Egyptisk Mau er en av verdens dyreste katteraser, så selv om den fenotypisk skulle ligne på en (noe jeg ikke synes den gjør i det hele tatt) tviler jeg fortsatt veldig sterkt på at den genotypisk er av denne rasen ;) Har den ikke stamtavle er den uansett ikke noe annet enn en huskatt, men det blir en annen sak ;)
Jeg tror i hvert fall det er mulig å DNA-teste katter for å fastslå hvem foreldrene er (mener jeg har hørt om farskaps-tester der kattungekjøpere mener de har blitt lurt) men om det går an å fastlå rase på denne måten vet jeg ikke.
Men jeg må si jeg får litt bismak av denne avdelingen av dyrebeskyttelsen, det virker ikke som om de har kunskapene helt på plass der

Minner litt om avdelingen vi har her oppe, for å være helt ærlig :ad[1]:
Edit: Nå har jeg lest stadarden til Egyptisk Mau, og jeg kan si 110% sikkert at den katten fra dyrebeskyttelsen er ganske langt i fra å være av denne rasen. Bl.a. fordi den kun kommer i tre farger; bronze spotted, black silver spotted og black smoke. Katten fra dyrebeskyttelsen er blå, evt. mønstret, med hvit ;) Ikke i nærheten av en Mau-farge altså. Her er standarden for de som måtte være interessert (kanskje de i dyrebeskyttelsen som hevder at katten er en Mau burde lese dette ;)):
http://www.fifeweb.org/wp/breeds/std/mau_std.html