fakter..  Noen råd?? :klø seg:

Heidi K

• Gjest
SV: Uvelkommen pus!
« Svar #1 på: 04 Oktober 2006, 14:26:19 »
Har du helt vann over katta?  :icon_eek:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 04 Oktober 2006, 14:28:32 »
ka med å låse katteluken om natten, vertfall for en stund sånn at nabokatta gir opp?

og samme spørsmål som Heidi her, Helte du virkelig VANN over katten?  :o
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

pusetufsa

• Gjest
« Svar #3 på: 04 Oktober 2006, 14:38:59 »
Vann ja... Opptil flere ganger... Vi har spylt den med hageslange, selfølgelig springer den vekk, men bare noen meter til dess vannstrålen ikke rekker.. og da ser han bare dumt på oss.. Katta er helt utrolig!!   :icon_mad:

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
« Svar #4 på: 04 Oktober 2006, 14:40:00 »
ikkje skyt meg eller lag stor balade nå, men e da virkelig så gale å helle vann på katten?
katten er jo uvelkommen, bedre den får vann på seg enn ein fot i baken...
Eg tror eg hadde tatt ein prat med naboen, forklart problemet og lurt på om dei kunne holdt katten inne om natta ei stund i håp om at den slutter med terror toktene sine når den kjem ut igjen....

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 04 Oktober 2006, 14:49:06 »
Jeg har også staywell katteluke, og det er helt umulig for katter uten samme type magnet i halsbåndet å få den opp.
Sikker på at det ikke er noe galt med katteluka og at det er på tide å investere i en ny ?
Og du...helle vann på katten er IKKE akseptabelt !

Heidi K

• Gjest
« Svar #6 på: 04 Oktober 2006, 15:07:43 »
Å stå med slangen å spyle på den da  :icon_eek:  Hadde jeg gått forbi og sett det, må jeg bare si at du hadde fått deg ei overhøvling. Beklager altså.

Ta heller å snakk med eieren du, og sjekk om luka di har feil eller noe. Det skal ikke være mulig å åpne den.

pusetufsa

• Gjest
« Svar #7 på: 04 Oktober 2006, 15:21:50 »
Beklager, kanskje det ble skrevet på gal måte. Jeg er overhode ingen gal dame som legger pusekatter i bakken får å så spyle den. Det har hendt at jeg har spylt etter den, men det er fordi den ikke er velkommen hos oss. Den har sitt eget hjem og det er der den hører hjemme. Katter er raske dyr og det er minimalt med vann den har fått over seg. Det har kun vært for å skremme den bort, så jeg beklager hvis jeg provoserer. Men jeg tror vi alle har forskjellig syn på dette.  Jeg har jo katt selv og hvis det hadde vært min katt som hadde plaget mine naboer om natten (har ikke fått noen klager enda så jeg håper jo at han oppfører seg) så hadde jeg bedt de om å skremme han vekk, så lenge ikke de hadde påført katten noen skade.  Jeg vet bare ikke hva mer jeg skal finne på og det var detfor jeg spurte om råd.

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 Oktober 2006, 15:37:23 »
Jeg hadde kanskje prøvd å sette noe foran katteluken en stund, sånn at den ikke kommer seg inn...
Evt satt noe i veien på utsiden som natta...

Du kan jo ikke bruke katt deg vekk, siden din pus jo skal bruke den døra.

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 04 Oktober 2006, 15:39:30 »
Når vi hadde katteluke, hadde vi en sånn plastdør vi kunne stappe ned i katteluka, så kom kattene hverken inn eller ut. Har dere noe sånt?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Oktober 2006, 15:47:51 »
Det er forskjell på å helle ei bøtte vann over katta og å dusje litt med vannslangen. Det siste har jeg selv gjort med ei nabokatt som til stadighet kom utfor her for å  banke opp Buster. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om å spyle med fullt vanntrykk midt i ansiktet på katta, bare en lett dusj. Jeg tror ikke jeg traff med mer enn 2 dråper på bakparten idet den sprang avgårde, men det er som oftest nok til at katten skjønner at den ikke er velkommen.
Buster har derimot kommet hjem klissvåt på solskinnsdager, så jeg regner med at noen naboer har gjort det samme. Ser for meg at han fått diverse dusjer når han har brukt naboenes blomsterbed som toalett. Men jeg vil heller at de skremmer han vekk på den måten enn at de legger ut ting som er farlige.

Hvis du ikke klarer å stenge katteluka, kan du ikke bare sette noe foran? Hva som helst som er såpass tungt at det ikke kan skyves til side, ei stor blomsterpotte eller noe?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04 Oktober 2006, 15:50:07 »
Hva med pepper rundt døra? :hmmmm: Nei, eneste jeg kan tenke meg som må være det eneste sikre må være å stenge luka om natta. Sjekk om det er noe som feiler den. Og snakk med naboen. Er jo ikke sikker katten får den maten den skal ha, at det er derfor han kommer inn og spiser deres. Det har venninda mi nettopp opplevd.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #12 på: 04 Oktober 2006, 15:58:11 »
Ikke pepper, det tror jeg ikke er så bra.

Følger opp de andre jentenes råd om å stenge luka om natta, og ha din egen katt inne. Teip den igjen, sett en stol eller noe annet tungt foran. Eller en stor bøtte/et kar med vann rett foran luka, skal like å se den katten som tør å gå over det.  :fnis[1]:

Snakk med naboen også, hvis katten stjeler mat hos deg får den kanskje ikke nok hjemme? Eller ser den velfødd ut?

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #13 på: 04 Oktober 2006, 15:58:39 »
Be naboen montere katteluke hos seg selv!!  :icon_smile:

pusetufsa

• Gjest
« Svar #14 på: 05 Oktober 2006, 10:25:04 »
Tusen takk for alle svar.
Vi har lås på katteluken, så den har vi forsøkt å låse om natten, da kan vi slippe vår katt ut først og han kan komme seg inn, men ikke ut igjen. Lager jo selvfølgelig et rabaler uten like når han oppdager at han ikke får komme ut, men det hindrer nabokatten fra å slå opp luken. Vi har sendt mail til produsenten av Staywell-luken og de sier at problemet eksisterer, men de har ikke noe løsning på det. Jeg vil oppfordre de som har Stayell-luke med magnetlås (ikke infra) å forsøke på sine luker og se om de kan åpnes fra utsiden. Da må dere bare slå på selve luken fra utsiden, gjerne litt hardt som en katt gjør. (se første innlegget mitt). Luken spretter opp mot katten. Tror aldri i verden min pus hadde klart dette, så smart er han ikke  :fnis[1]: Men  den nabokatten er helt utrolig på det området. De har faktisk katteluke selv men han trenger ingen magnet for å komme seg inn og ut, så det kan jo være at det er det som gjør at han banker på hos oss.. men det må da kunne gå an å skremme bort katten på et vis..

Kismet

• Gjest
« Svar #15 på: 05 Oktober 2006, 14:11:41 »
Jeg har staywell-dør og det går ikke å åpne den på utsiden.