Skrevet av Emne: Noen som husker denne?  (Lest 2219 ganger)

Ulla og August

• Gjest
Noen som husker denne?
« på: 26 September 2006, 16:42:44 »
Noen som husker diskusjonen der DB annonserte en rasekatt som skulle gis vekk? De fleste her mente det ikke kunne være en raskekatt, men jeg vil bare for ordens skyld fortelle at de har nå funnet ut at katten var en egyptisk mau. Så det var en rasekatt likevel.

Ikke at jeg vil ta opp diskusjonen eller noe igjen, jeg syns bare at det var greit å si fra om det siden det gjalt dyrebeskyttelsen og sånn. Fikk inntrykk av at det ble tvilt litt på dyrebskyttelsen i den byen.

Ulla og August

• Gjest
SV: Noen som husker denne?
« Svar #1 på: 26 September 2006, 16:45:22 »
Vi skal jo ikke diskutere annonser fra andre medier her, men jeg ville som sagt bare opplyse om det siden jeg opplevde at folk blei litt skeptiske til DB'et det var snakk om.

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 26 September 2006, 16:46:36 »
Jeg tviler sterkt på at det var en Egyptisk Mau... Det finnes vel knapt noen katter av denne rasen her i landet :klø seg:

Og for ordens skyld, noen bilder ;)

Katten fra dyrebeskyttelsen:

Egyptisk Mau:

:hmmmm:
« Siste redigering: 26 September 2006, 16:59:40 av Linda »

Ulla og August

• Gjest
« Svar #3 på: 26 September 2006, 17:35:30 »
Åj :icon_frown:

Ulla og August

• Gjest
« Svar #4 på: 26 September 2006, 19:03:52 »
Nja, det kan jo hende. Ikke alle er spottet som den der. Se denne f.eks.

Det kan jo være en småfeit sånn en?

Men samma det, spiller liten rolle for meg. De tror i alle fall selv det er en egyptisk mau, det er ikke som om de juger seg til en rase liksom. Dyrlegen var visst enig, om det har noe å si.
For ikke å ende opp med å diskutere annonser i andre medier, slik vi ikke skal, tar jeg tråden videre og spør om dette i stedet; Går det an å å på noen måte teste om en katt er rase eller gatemix?

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 26 September 2006, 20:00:13 »
Egyptisk Mau er en av verdens dyreste katteraser, så selv om den fenotypisk skulle ligne på en (noe jeg ikke synes den gjør i det hele tatt) tviler jeg fortsatt veldig sterkt på at den genotypisk er av denne rasen ;) Har den ikke stamtavle er den uansett ikke noe annet enn en huskatt, men det blir en annen sak ;)

Jeg tror i hvert fall det er mulig å DNA-teste katter for å fastslå hvem foreldrene er (mener jeg har hørt om farskaps-tester der kattungekjøpere mener de har blitt lurt) men om det går an å fastlå rase på denne måten vet jeg ikke.

Men jeg må si jeg får litt bismak av denne avdelingen av dyrebeskyttelsen, det virker ikke som om de har kunskapene helt på plass der :klø seg: Minner litt om avdelingen vi har her oppe, for å være helt ærlig :ad[1]:

Edit: Nå har jeg lest stadarden til Egyptisk Mau, og jeg kan si 110% sikkert at den katten fra dyrebeskyttelsen er ganske langt i fra å være av denne rasen. Bl.a. fordi den kun kommer i tre farger; bronze spotted, black silver spotted og black smoke. Katten fra dyrebeskyttelsen er blå, evt. mønstret, med hvit ;) Ikke i nærheten av en Mau-farge altså. Her er standarden for de som måtte være interessert (kanskje de i dyrebeskyttelsen som hevder at katten er en Mau burde lese dette ;)):
http://www.fifeweb.org/wp/breeds/std/mau_std.html
« Siste redigering: 26 September 2006, 20:08:40 av Linda »

Ulla og August

• Gjest
« Svar #6 på: 26 September 2006, 20:04:25 »
Jeg tenkte det kanskje var mulig å teste gjennom f.eks. beinbygning og skjelett, blodtype kanskje og sånne ting. Ikke at det spiller noen rolle sånn sett, jeg bare synes det er en interessant tanke.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26 September 2006, 21:08:59 »
Finnes det Egyptisk Mau i Norge da? Vet at det finnes en eller to oppdrettere i Sverige og Danmark, men ikke i Norge. De er jo ytterst sjeldne, og koster fra 30-40 000 kr.. Tviler sterkt på at noen vil gi bort en slik katt.. ;) Ikke for å kvervulere her, men sier bare det JEG vet (eller tror at jeg vet hvertfall :humre: )

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 26 September 2006, 21:10:46 »
Uansett, så var både pusen som db hadde og rasekatten kjempe fine!  :icon_redface:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 September 2006, 09:12:40 »
Når ble dyrleger spesialister på rasekatter og deres utseende??

Hvis de er i tvil,eller lurer på om det er en rasekatt, burde de vel ta kontakt med en dommer,som dømmer denne kategorien.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #10 på: 27 September 2006, 18:21:19 »
Kan noen svare meg på hvorfor denne rasen koster så inni hampen mye?

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27 September 2006, 23:37:27 »
Husker den debatten ja. Det skal da gå ann å dna teste den om den er renraset. Men siden de sier her at den rasen er sjelden her i norge må de vel kansje til utlandet for å få blod eller sonn dna profil til å sammenlikne den med om det eventuelt er det.

En katt er en katt uansett rase. Like mye verdt for eieren. med sin personlighet og sin oppførsel. En blir jo like glad i en gate miks som en blir i en hvilken som hels annen rase. Men det hadde vært utrolig interesangt om de fant ut om det er en rase pus av eventuelt rasen egyptisk mau eller ikke.

Mvh fløffy

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 27 September 2006, 23:42:20 »
En katt er en katt uansett rase. Like mye verdt for eieren. med sin personlighet og sin oppførsel. En blir jo like glad i en gate miks som en blir i en hvilken som hels annen rase.

Helt enig. Og derfor blir jeg sånn passelig provosert når de skal "lyve" på seg en rase, katten er da mer enn god nok selv om den "bare" er en huskatt? Noen Mau er det garantert ikke, og jeg synes heller ikke det ligner på noen andre raser. Hvorfor kan man ikke bare la en katt være en katt, uten å måtte lete etter spor av rasekatter hele tiden?

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #13 på: 27 September 2006, 23:44:42 »
Kan noen svare meg på hvorfor denne rasen koster så inni hampen mye?

Fordi den er kjempesjelden!!  :wink[1]:¨

Og veldig fin da selvsagt...

Jeg syns denne debatten er litt teit jeg da, er jo som Linda sier, en katt uten stamtavle er uansett en huskatt!
At katten kanskje har litt rasekatt-blod i årene er jo en annen sak, men ikke noe DB burde "skryte på seg" av den grunn.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #14 på: 27 September 2006, 23:46:01 »
Nå blir jo dette på en måte diskusjon av annonsen eller andre personer uten tilknytning til forumet.
Jeg vil bare si at jeg ikke har inntykk av at db "lyver" på seg en rase, de mener jo selv at dette er riktig. Jeg synes det blir uriktig å indirekte si at db i byen det gjelder skiller i verdien av rasekatter og huspuser. Jeg kjenner selv til arbeidet de gjør og vet at de er spesielt opptatt av katter og katters verdi, uansett bakgrunn, rase, utseende, hva som helst. Ikke døm db i byen det gjelder over denne annonsen. Vi kjenner ikke engang hele historien.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #15 på: 28 September 2006, 17:50:11 »
Det gjør sikkert en kjempe jobb og prøver sikkert ikke å lyve på seg noe eller sonn. Hovedsaken er vel at de tror det er det og da lyver de jo ikke siden de tror det er det. Men det hjelper jo ikke å tro når en ikke hvet. Denne annonsen og bakgrunnen her hvet vi jo ikke og jeg synes ikke vi skal dømme ut i fra det lille vi hvet her. Jeg er sikker på at de gjør en så god jobb som overhode mulig de kan. Tror nok heller ikke de forsjells behandler raser og gatemiks. Kattene er jo like mye verdt uansett. Men som jeg mener litt så har jeg nok ingen tro på at dette er en egyptisk mau føre det kommer frem bevis. Det hjelper lite i grunn å spekulere og tro og mene når en ikke hvet med sikkerhet.

Mvh phantera