Skrevet av Emne: Midd...  (Lest 3690 ganger)

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Midd...
« på: 27 September 2006, 18:23:21 »
Nabokatten til en venninne av meg, kan se ut til å ha midd i ørene sine...
Ho har endelig overtalt eieren til å ta den med til dyrlegen (en ganske uansvarlig katteeier :icon_mad:)

Min venninne (Monica) har ei lita huspus som heter Missy, og Monica er ikke medlem, og har ikke tilgang til internett, så jeg spør for henne:
Hvordan behandler vetrinær midd?? Og smitter det til andre katter? Evt til andre dyr?
Burde Monica ta med seg Missy til vetten, siden nabokatten har midd???
Mange spørsmål,men :icon_mrgreen:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: Midd...
« Svar #1 på: 27 September 2006, 18:29:51 »
Det beste middelet mot midd får man hos dyrlegen, og de utfører det dersom du har pus der. Det er en liten tube med tyktflytende gele som legges i en stripe midt i nakken (pelsen brettes til side), der pus ikke får slikket det av seg selv. Det er giftig for pus å få det i munnen, men i nakken tørker det i løpet av 12 timer, og trekker inn i blodet. Dermed får både midd og orm det i seg, og dør. Jeg syns det middelet er helt genialt, det koster vel ca 130 kr pr tube. Men pus MÅ være alene de neste 12 timer, for å unngå at en annen katt slikker det av den.

Midd er dessuten veldig smittsomt blant katter, og burde sjekkes like ofte som katten får vaksine. (En gang i året.)

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 27 September 2006, 18:52:19 »
Tusen takk!!!
Den stakkars pusen går nesten alltid ute :skjelveleppe:
Men skal bringe dette videre, så får Monica sjekke at naboen holder katten inne!

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 September 2006, 18:58:35 »
Denne katten har forresten aldri vært hos dyrlegen :skjelveleppe:
Den er nå ca 8 måneder.
Monica har mast om at ho må få kastrert den, men den dumme dama skjønner ikke helt poenget :icon_mad:

Men heldigvis tror jeg kanskje dyrlegen vår kommer til å klare å overtale henne. Han er ganske flink til å prate for seg :icon_mrgreen:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #4 på: 27 September 2006, 19:07:15 »
Får satse på det!!

Flott at du og venninnen din tar ansvar  :icon_smile:

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #5 på: 27 September 2006, 19:33:44 »
Nabokatten til en venninne av meg, kan se ut til å ha midd i ørene sine...
Ho har endelig overtalt eieren til å ta den med til dyrlegen (en ganske uansvarlig katteeier :icon_mad:)

Min venninne (Monica) har ei lita huspus som heter Missy, og Monica er ikke medlem, og har ikke tilgang til internett, så jeg spør for henne:
Hvordan behandler vetrinær midd?? Og smitter det til andre katter? Evt til andre dyr?
Burde Monica ta med seg Missy til vetten, siden nabokatten har midd???
Mange spørsmål,men :icon_mrgreen:

jeg har en katt som har hatt midd...til å begynne med trodde jeg han hade sår som hadde blødd (har to katter og de lekesloss endel) Det så ut som størkna blod inni der, ikke var han plaget...enda...så begynte det å klø, han klødde seg til blods, så gjorde det vondt så vidt han klarte å berøre med bakbeinet for å klø, ristet masse på hodet...så dro vi til dyrlegen med han, ble lagt i narkose for å kunne rense skikkelig inni der. Så fikk han en sprøyte mot midd og innvoldsorm. Vi måtte å hente de nandre katten så dyrlegen skulle få ta en titt på han å, men han var helt fin. som oftest smitter det, men ikke alle er mottakelige som jeg forstod (siden Laban hade ingenting). Laban fikk samme sprøyte for å være sikker. Og så var det ny behandling to uker etter. I mellomtiden skulle vi dryppe en gul væskeliknende sak inn i øret til lillepus (liknet på eggedosis) og massere godt i ca 4 dager..etter en uke var han helt fin i ørene....
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #6 på: 27 September 2006, 21:32:34 »
Ja, det er sant!! Den greia der glemte jeg!

Og det er en ganske stor jobb også, for pus haaater å få den greia i ørene. Man må holde katten og hodet ganske fast mens man gjør det, for ellers bare rister de det ut igjen..etterpå skal man massere i to minutter, så salven er kommet godt rundt i øret.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 September 2006, 21:46:10 »
Tror det er Frontline det du mener Imp, men det mener jeg ikke blir brukt mot øremidd? 
Det blir brukt mot utøy i selve pelsen.

