Skrevet av Emne: ID-chipping.  (Lest 3271 ganger)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
ID-chipping.
« på: 26 September 2006, 09:50:11 »
Nå har jeg akkurat kommet fra veterinæren, der jeg chippet to katter. Det gikk kjapt og greit. :icon_smile:
 Den lille frøkna jeg har på et halvt år, Wit, merket ikke at veterinæren satte chippen en gang. Jeg ble advart på forhånd av dyrlegen at chipping var noe katter IKKE likte, men lille tøffe Wit brydde seg overhodet ikke. :love:
Verre var det med den selvutnevnte tøffingen, kastraten min, har kom med noen dype murrelyder og synes alt var veldig skummelt. Han skal være stor og tøff, men når det kommer til stykket liker han bedre å gjemme seg bak "lillesøsteren" sin :fnis[1]:
Nå ligger de i hver sin seng, mens jeg har massert nakkeskinnet deres for å få chippen til å sette seg.
Stakkar Wit, pelsen hennes er så blodig og fæl, og det synes så godt på hvit pels. Mulig det trengs en liten vask her etterhvert, hvis ikke hun ordner saken selv. :icon_idea:

(og dagens flause: jeg kommer ut til veterinærkontoret med to katter og en hund(tannstein i narkose, vaksine mm), har fått time kl 8.30. DEN 27-09!! :rødmeja: Selv om jeg var en dag for tidlig ute fikk jeg gjort alt jeg hadde bestilt :icon_smile: så nå bare venter jeg på at jeg skal dra å hente hunden, når narkosen slipper taket i ettermiddag.)

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
SV: ID-chipping.
« Svar #1 på: 26 September 2006, 09:57:55 »
Hihi, kan tenke meg at det var litt flaut ja, å komme en dag for tidlig  :hihi[1]:

Sånn var det med ID chippinga for mine 2 også. Han største syns det var kjempeskummelt, mens han minste merka ikke no særlig til det.
Men den sprøyta var svæær da! Uansett godt å vite at de er chippa  :icon_smile:

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 September 2006, 10:26:43 »
godt å få det gjort da. Begge mine var chippa når jeg fikk de, så har ikke gått gjennom det.
Godt å se at du er ivrig i tjenesten da :fnis[1]:Når du stepper opp en dag for tidlig. Var nå jammen bra de hadde tid så du slapp å reise hjem igjen, for så å ta turen igjen i morgen.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 26 September 2006, 11:09:28 »
 :fnis[1]: Snill dyrlege du har da, som gjorde tingene selv en dag fortidlig! :)

Selv sitter eg her med 2 katter som skal idmerkes om 1 måned (samtidig som de steriliseres) og eg vet enda ikke om eg skal chipe dem eller øremerke.. *Sukk*
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26 September 2006, 11:16:59 »
Pusen min sto fint når han fekk chipen sin  :love: Trur det blei en liten mjau, men det var alt.  Men så hørte han støvsuger rett etterpå og det er skummelt det  ::)
Syns det er greit med chip. Har sett nokken katta med øyremerke der det viser veldig godt og det er jo ikkje akkurat så fint. Om kattane skal vere ute går det jo an å ha halsband på dei  :icon_smile:

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 26 September 2006, 11:17:56 »
Selv sitter eg her med 2 katter som skal idmerkes om 1 måned (samtidig som de steriliseres) og eg vet enda ikke om eg skal chipe dem eller øremerke.. *Sukk*

Jeg ville chippet de hvis jeg var deg. Her er det sikkert minst 10 år siden veterinærene sluttet med øremerking, fordi det er smertefullt for katten og fordi tatoveringer ofte blir uleselige etter noen år så da er man like langt. Husker jeg ikke helt feil kommer det dessuten om noen år til å bli et krav med chip for å f.eks. stille ut katten eller ta den med ut av landet.

Hvis man er redd for at en chip skal være for "usynlig" kan man sette på et halsbånd i tillegg, f.eks. kan man jo skrive "Jeg har ID chip" på eller noe sånt :icon_smile:

Ragstars

• Gjest
« Svar #6 på: 26 September 2006, 12:18:22 »
Jeg fikk med slike merker som jeg kunne henge på halsbåndet da jeg chippet mine katter.
Det er en rund metallbrikke det står "jeg er ID-merket, kontakt dyrlegen" på. :icon_mrgreen:
Kjempelurt for de som har katter som går ute :icon_smile:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26 September 2006, 13:11:14 »
Buster hylte som en stukken gris da han ble chippa... Stakkars lille tøffingen til matmor.  :rødmeja:
Men egentlig skjønner jeg han godt, den sprøyta var ikke akkurat liten.  :icon_eek:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #8 på: 26 September 2006, 13:16:43 »
Silver og Gismo ble chippa når de ble kastrert, så da kjente de ikke noe av det  :savle[1]:
Smokie skal også igjennom samme greiene, men får vente til han blir gamlere  :icon_frown:
Jeg ble anbefalt av dyrlegen å Chippe, da tatovering ikke er like holbart  :icon_smile:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26 September 2006, 19:02:05 »
Jeg har øremerket min eldste, men kanskje jeg burde chipe den yngste om noen mnd.. Hun eldste ville uansett ikke gått med halsbånd..

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #10 på: 26 September 2006, 20:27:32 »
Nå var jo valget enkelt for meg, siden jeg bruker i alle fall Wit på utstillinger. Da må man velge chip, (er feks påbudt når man skal til svenske utst.) Dessuten hadde hun sett ut som en sau med øretattoo, helt hvit og med masse svarte nr i det store øret hennes. :le[1]:
Nrr anbefaler også chip framfor tattoo på sine sider, men jeg skjønner dere som har katter som også er ute, er liksom en trygghet i at de har en id som synes. Men som nevnt kan man jo bruke et halsbånd med skrift i tillegg. Ulempen med øretatto så jeg i sommer, da jeg hadde en "feriekatt" streifende i hagen, den var tatovert, men helt umulig å tyde id i øret, det var bare en sort grøt. Og den katten var ikke så gammel heller, så det ut til.

Her går i alle fall alt bra etter dyrlegebesøket, riktignok en dag for tidlig ute men pytt, pytt. :icon_lol:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #11 på: 26 September 2006, 20:29:16 »
Grunnen til at eg fremdeles tviler, er at eg har hørt at chip'en kan bevege seg, og at det kan bli farlig..  :klø seg:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #12 på: 26 September 2006, 20:38:59 »
Alle mine katter er chippet, og huskatten min, som får lov vil å gå ut har fått tatovert en M i det ene øret i tillegg. M-en betyr at katten er merket, så folk kan se at hun er merket, selv om hun går uten halsbånd.
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #13 på: 26 September 2006, 21:18:53 »
Ja, den kan det, men det er ytterst sjelden. Pass på å massèr over stedet i 10 min etterpå så minsker visstnok faren for at den vandrer betraktlig. Så må man veie litt for og imot, rett og slett. :icon_smile: (men jeg kan i alle fall anbefale Petvett, de er hyggelige og gir masse info :icon_smile:)

OT: Hei, November og takk for sist :icon_wink:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #14 på: 26 September 2006, 21:20:43 »
Supert! da får eg gå innom å bestille time til jentene mine på petVet! også spørre litt!  :bigarmhug:

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 26 September 2006, 21:22:27 »
Chippen kan vandre, men det er svært sjelden, og tilfeller der den vandrer så langt at det kan bli farlig på noen måte er så sjelden at det er nærmest ikke-eksisterende. Så chip er veldig trygt :icon_smile: (Med mindre du havner på en flyplass med idioter som finner på å sende en chippet katt gjennom røntgenmaskin - da kan det bli farlig da...)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #16 på: 26 September 2006, 21:28:30 »
(Med mindre du havner på en flyplass med idioter som finner på å sende en chippet katt gjennom røntgenmaskin - da kan det bli farlig da...)

Nå er jeg sikkert litt uvitende, men på hvilken måte er det farlig? (ikke det at jeg har tenkt å sende kattene gjennom sånne maskiner, altså :fnis[1]:)

Linda

• Gjest
« Svar #17 på: 26 September 2006, 21:36:39 »
(Med mindre du havner på en flyplass med idioter som finner på å sende en chippet katt gjennom røntgenmaskin - da kan det bli farlig da...)

Nå er jeg sikkert litt uvitende, men på hvilken måte er det farlig? (ikke det at jeg har tenkt å sende kattene gjennom sånne maskiner, altså :fnis[1]:)

Sånn som jeg forstod det så påvirker strålene chippen, og chippen kan da skade katten. Jeg fikk aldri noe konkret svar på nøyaktig hva som kan skje, men de fikk fullstendig bakoversveis på flyplassen da jeg fortalte at en av mine chippede katter en gang for lenge siden ble sendt igjennom mskinen. Spurte også noen på røntgen-avdeligen på sykehuset her, og de fortalte at ingen levende vesener skal igjennom den maskinen, chippet eller ikke. Men forstod jeg de rett kunne det i verste fall være dødelig å sende en chippet katt gjennom der.

Kjenner jeg blir forbannet og får lyst til å saksøke Langnes flyplass bare av å skrive om dette, og jeg er så sint på meg selv for at jeg ikke visste bedre. Heldigvis gikk det bra med katten min, og nå når jeg er ute og reiser passer jeg alltid veldig godt på å holde katteburet langt unna den forb... maskinen.

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #18 på: 26 September 2006, 21:37:10 »
men katter som får chipp nå, får de å en tatoering i øret der det står ID ?? for nå skal de jo slutte med id merkingen i øret, alt skal over til chipp....for pusene mine skal få tilbud om å få være ute da vi flytter til huset. Laban er chipp merket, hadde det da vært lurt av med og be dyrlegen om å merke i øret med "ID" da han skal kastereres i samme slengen? så andre ser at katten er merket.....syntes det er dumt at det skal bli/eller alt er slutt på id merking i øret...
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Heidi K

• Gjest
« Svar #19 på: 26 September 2006, 21:38:21 »
På Langnes har jeg også møtt på mye rart - snakk om enkelte kørkhuer  :icon_biggrin: