Skrevet av Emne: Respektløs tenåring  (Lest 1846 ganger)

sand

• Gjest
Respektløs tenåring
« på: 02 Oktober 2006, 13:34:06 »
Hei.
Guttepusen vår er nå ca. 7 måneder. Om dagen er han ikke en utpreget kosepus, men hver morgen hopper han opp i sengen for å vekke oss, og da er han ekstra kosete.
Men innimellom kan han bli litt humørsyk.

F.eks. hvis han gjør noe han ikke får lov til, og jeg skal bære han bort; eller vi gjør noe han ikke liker, f.eks. tørke ham med et håndkle når han kommer inn og er våt, så kan han plutselig begynne å bite i armen. Det er ikke kosebiting, han ser ondt på deg og så biter han igjen og igjen. Jeg har tenkt at det er viktig å signalisere at det er jeg som er "sjefen", og at man ikke tolererer sånn oppførsel (jeg er mest redd for at han skal bite på gjestene våre). Men hvis jeg kjefter på ham eller tak tak i nakkeskinnet så er det som om det klikker helt for ham. Han begynner å bite så hardt han kan, og sparker og klorer, slik at jeg blir helt hullete og blodig på armene. Om jeg kjefter, roper "au", eller hveser til ham så blir han bare værre.

Hva er lurt å gjøre med en slik respektløs tenåring? Jeg vil jo ikke lære han at han skal få viljen sin hvis han biter.

Mvh. Sand

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Respektløs tenåring
« Svar #1 på: 02 Oktober 2006, 13:56:40 »
Det er ihvertfall en ting som er helt sikkert, det hjelper IKKE å kjefte og rope, eller ta katten i nakkeskinnet. Da blir alt bare mye verre.
Er pusen din kastrert? Hvis ikke kan nok det forklare litt av oppførselen hans.

Buster var akkurat likedan da han var i den aldern der, spesielt ukene før han ble kastrert, og det var som oftest matmor det gikk ut over. Virket som han manglet totalt respekt for meg, gjorde jeg feil bevegelse eller strøk han på feil måte, så hadde jeg han hengende i arma. Og som din pus bet han hardt, det var ikke kosebiting akkurat. Ei stund torde jeg ikke bøye meg ned på gulvnivå engang, for da hadde jeg plutselig 4 kg illsint katt oppi håret. Husker en gang han gikk berserk under sofaen jeg lå i, så jeg bøyde meg ned og kikket under. Så bare to olme kullsorte øyne som stirret på meg før jeg hadde han rett i ansiktet.  :icon_eek:

Men det ble da kosepus av denne rampegutten også til slutt. Det jeg gjorde var å si "NEI" så strengt som jeg kunne, og så snu meg og gå vekk fra han. Ikke noe roping eller kjefting. Noen ganger ble han så sinna over at matmor gikk fra han, så da hadde jeg han plutselig sittende fast i leggen. Gikk konstant med bitemerker. Men etterhvert begynte han å forstå at biting betød null oppmerksomhet fra matmor, og da han i tillegg ble kastert ble det endelig ro i huset.

Geoje

• Gjest
« Svar #2 på: 02 Oktober 2006, 14:15:56 »
Sånn er min på snart 7 mnd også. Jeg har en liten spruteflaske med vann som jeg dusjer i ansiktet hans. Da  blir han totalforvirret  ??? og mister tråden i det han holder på med og ergo slutter han. Han  har vært bitete egentlig fra jeg fikk han, og vannflasken hjelper godt. Jeg fikk tak i to små i en liten veske med reisekrukker på et parfymeri - sånne som man kan fylle på med kremer og annet man bruker når man skal på tur. Må ha to stykker for å ha en tilgjengelig - en i stua og en på soverommet. Ellers går det hardt utover tær som stikker ut fra dyna.  :savle[1]:

sand

• Gjest
« Svar #3 på: 02 Oktober 2006, 14:37:26 »
Takk for gode råd.
Han er ikke kastrert ennå. Jeg er ikke sikker på hvor lenge man bør vente før man kastrerer den. Noen sier 6 måneder, mens andre sier 12. Hva mener dere?

Mvh. Sand

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #4 på: 02 Oktober 2006, 15:02:06 »
Du kan godt kastrere han nå, mange dyreleger har en grense på at katten må være 6 måneder før de er villige til å gjøre inngrepet, mens andre kan godt ta en tidligkastrering.
Jeg kastrerte selv min Amadeus da han var 12 uker gammel, og det gikk helt fint  :)

Du bør ikke vente lenger når han oppfører seg slik som han nå gjør..

Her kan du lese mere om kastrering   http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,5015.from1149506158/topicseen.html#msg59942

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 02 Oktober 2006, 16:10:29 »
Her i bergen er det noen (slektninger av typen) som hadde fått beskjed om at INGEN dyrleger kastrerte hankatter før de var 10 måneder...  :klø seg: dette av 2 uavhengige dyrleger...
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #6 på: 02 Oktober 2006, 16:28:20 »
Hvis katten oppfører seg sånn, er det nok lurt å kastrere ham nå, ellers risikerer du vel at katten får uvaner som varer resten av livet.