Ragstars

• Gjest
« Svar #8 på: 27 September 2006, 22:30:42 »
Nei, det heter ikke frontline, den heter Fucidin comp.vet. -det er i en liten flaske med guloransje etikett på og tykk gul væske inni.
Lucky hadde også øremidd da hun kom til oss. Store, brunsorte klumper som falt ut av ørene hennes. Vi måtte til med to omganger av denne kuren- først 14 dager, så 14 dager til. Stakkaras Lucky, det var absolutt ikke noe kjekt å dryppe i ørene... :whistling:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 September 2006, 22:33:25 »
Nei, det heter ikke frontline, den heter Fucidin comp.vet. -det er i en liten flaske med guloransje etikett på og tykk gul væske inni.
Lucky hadde også øremidd da hun kom til oss. Store, brunsorte klumper som falt ut av ørene hennes. Vi måtte til med to omganger av denne kuren- først 14 dager, så 14 dager til. Stakkaras Lucky, det var absolutt ikke noe kjekt å dryppe i ørene... :whistling:

Nei tenkte ikke på det som dryppes i ørene, men i selve pelsen i mellom skulderbladene.

Ragstars

• Gjest
« Svar #10 på: 27 September 2006, 22:41:28 »
Ja, det er noe som heter Frontline! :icon_mrgreen:
Men jeg trodde bare det var mot lus?
Hjelper det mot øremidd også altså?
(Lucky har brukt Frontline også hun :whistling:)
Hvis dette hjelper, var hele 30 dagers kuren med øredrypping forgjeves??
(Det håper jeg ikke, men Lucky hadde kraftig ørebetennelse i tillegg, så det var kanskje derfor vi brukte Fucidin comp.vet.?)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27 September 2006, 22:47:23 »
Ja, det er noe som heter Frontline! :icon_mrgreen:
Men jeg trodde bare det var mot lus?
Hjelper det mot øremidd også altså?
(Lucky har brukt Frontline også hun :whistling:)
Hvis dette hjelper, var hele 30 dagers kuren med øredrypping forgjeves??
(Det håper jeg ikke, men Lucky hadde kraftig ørebetennelse i tillegg, så det var kanskje derfor vi brukte Fucidin comp.vet.?)
:le[1]:
Nei nå altså.

Frontline er mot utøy i pelsen.
Jeg mener at det ikke hjelper mot midd  :icon_lol:

Det jeg prøver å formidle er om Imp mener Frontline når hun svarer på innlegg nr. 1.
Nå leser du skikkelig altså  :morsomt:

Men siden dette tar orm også så er det sikkert noe nytt som er kommet på markedet.
« Siste redigering: 27 September 2006, 22:49:24 av Ulla »

Ragstars

• Gjest
« Svar #12 på: 27 September 2006, 22:49:44 »
 :rødmeja: Ikke så lett når en sitter her etter å ha vært på jobb i barnehage, så på skolen og hatt matteundervisning, så sparklet i kjelleren og hatt besøk av svigers og i tillegg sitter her uten briller :whistling:
 :fnis[1]: :fnis[1]:
« Siste redigering: 27 September 2006, 22:59:28 av (N) Ragstar's »

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #13 på: 28 September 2006, 08:52:46 »
Den kuren Imp snakker om er mot midd, det er  ett relativt nytt medikament.
Jeg brukte det på mine tre da de hadde øremidd,men husker ikke hva det het nå i farta. (apoteket hadde aldri hørt om det og måtte bestille det inn)

Frontline er vel noe de bruker i nakken på hunder mot flått,og jeg mener det er skadelig for katter.....

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #14 på: 28 September 2006, 16:46:09 »
Jeg husker ikke hva det het jeg. Skal spørre dyrlegen neste gang vi er der. Det var i alle fall en liten tube, ligner på den Microlaxtuba om noen vet (avføringsmiddel), og det var mot øremidd og innvollsorm.

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 28 September 2006, 18:41:30 »
Frontline er et av flåttmiddelene som visstnok ikke skal være skadelig for kattene.
Jeg har brukt det på mine i to år, og de har aldri hatt flått :icon_mrgreen:
Veterinæren min selger det...
Men dette midd-middelet... Er det reseptfritt? For Monica hadde vært på apoteket og spurt etter kur, men der sa de man måtte ha resept.
Det er et lite apotek, med ganske uoppdaterte ansatte :icon_rolleyes:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #16 på: 28 September 2006, 21:36:43 »
Det aner jeg ikke, vi fikk det da vi var hos veterinæren..foreslår at dere gjør det samme, så kan veterinæren sette det på pusen også, så ser dere hvordan det foregår.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 28 September 2006, 23:08:42 »
Den kuren Imp snakker om er mot midd, det er  ett relativt nytt medikament.
Jeg brukte det på mine tre da de hadde øremidd,men husker ikke hva det het nå i farta. (apoteket hadde aldri hørt om det og måtte bestille det inn)

Frontline er vel noe de bruker i nakken på hunder mot flått,og jeg mener det er skadelig for katter.....
Tror ikke det er skadelig for katter nei. Har ikke hørt det før, men det var vel diskutert om en sort medikament som ble gitt i sprøyteform mot øremidd om jeg ikke husker feil??????
http://www.veter.se/frontline/no/index2_no.html