Skrevet av Emne: Kattunge som nyser og røyter  (Lest 1890 ganger)

Linda

• Gjest
Kattunge som nyser og røyter
« på: 24 September 2006, 15:58:47 »
Søsteren min vurderer å overta en liten hannkattunge på 4-5 mnd som er avlivningstruet. Hun hadde vært og sett på han i går, og lagt merke til at den røyter mye og nyser. Hva kan dette være symptomer på? Han har ikke fått ormekur og er heller ikke vaksinert. Søsteren min er bekymret for at kattungen evt. kan smitte katten hun har fra før med noe lugubert... Kattungen vil bli vaksinert før hun evt. overtar den, og jeg rådet henne også til å be om helseattest, men synes allikevel det er bekymringsverdig at en kattunge røyter så mye.

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
SV: Kattunge som nyser og røyter
« Svar #1 på: 24 September 2006, 16:06:14 »
min elste katt røyter mye når hun stresser eller er litt urolig.. men jeg venter på hva andre har erfaring med :icon_smile: men det er ivertfall min :icon_frown:

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 24 September 2006, 16:08:42 »
Joda, mine voksne katter røyter masse de og, spesielt nå i røyteperioden :icon_smile: Men min erfaring med kattunger er at de ikke røyter så lenge de er friske :klø seg:

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24 September 2006, 16:12:47 »
hmm :klø seg: men håper det ikke er noe alvorlig ivertfall :x-fingre[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 24 September 2006, 16:21:01 »
Iallefall få helseattest og vaksiner på den.

Høres litt skummelt ut - de ser jo ikke slik ut hvis de er friske uansett.

Kanskje mark, dårlig fôr/stell eller noe lumskt noe ellers..

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #5 på: 24 September 2006, 17:12:01 »
Hvis hun skal ta den imot, tror jeg i alle fall jeg ville holdt den for seg selv (på eget rom el) uten kontakt med den andre katten til kattungen har fått en helsesjekk, vaksiner, ormekur osv + at den har blitt "friskmeldt" av en veterinær. Så slipper hun i alle fall å sitte med to syke katter. Fint at hun vil redde kattungen fra avlivning. :icon_smile:

Ragstars

• Gjest
« Svar #6 på: 24 September 2006, 18:33:38 »
Hvor gammel de kattungen?
Tenker på at den kanskje har kattungepels og er i ferd med å få "normal" pels?
Lucky var veldig langhåret da hun kom til oss, en eneste stor ulldott, men da hun fikk "vanlig" pels, var den ganske så kort...

Den andre katten hennes er vel vaksinert?
Tror ikke det er så stor fare for at den skal smitte med noe alvorlig, så lenge katten er vaksinert, men jeg ville alikevel hatt kattungen inne til en helsesjekk før jeg tok den i hus :wink[1]:

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 24 September 2006, 18:41:04 »
Hun var ikke helt sikker på alderen på kattungen, rundt 4-5 mnd tippet hun. Kullsøsteren til gutten røytet ikke og hun virket også friskere, så det er jo ikke sikkert det er noe smittsom (hvis han nå er syk da). Den andre katten er vaksinert, men man vet jo aldri...

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #8 på: 24 September 2006, 19:37:21 »
Synes kanskje nysingen høres skumlere ut enn røytingen. DET kan indiketere flere forskjellige sykdommer, noen harmløse, andre mer alvorlige. Ville absolutt tatt katten med til veterinær for en helsesjekk og evt. vaksine, hvis vet vet mener den er frisk nok til å få det.
Hold den adskilt fra den andre katten hvis vet anbefaler det.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 25 September 2006, 17:25:24 »
Merkelig, hvorfor er den ene vaksinert og ikke den andre? Men jeg sier det samme som de andre, sjekk den med veterinær, så man slipper sykdom. Mine røyter npr de stresser, men det var nesten ingen røyting når det var små...

Linda

• Gjest
« Svar #10 på: 25 September 2006, 17:26:24 »
Katten som er vaksinert er altså den katten søsteren min har fra før ;) Ingen av kattungene er vaksinerte.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25 September 2006, 17:27:57 »
Åhm, my bad... :rødmeja: Men hvis den skal på dyrlegen og vaksineres så får han jo helsesjekk også. Synes det er flott at søstera di vil ta han til seg!