Skrevet av Emne: Amputere eller ikke...  (Lest 4594 ganger)

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
Amputere eller ikke...
« på: 28 September 2006, 22:45:28 »
Huskatten min er snart syv år, og har fått en form for forbeininger helt inne ved haleroten. På rønkenbilder tatt de siste to månedene kan vi se at den har vokst en god del.

Det er helt klart at katten ikke har det helt bra, og at det gjør vondt. Men det er vanskelig å si sikkert hvor vondt det gjør. Noen dager virker formen hennes helt fin, men andre dager vil hun ikke gjøre noen ting, og er veldig grinete og trekker seg tilbake.

Etter å ha diskutert med en rekke veterinærer, er det ingen som vet om noe som kan gjøres, annet enn å amputere halen.

Så da har jeg valget: Enten må jeg amputere. Da risikerer hun fantomsmerter, i tillegg til at hun mister en del av språkreportoarert sitt, og må øve opp balansen sin igjen. Eller jeg kan la det være som det er, å håpe at ikke forbeiningen vokser, og håpe at hun ikke har alt for vondt.

Jeg synes det er en fryktelig vanskelig avgjørelse...

Hva hadde dere valgt?
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Nova

• Gjest
SV: Amputere eller ikke...
« Svar #1 på: 28 September 2006, 22:49:07 »
Jeg ville amputert! Uten å nøle, så lenge det er uvisst om katten lever i smerter! Dette sier jeg fordi de aller fleste katter og hunder klarer å venne seg helt fint til å ikke ha hale lenger! Ikke noe problem for de aller fleste. Og helt ærlig mener jeg det må være bedre å vite at katten har fantomsmerter (HVIS den får det) enn at du ikke vet om den har vondt i det hele tatt MED hale. Min mening, men skjønner det er et veldig vanskelig valg! Men jeg ville amputert!

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 28 September 2006, 22:51:41 »
Jeg vet om en katt som har amputert halen sin og den fungerer kjempefint.
Det er en vanskelig avgjørelse å ta, men har katten risiko for smerter og at det er blitt mye mer i løpet av to mnd. så tror jeg nok at jeg ville ha amputert halen.
Skjønner at dette er vanskelig, men katten kan jo få et godt liv i mange år til.
Hva er evt. risikoen hvis dette fortsetter å vokse?

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #3 på: 28 September 2006, 23:09:44 »
Jeg ville også amputert hvis det kunne ta bort smerten til katten, bedre med katt uten hale uten smerte.
De lærer seg bra å utrykke hva de mener uten halen.
Dette er ikke noen lett avgjørelse for deg, vi tenker jo alle på dyrets beste  :icon_sad:
Lykke til med valget og pus  :bigarmhug:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 28 September 2006, 23:11:43 »
Jeg ville amputert. Min datters 14 år gamle japanske spisshund fikk amputert halen da hun var 12 år p.gr.a. en fettkjertel som "løp løpsk". Det har gått helt strålende, så langt vi kunne se, var det ingen fantomsmerter etterpå.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #5 på: 28 September 2006, 23:17:46 »
eg har ikkje peiling og ville nok stolt på dyrlegen som iallefall i teorien skal vera den som har peiling.

men om amputering kan medføre fantomsmerter, så er ein jo like langt? dvs smerter med hale og smerter uten hale. eg ville sett det litt an, sjå om denne forbeiningen veks vidare og korvidt katten har tydeleg smerter.

sjekk med mange dyrleger, få fleire meininger. skjønner at det er eit vanskeleg valg.

heike

Ulla og August

• Gjest
« Svar #6 på: 29 September 2006, 00:17:02 »
Jeg kjenner også til flere katter med amputerte haler, som ikke virker smertepåvirket i det hele tatt.
Jeg jobbet på en avdeling der alle planlagte amputasjoner fra Trøndelag og oppover i landet ble utført. Jeg spurte litt rundt dette med fantomsmerter og fikk vite at et av de forebyggende tiltakene var god smertebehandling i forkant. De merket altså at der pasienten ikke hadde vært godt nok smertebehandlet opp mot operasjonen forekom fantomsmerter oftere. Jeg veit ikke hvordan dette er i forhold til katter, men du kan jo spørre dyrlegen om det?

Ellers er mitt råd at selv om et inngrep innebærer en viss risiko, er det bedre å ta den risken enn å la katten leve med smerter. Overfør problemstillingen til deg selv eller dine barn (om du har), og se hvilket svar du ville kommet til da. Får katten fantomsmerter er det et problem du får ta for deg om den tid kommer, men da vet du i alle fall at du har gjort det du kunne for katten i forkant.

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #7 på: 29 September 2006, 15:31:28 »
Heller nok mot å amputere, men må tenke grundig gjennom det først. For er halen først borte, så er den borte... Hva menes med smertebehandling før operasjonen? Er det noe jeg kan gjøre for å minske risikoen for atomsmerter?

Akkurat nå sitter hun ved siden av meg, så skrivebordet, og er kjempekosete og glad.

Ingen av veterinærene jeg har snakket med tør å gi meg en prognose for hvor mye forbeiningen vil vokse, så alt er usikkert, uansett hvilken avgjørelse jeg tar.
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 29 September 2006, 17:33:40 »
Sier det samme som de andre her. Vanskelig valg, men hadde nok valgt amputering ja. Lykke til med valget ditt.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #9 på: 29 September 2006, 19:41:58 »
Hva menes med smertebehandling før operasjonen? Er det noe jeg kan gjøre for å minske risikoen for atomsmerter?

Med smertebehandling menes rett og slett det å dempe smertene eller fjerne dem helt. Når det gjelder mennesker skal vissnok dette redusere risikoen for fantomsmerter. Fantomsmerter er noe man ikke vet nok om til å vite særlig mye om hvordan man forebygger eller reduserer riskoen for det. Det eneste jeg veit om er smertebehandling. Men så kan ikke jeg mye om det heller  :icon_idea:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29 September 2006, 21:32:07 »
Slik jeg tenker så må du nok muligens amputere halen før eller senere. Hvis jeg var deg ville jeg laget en liste over hvordan pusen har det nå og hva risikoen eller omstillingen vil være å vurdert det ut i fra listen om positive og negative sider med amputering og uten amputering. Dette er ett fryktelig vanskelig valg for deg vil jeg da tro.

Pusen min fikk en cyste bak ene forlabben for ett par år siden. Den var ganske stor ca som en klementin tror jeg. Vi fikk den operrert bort, men det var jo en masse muskeler hun måtte skjere i og hun måtte prøve å rekonstruere musklene dær. Stakar pusen min. Han var litt skjev en liten stund, men det gikk bra. Han var da ca 12 år. Og han har nok noen år til igjenn å leve. Han er helt fin nå og en kunne ikke tro at han hadde hatt den operasjonen noen gang.

Lykke til og håper at pusen slipper så mye smerter som mulig.

Trøste kos fra Phantera

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #11 på: 29 September 2006, 22:40:41 »
jeg sier bare lykke til med valget :bigarmhug: og håper på det beste at katten din blir mye bedre :icon_smile:

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #12 på: 29 September 2006, 23:19:39 »
kjenner til to stykker som har katt med for kort hale og hun andre ampurtert hale...begge kattene fungere bra, men ikke så godt som en "frisk" katt..de har ikke den gode balansen, og klarer heller ikke å jakte så godt...

Men katter er veldig tilpassningsdyktige dyr!

lykke til med avgjørelsen
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Kismet

• Gjest
« Svar #13 på: 30 September 2006, 10:20:31 »
Jeg var i en lignende situasjon for under et år siden - pusen min fikk klemt halen og den måtte amputeres, og hvor mye var uvisst med en gang.
Dyrlegen valgte å ta litt ekstra for å være sikker på å ha fått med alt så han ikke skulle få koldbrann, og til slutt endte det opp med at halve halen ble fjernet.
Han lever i dag helt fint med at halen er halvert, har ingen balanseproblemer.

Det blir jo noe annet om man fjerner hele halen, men heller trene opp balansen på nytt enn å være i tvil om katten lever i konstante smerter.

Jeg tror det vil gå fint med pusen din selv om halen fjernes - det blir en omstilling, men det vil nok ganske sikkert gå seg til etterhvert som katten venner seg til at halen ikke er der mer.

Min katt har iallfall aldri brydd seg om den delen av halen som er borte.