Skrevet av Emne: Britte til besvær...  (Lest 1147 ganger)

Ragstars

• Gjest
Britte til besvær...
« på: 25 September 2006, 10:20:57 »
Har en arbeidskollega som har en 7 år gammel kastrert brittemann.
Pusen har, etter at familien flyttet til et nytt hus, begynt å gjøre fra seg inne.
Han bæsjer rundt omkring inne i huset, som forøvrig blir pusset opp. Han går også i kassen sin, men min arbeidskollega må til daglig plukke opp dritt etter ham andre steder.
Dette begynner hun å bli mektig lei av, og hun går med tanker om å la ham bli utekatt, noe jeg ikke synes er så lurt, da de bor i et traffikert område, eller rett og slett avlive ham, noe jeg synes er unødvendig, siden han ikke er "syk".

Kan dere hjelpe meg med råd og tips til henne?

Kan også nevne det at han trives som alenekatt, da han har vært lykkelig og forandret siden den andre katten deres, en birma, døde av alderdom for 2 år siden. (Han følte seg antakelig kuet av denne andre katten)

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
SV: Britte til besvær...
« Svar #1 på: 25 September 2006, 11:12:48 »
har hørt at det er normalt å omplassere katten når den oppfører seg sånn... for det er et tegn på ulykkelighet og misnøye..
men det er bare det jeg har hørt da..

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 25 September 2006, 11:24:17 »
Urenslighet kan være tegn på sykdom, eller det kan være en "protest" på forandringer i omgivelsene. Har katten vært hos veterinær og fått sjekket at den ikke er syk? Ellers kan det være en reaksjon på flyttingen og/eller oppussingen. Katter liker dårlig forandring og vil ha det trygt og stabilt rundt seg. Jeg ville prøvd en sånn Feliway plug-in en periode for å se om det hjalp mot urensligheten. Venter man for lenge med å finne årsak og prøve mulige løsninger kan urenslighteten bli en dårlig vane hos katten og da kan det være veldig vanskelig å få den renslig igjen.

Ragstars

• Gjest
« Svar #3 på: 25 September 2006, 12:03:11 »
Jeg har både foreslått omplassering og Feliway, men hun er lite interessert i å prøve å omplassere en katt som ikke er husren...noe jeg synes er forferdelig dumt. (Hun kunne da prøvd i det minste...)
Regner med at hun har tatt ham med til veterinær for utredning, og at alt er OK.

Kan jo også tilføye at det var da de flytta inn i det nye huset, som egentlig er et gammelt hus fra 1800 tallet, katten begynte å reagere.
Katten reagerte på ting som "ikke" var der...
Veldig uhygelig...Kanskje det spøker der? :whistling:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25 September 2006, 17:19:21 »
Oy...  :icon_eek: Hjelp, når katter ser ting som jeg ikke ser, da blir jeg rett og slett vettskremt!!!  :412:

Men jeg hadde ville prøvd Feliway, det er så mange som har hatt positive erfaringer med denne, og også det å tilpasse tilværelsen litt for katten også. Er han så urenslig og innekatt i tillegg, hva med å flytte han på et eget rom for en periode, der det kanskje ikke gjør så mye at han gjør av seg på gulvet? På et vaskerom eller bad, f eks. Kanskje han får mindre problemer med å finne doen? Kanskje protesterer han på noe, ny sand eller noe kanskje? Prøve å vaske doen SKIKKELIG? Får har ren kasse hver dag?
Bare noen forslag fra meg...  :icon_idea: