Skrevet av Emne: Utvide/flytte OS partisjonen  (Lest 865 ganger)

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Utvide/flytte OS partisjonen
« på: 25 September 2006, 15:54:20 »
Jeg har for liten plass på c: partisjonen av hardisken min. (sims downloads tar stooor plass, hehe)
Leste i et blad om et program som gjrø det mulig å flytte os'et over på en annen disk. Det hadde vært veldig greit.. Et gratis program, men jeg
husker ikke hva det heter. Noen som veit? Eller har tips til andre programmer jeg kan bruke til å partisjonere om disken min evt? uten å måtte formatere hele pc'en..

veri

• Gjest
SV: Utvide/flytte OS partisjonen
« Svar #1 på: 02 Oktober 2006, 10:44:49 »
Det enkleste trikset er å flytte bilder og slikt til en annen partisjon, og heller legge en snarvei dit under "mine dokumenter". Da frigjør de fleste masse plass på C:. Den tullingen i Microsoft som fant ut at det var en god idé å legge "Mine dokumenter" på systempartisjonen burde skytes. Grunnregelen bør være at KUN programmer og systeminnstillinger skal ligge på systempartisjonen. Alt annet, særlig alle typer brukerdata, bør flyttes til en eller flere andre partisjoner. Dessverre har ikke Microsfot skjønt det.

Når det gjelder repartisjonering/resizing, så kjenner jeg ikke noen gratisverktøy for NTFS partisjoner (som de fleste bruker nå). Jeg fant noe som kanskje kan virke ved å søke på Download.com, men det så altfor komplisert og uprofft ut. Jeg hadde ikke tatt sjansen på det.

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #2 på: 02 Oktober 2006, 10:49:45 »
hehe, hørtes litt skummelt ut det ja..

Ja, har alt av vanlige dokumenter og sånn på D: partisjonen. bruker ikke "mine dokumenter" lenger.
Men problemet er at alle downloads til Sims MÅ legges på C: partisjonen. Jeg har hvertfall ikke fått til å legge de noe annet sted :(

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 02 Oktober 2006, 10:55:39 »
Har ikke fått lagt den no annet sted eg heller :(
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Ragstars

• Gjest
« Svar #4 på: 02 Oktober 2006, 12:39:22 »
Er det ikke mulig å kjøpe en ekstern harddisk og legge alle ting som tar plass(som f.eks. spill) på denne?
Det gjorde vi på den gamle maskinen vår og frigjorde mye plass på C'en som i utgangspunktet ikke var så altfor stor... :whistling:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 02 Oktober 2006, 16:18:23 »
Selve spillet Sims, ligger sikkert ikke på C: men Download mappen til spillet MÅ ligger der av enellerannen merkelig grunn :( Flytter man på det, så vil ikke spillet virker mer.. instalerer man det på en annen partisjon kan man ikke instalere nye pakker for de vil ikke finne orginalspillet..  :klø seg:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

veri

• Gjest
« Svar #6 på: 02 Oktober 2006, 21:00:38 »
Du kunne jo prøve noe som heter junctions. Det er innebygd i NTFS filsystemet, men svært lite brukt.

http://www.sysinternals.com/Utilities/Junction.html

Med denne lille saken, kan du få programmet til å tro at en mappe som ligger på D: ligger på C: i stedet. For eksempel, hvis mappen "C:\Programfiler\The Sims\Downloads" (eller noe slikt) flyttes til "D:\The Sims Downloads\", så kan du lage en junction slik:

Start->Kjør->Skriv inn "cmd" og trykk enter

Junction "C:\Programfiler\The Sims\Downloads" "D:\The Sims Downloads"

Dette kan funke. Merk at mappen "Downloads" må flyttes først, slik at den ikke eksisterer lenger.

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #7 på: 03 Oktober 2006, 12:46:46 »
oi! Takk for det veri. Det skal jeg prøve! Jeg har jo selve spillet på D: partisjonen. Jeg tar bare backup av viktige ting først, i tilfelle noe går skeis  :hihi[1]:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #8 på: 03 Oktober 2006, 12:56:58 »
Men må jeg laste ned noe fra den linken? Jeg har ikke internett hjemme enda.

veri

• Gjest
« Svar #9 på: 03 Oktober 2006, 22:07:00 »
Jepp. Du trenger filen Junction.exe. Men den er bare på 16 kB, så du kan kanskje skrive den ut og taste inn etterpå  :biggrin: Eller bruk en CD eller USB penn.