Skrevet av Emne: Skylling med øyebadevann  (Lest 1714 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Skylling med øyebadevann
« på: 01 Juli 2005, 11:41:11 »
Lille Buster har hatt fremfall av tredje øyelokket i ei uke nå. Han er frisk og rask ellers. Jeg har stort sett vært på telefon med dyrlegen hver dag (hysterisk kattemor!), etter som vi har eliminert vekk det ene etter det andre. Ormekur hjalp ikke, og jeg har omtrent snudd katta opp ned for å lete etter kuler, sår, ømme punkter osv. Finner ingenting unormalt, men Buster blir mer og mer fornærma... :roll:
Det eneste jeg kan tenke meg er at det er øynene som plager han. Av og til kan det se ut som han sitter og kniper dem igjen og er plaget, men i neste øyeblikk merker vi ingenting. Det er ikke mye av blinkhinna som vises heller.
Dyrlegen sa idag at vi kunne prøve å skylle øynene med øyebadevann nå i helga, så kunne vi få time på mandag om det ikke hjelper.

Men kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det på enkleste måte? Buster er veldig lite interessert i sånn "dum" behandling, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram uten å bli uvenner rmed han. (Han har akkurat tilgitt meg etter ormekuren...)
Bruker jeg bare vanlig øyebadevann og "spruter løs" eller??? Håper noen har gode tips! :?:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Skylling med øyebadevann
« Svar #1 på: 01 Juli 2005, 13:48:01 »
Vanlig øyebadevann er ikke ubehagelig å få dryppet i øynene, du trenger ikke være redd for å bli uvenn med Buster. Kjøp endosebeholderne, de er mest praktiske.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Skylling med øyebadevann
« Svar #2 på: 01 Juli 2005, 15:42:45 »
På apoteket har de små plastik flasker som man fyller øye/saltvann på og på flasken er det en liten slange....så da er det om å holde pus...med åpent øye, og klemme flasken mens man sikter på øyet.....

Øvelse gjør mester?!

(er det kunn det ene øyet??)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
Skylling med øyebadevann
« Svar #3 på: 02 Juli 2005, 11:51:58 »
...Og det gikk akkurat sånn som forventet. Med andre ord, det gikk ikke!  
Buster hadde på forhånd bestemt seg for at noe drypping i øynene, det skulle han IKKE være med på. Gubben holdt han mens jeg godsnakket og siktet... men i det øyeblikket det kom litt vann ut av flaska, så var det knurring og tenner og klør, og hysterisk risting på hodet.:mad: Vet ikke om han fikk noe i øynene i det hele tatt, og vi har gjort tre forsøk nå. Nesten så jeg gir opp snart.
Blinkhinna vises mest på ene øyet, men han kniper begge igjen, og de ser bare så "rare" ut, kan ikke beskrive det annerledes. Ser ut til at vi må satse på et besøk hos dyrlegen over helga.
Men har noen flere råd, så vær så snill og kom med dem!

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Skylling med øyebadevann
« Svar #4 på: 02 Juli 2005, 12:34:15 »
Hadde Buster fått ormekur før dette skjedde?
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Skylling med øyebadevann
« Svar #5 på: 02 Juli 2005, 12:35:49 »
Prøv å pakk han inn i et stor badehånkle, da får du bedre tak på han og det gjør ikke vont for katten å ligge i et hånkle.Og katten får ikke klort.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
Skylling med øyebadevann
« Svar #6 på: 02 Juli 2005, 15:41:42 »
Sitat fra: Marit
Hadde Buster fått ormekur før dette skjedde?

Han fikk ormekur like etter påske, og ny nå i uka (etter dyrlegens anbefaling). I påska var han nemlig plaga med oppkast, var slapp osv, og da ble han helt fin etter kuren. Men nå hjalp det ingenting, så vi kan ihvertfall utelukke orm da.

Og nå finner jeg ikke Buster heller, så jeg får ikke gjort noe nytt forsøk med øyeskylling. Han han dro ut i morges og er som sunket i jorden. Han var temmelig fornærma etter det øyebadevann-basketaket, men han fikk noen godbiter før han dro, så jeg håpet at det skulle blidgjøre han. Håper det ikke har skjedd no, første gangen han har vært så lenge borte av gangen... Kjenner panikken begynner å ta litt over her... :leiseg2:

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Skylling med øyebadevann
« Svar #7 på: 02 Juli 2005, 16:36:26 »
Grunnen til at jeg spør er at behandling mot innvollsorm kan gjøre at det tredje øyelokket kommer fram.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Skylling med øyebadevann
« Svar #8 på: 02 Juli 2005, 20:38:25 »
Huff da, så han ble skikkelig fornærma over behandlinga han fikk? Ikke alltid så lett å få katten til å forstå at det er til det beste for den... Håper han dukker opp snart.