Det er jo ikke noe godt for pusen å ha det sånn selv heller. Det tyder jo på at han er usikker (?) og utrygg.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #7 på: 02 Oktober 2006, 18:41:05 »
eg fekk pusabeistet kastrert da han var 4-5mnd gammel. eg hadde lest mykje om tidleg kastrasjon og syntes at det holdt stikk og var bra. dyrlegen sa riktignok at dei vanlegvis anbefalte å vente til katten er 6 mnd, men eg ville gjere det før det.

einaste argumentet som var imot tidleg kastrering såvidt eg hugser var at testikklane, altså hormoner som blir produsert i testikklane, er medansvarleg for at katten slutter å vokse. om ein altså kastrerer for tidleg, så vil ikkje hormonane vera til stede. dette resulterer visst i kjempe-katter, som er diger i vekst og ganske tjukke. det var det som dyrlegen forklarte meg som grunn mot tidleg kastrering. dette syntes eg ikkje var så viktig fordi pusabeistet er spinkel og liten, har alltid vore det. litt ekstra størrelse ville ikkje gjort han noko, tenkte eg. (pusabeistet er per i dag endå minste katten i gaten).
for det andre trudde eg ikkje heilt på det motargumentet fordi katter slutter ikkje å vokse når dei er 6 mnd uansett, så om ein kastrerer ved anbefalte 6mnd-alderen, så vil ikkje hormonane vera til stede uansett. beistet mitt har vokst fram til no, han er 1 år gamal no.
men det må seies at dyrlegen eg gjekk til på den tid ikkje lenger er min dyrlege. og det virker som om fleire her på forumet har negative erfaringer med denne dyrlegen.

eg finn diverre ikkje siden som var grunnen til at eg ville kastrere han tidleg. det var ein ganske vitenskapeleg kilde lagd ut på nettet for dyrleger. den var på engelsk og veldig omfattande. synd at eg ikkje finn siden no.

så, eg veit ikkje om det var riktig å kastrere pusabeistet så tidleg, men det virker som om det har gått bra. på onsdag skal me til dyrlegen til årleg vaksine og helsesjekk, og eg ville vera overraska om dyrlegen finn noko anna enn ein katt som er frisk som ein fisk.

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02 Oktober 2006, 22:35:23 »
I Danmark kastrerer de kattene når de er tre måneder gamle. Så han er ikke for ung nei, så lenge begge steinene har fallt ned, så går det fint an. Noen sier 6 mnd, andre 8 og 10. Det høres ut som at herremannen din er klar for å få fjernet manndommen sin, kanskje han blir mindre dominerende da. Ellers er det noe som heter Feliway, det er hormoner som ligner kattens, og det roer ned katter som har en forstyrret oppførsel. Finnes i spray og stikkontakt. Har hørt at stikkontakt gir best resultat. Vannspruting er ingen god løsning synes jeg. Det finnes mange bedre måter.  Men jeg tror du kommer langt med å kastrere ja. Lykke til da! :)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 02 Oktober 2006, 22:59:43 »
fant denne eg http://www.vetshop.no/p-k.5.htm

tror eg kommer til å bestille sånn.. :) Kanksje mine puser roer seg litt og!  :klø seg:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Geoje

• Gjest
« Svar #10 på: 03 Oktober 2006, 07:33:04 »
I Danmark kastrerer de kattene når de er tre måneder gamle. Så han er ikke for ung nei, så lenge begge steinene har fallt ned, så går det fint an. Noen sier 6 mnd, andre 8 og 10. Det høres ut som at herremannen din er klar for å få fjernet manndommen sin, kanskje han blir mindre dominerende da. Ellers er det noe som heter Feliway, det er hormoner som ligner kattens, og det roer ned katter som har en forstyrret oppførsel. Finnes i spray og stikkontakt. Har hørt at stikkontakt gir best resultat. Vannspruting er ingen god løsning synes jeg. Det finnes mange bedre måter.  Men jeg tror du kommer langt med å kastrere ja. Lykke til da! :)

Litt vann er ikke bra, men å sprøyte utover ulike hormoner i hjemmet er? :icon_surprised: DEN skjønte jeg ikke.

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 03 Oktober 2006, 10:30:22 »
Feliway er ikke hormoner, det er kunstige feromoner som gjør kattene tryggere og roligere.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 03 Oktober 2006, 10:48:15 »
Dessuten, om man skal stille ut katten er det ikke lurt å bruke sprute flaske på den, da det står spruteflaske på dommer bordet, og katten da kan får panikk ved synet av den! ;)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 03 Oktober 2006, 20:29:09 »
I Danmark kastrerer de kattene når de er tre måneder gamle. Så han er ikke for ung nei, så lenge begge steinene har fallt ned, så går det fint an. Noen sier 6 mnd, andre 8 og 10. Det høres ut som at herremannen din er klar for å få fjernet manndommen sin, kanskje han blir mindre dominerende da. Ellers er det noe som heter Feliway, det er hormoner som ligner kattens, og det roer ned katter som har en forstyrret oppførsel. Finnes i spray og stikkontakt. Har hørt at stikkontakt gir best resultat. Vannspruting er ingen god løsning synes jeg. Det finnes mange bedre måter. Men jeg tror du kommer langt med å kastrere ja. Lykke til da! :)

Litt vann er ikke bra, men å sprøyte utover ulike hormoner i hjemmet er? :icon_surprised: DEN skjønte jeg ikke.

Beklager, bomma på noen bokstaver der... det var FEROMONER jeg mente ja. Å sprute vann i ansiktet på katten er ikke rette måte å gjøre det på i mine øyne, samme som ris på baken til små barn. Det finnes andre måter å "oppdra" en katt på, f. eks kan man knipse, jeg har lært kattene mine at når jeg knipser så slutter de med det de ikke har lov til. Å bruke vann som straff kan også gjøre katten redd for vann, og du får en katt som blir umulig å bade, og mest sannsynlig nervøs etter vannsprutingen.

Utlogget Pernillepia

• Koseklumpen
  • Takket: 21
  • Whitney of Maomar (Pippi)
    • Vis profil
« Svar #14 på: 04 Oktober 2006, 00:00:26 »
Eneste rådet jeg vil gi deg er å få han kasterert, er nok på tide det nå. Lykke til  :icon_smile: