Skrevet av Emne: Heim til jul!  (Lest 3412 ganger)

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Heim til jul!
« på: 29 September 2006, 11:30:10 »
Halla balla!

No har eg berre nett eit spørsmål til eg! For tida befinn eg meg laaaang laaangt nord, og har ganske lang vei heim til jul! Vil jo helst ikkje sitte aleine i leiligheten på julafta! :412:

Spørsmålet blir då: Kva erfaringar har de med å ta med kattar på fly? Går det stort sett bra eller? Og vil de anbefala å ha ho i bur i cabinen eller i lasterommet? Korleis gjer de det i forhold til mellomlandingar og sånn? Sett pris på alle råd eg kan få! :)  :bigarmhug:

Stor klem frå ho Ida og Lille Milli

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
SV: Heim til jul!
« Svar #1 på: 29 September 2006, 11:35:40 »
Synes det er best å ta de med inn i cabinen :) Og for meg har det gått kjempeflott de gangene jeg har reist med katt på fly...
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29 September 2006, 11:38:45 »
Men kva med mellomlandingar og sånn...må nemlig vente på gardermoen i eit par timar!  :hjelphvaharjeggjort:

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #3 på: 29 September 2006, 11:45:07 »
Har bare reist med katt i kabinen. Da har du katten med deg på flyplassen, og venter der sammen med deg...
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #4 på: 29 September 2006, 11:47:15 »
Ja, tror det skal gå fint. Men tror du må si ifra når du bestiller, og det er ikke alle som godtar å ha de i kabinen tror jeg? Hvertfall ikke når de gjelder hund.
Venninna mi og jeg skal på flytur og hente en liten valp i oktober og Ryanair (tror jeg det var) ville ikke godta å ha den i kabinen. Så vi måtte bruke SAS.

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 29 September 2006, 11:48:25 »
Når jeg drar sørover til mine foreldre, så har vi alltid hatt med kattene. Enten bil eller fly (150 mil hjem).

Frost sov som en sten på flyet - og koste seg egentlig bare. Noen kommer nok til å skrike litt, det kommer ann på katten.

Det koster 150 kr å ha med katten inn på flyet. Det må du RINGE til flyselskapet du velger og bestille. Det tar ca 1 døgn å bekrefte (for å sjekke om allergikere har bestilt samme fly o.l.)

Aldri hatt problemer med det her iallefall. Får katt fra Sverige snart, og den kjører Arlanda-Oslo og Oslo-Bodø med fly sammen med søsteren min.

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 29 September 2006, 11:51:53 »
Tusen takk for gode svar! Er faktisk SAS eg skal reise med også, så rekner med det skal gå bra! Er meir bekymra for evt. oppkast, tissing eller bæsjing eg då! Blir ikkje særlig hyggelig for dei andre passasjerane det?  :klø seg:

Heidi K

• Gjest
« Svar #7 på: 29 September 2006, 11:56:58 »
Hvis du er bekymret for slik, ta med deg ett par brødposer/plastpose, våtservietter/tørkepapir og et ekstra underlag til buret.

Da har du skulle det skje noe. Jeg har aldri trengt noe slikt.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #8 på: 29 September 2006, 13:12:29 »
Jeg tar alltid sele på pus når vi skal ut å reise. Og så har jeg en slik sherpa bag, som er godkjent for kabinen.
Det funker kjempefint.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 29 September 2006, 13:54:33 »
Okey? Kor kan eg få tak i ein sånn bag? Har du peil?  ;D

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29 September 2006, 15:32:28 »
Eg kjøpte bur godkjent for fly på dyrebutikk. Heldigvis slapp eg å ta fly så sjølve reisa med katt på fly har eg aldri prøvt. Men ring i alle fall flyselskapet du skal reise med i god tid og høyr korleis reglane for katt på fly er hos dei. Sida det er rett før jul kan det og fort bli fullt på flyet, så når du i tillegg skal ha katt med kan det vere greit å ha billetten og tillatelse til å ha katt med i orden tidlig.
Lykke til med turen  :icon_smile:

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 02 Oktober 2006, 07:15:19 »
Slike bagger får du kjøpt i de fleste dyrebutikker vil jeg tro. Mål og vekt inkl. katten må du oppgi når
du bestiller flybilletten. Lykke til!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Ragstars

• Gjest
« Svar #12 på: 02 Oktober 2006, 10:34:11 »
Du er jo ikke nødt til å kjøpe en slik sherpa bag, den er forferdelig dyr (over 1000 kr) men du kan finne en grei mykbag på dyreforretningen til en 2-300 kr.
Husk å ringe til flyselskapet når du skal kjøpe billett, man kan f.eks ikke bestille på internett for så å ringe å gi beskjed...
Jeg vet at SAS og Widerøe ihvertfall gir dispensasjon til å ha katt i kabinen, men vær tidlig ute- det KAN være allergikere på flyet, og da kan du ikke reise med valgte avgang hvis disse har bestilt bilett før deg.

Du kan heller ikke hente kattens billett før avreisedagen på flyplassen, men du kan reservere biletten.
Det har iallefall gått helt fint med mellomlandinger når jeg har reist med katt, men det kommer vel litt an på hvor rolig katten er.
Jeg hadde med en isboks med sand i håndbagasjien, slik at katten hadde mulighet til å gå på do underveis. Hadde også med litt mat og vann i små tupperwarebokser.
Jeg reiste fra Sverige (Göteborg) i sommer og mellomlandet på Gardermoen (2 1/2 t. venting der) og så flyet videre til Stavanger.

Husk også at katten skal tas UT av buret når den skal gjennom sikkerhetskontrollen. Katten skal ALDRI sendes gjennom røntgen!!! Det er KUN buret som kan sendes gjennom der.

:wink[1]: God tur hjem!

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 02 Oktober 2006, 13:33:58 »
Husk å ringe til flyselskapet når du skal kjøpe billett, man kan f.eks ikke bestille på internett for så å ringe å gi beskjed...

Dette gjør jeg hver gang jeg. For jeg ringer først og spør, og da får jeg beskjed om å bestille billett først  :klø seg:  Men sant skal sies at man får forskjellig beskjed fra hver gang man ringer. Jeg fikk 2 helt forskjellige beskjeder iløpet av 2 telefoner og 30 minutter liksom  :hmmmm:

SAS og Norwegian har lov til å ha katt inne i kabinen på innenlandsreiser, Widerøe har det også, men der er det jo veldig begrenset plass, så der må du høre ekstra  :icon_smile:

Og jeg har fått bekrefta nå at jeg kan bruke Atlas 10 buret mitt når jeg skal hente min katt i Sverige, for jeg sa at en sånn mykbag klorer jo katten seg ut av hvis den blir redd. Og de hadde ikke noe problemer med dette hos SAS/Norwegian.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #14 på: 02 Oktober 2006, 17:33:35 »
Okey? Kor kan eg få tak i ein sånn bag? Har du peil?  ;D

Jeg syns ikke du skal kjøpe en sånn bag, kjøp heller et ordentlig bur. Det er lettere å gjøre rent også, hvis uhellet er ute.

Grunnen til at jeg sier det, er pga hvis bagen skulle bli slengt rundt, det blir turbulens ol, så er det lettere at pusen skader seg enn hvis den er inne i et bur som ikke kan trykkes sammen.

Skal du være veldig lenge borte, siden pusen ikke kan være hjemme?

Jeg er tilhenger av å la pusene få være der de er kjent jeg da men..  :whistling:
Det fins jo katter som liker å reise også. Tror jeg  :klø seg:

Heidi K

• Gjest
« Svar #15 på: 02 Oktober 2006, 17:36:45 »
Det fins jo katter som liker å reise også. Tror jeg  :klø seg:

Frost liker å reise  :biggrin:  Hun sover i bilen og sover på flyet  :fnis[1]:  Hun er en drømmekatt  :love:

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 34
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #16 på: 02 Oktober 2006, 18:08:34 »
Jeg har også reist med katt på fly og jeg bruker det vanelige buret som jeg bruker ellers. Når jeg var å hentet min hannkatt i England satt han sammen med meg inne i flyet men du må bestille cat in cabin. Har også reist til Danmark med katt i kabinen.Mine sine synes det er ok fordi det er så mye nytt å se på så dem verken spiser,drikker eller går på do.
Lykke til.
Randi

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #17 på: 03 Oktober 2006, 02:31:04 »
Bruker ikke mjuk bag (sherpa eller lign.) til cargo da, det er jo kun hvis en skal ha katten med inn i cabinen,
og da har en jo bagen ved føttene, under sete foran  :morsomt:
Atlas 10 går visstnok ikke under sete, det fikk jeg høre for 3 år siden da jeg hentet Emma i Molde,
men flyet var ikke fullt, så de lot det passere, men fikk høre om nye regler da.
Billett kan godt bestilles på et reisebyrå, og samtidig oppgi at du skal ha med katt, og mål og vekt.
Billigbilletter må utstedes senest 72 timer etter bestilling, og katten blir bekreftet innen den tid  :icon_smile:
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Heidi K

• Gjest
« Svar #18 på: 03 Oktober 2006, 02:42:13 »
Bruker ikke mjuk bag (sherpa eller lign.) til cargo da, det er jo kun hvis en skal ha katten med inn i cabinen,
og da har en jo bagen ved føttene, under sete foran  :morsomt:
Atlas 10 går visstnok ikke under sete, det fikk jeg høre for 3 år siden da jeg hentet Emma i Molde,
men flyet var ikke fullt, så de lot det passere, men fikk høre om nye regler da.
Billett kan godt bestilles på et reisebyrå, og samtidig oppgi at du skal ha med katt, og mål og vekt.
Billigbilletter må utstedes senest 72 timer etter bestilling, og katten blir bekreftet innen den tid  :icon_smile:

Det hører jeg også, men jeg har fått lov å reise med mitt Atlas 10 hele tiden jeg! Og dytter det under setet, men drar det frem igjen når de ikke ser  :fnis[1]:  For som om jeg forlater flyet uten katta uansett  :icon_frown:

Min søster skal reise med Atlas 10 bur på både Norwegian og SAS neste uke, og spurte ettertrykkelig i telefonen - og lager de problemer på flyplassen tror jeg dere hører meg herfra og ned til Gardermoen  :hihi[1]:

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03 Oktober 2006, 02:50:59 »
Javel...så Atlas 10 går under sete nå altså? Gjorde ikke det på de gamle Braathens flyene, så jeg måtte ha det på tvers  :whistling:
Blir jo alltid plassert omtrent bakerst også når en har "pet in cabin".
Jeg har fått lov å ta katten ut av bagen (har jo sele og lenke på), når det ikke er for mange passagerer ombord.
Hadde det veldig koselig med Herakles, da vi fløy til Nice (han skulle flytte til Rivieraen), da hadde vi en 3 seter for oss selv, og han lå på armen min og tittet ut på alpene vi fløy over. Og mange kom for å hilse på og var nysgjerrige på den "rare " pusen jeg hadde med  :icon_smile:
Purr fra Unni

www.avjamas.com