Skrevet av Emne: Behandle pus for flått/skaumann??  (Lest 940 ganger)

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Behandle pus for flått/skaumann??
« på: 14 April 2005, 13:07:19 »
Bare lurte på om dere "behandler-forbyggende" for skaumann/flått??

Her kryr det av flått sommers tid....av en eller annen grunn tiltrekker bikkja seh fler en pus.....på en tur tidlig i juni 04....når jeg kom hjem plukka jeg av 11stk levende flått av bikkja....da var det på med Expot....(selv om jeg ikke er for glad i kjemikalier :? ).

Pus får jo også flått av og til....iår tenkte jeg å "behandle" henne også en gang tidlig i juni....da er det værst her...

Hva gjør dere??

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 14 April 2005, 13:09:45 »
Vi har prøvd å behandle, men synes ikke det er effektivt på katter ( sånne dråper man har i nakken på pus )
Har sånn spesialpinsett vi bruker får å få ut flåtten, funker kjempebra, og så er det på med litt pyrisept etterpå :wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14 April 2005, 15:12:27 »
Bruk flått pinnsett som kjøpes på apotek. God virkning. Vi er heldigvis ikke plaget av slike ting her oppe i nord.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 14 April 2005, 15:47:42 »
Vi bruker sånn pinsett som er beregnet på dyr, er rød og hvit, i plastikk og er kjempeeffektiv! Kjøpt på Rimi/ Ica :wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14 April 2005, 22:26:25 »
De dråpene du snakker om Liten, er det Frontline? Vi bruker det på kattene våre, i tillegg til å fjerne med flåttfjerner da. Synes Frontline (fås på resept) hjelper bra på den måten at det er færre flått som fester seg, og de som fester seg dør ofte. Men virkninga varer ikke så lenge, må til med 2 omganger i løpet av 1 sesong. Dyrt er det også, særlig når man har 4 katter. Men vi bor midt i et flått-eldorado uten like, det blir veldig mange flått å fjerne fra hver katt om kvelden hvis kattene ikke er behandlet. Men såkalte flåtthalsbånd er det null funk i etter vår erfaring, dem kan du bare glemme..

Flåttsesongen har nettopp begynt her vi bor, så nå bærer det løs igjen! Vi får på oss av og til vi også, lite sympatiske kryp om jeg får si det...
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 April 2005, 22:47:53 »
Aner ikke hva det heter, var noe vi fikk hos veterinæren iallefall, og ja..det var på resept hvis vi skulle gjort det selv:D

Godt at det virker på noen katter iallefall, våre har ikke vært så veldig plaget da...2-5 flått pr sesong

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 28 Juli 2005, 11:02:00 »
Hvitøkskapsler!!!!
Kan også være med å forebygge mark.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #7 på: 28 Juli 2005, 12:16:42 »
Jeg bruker frontline-dråper, og synes de fungerer veldig bra!!! Crazy har ikke kommet hjem med en eneste flått i år :thumbsup: Og her er det MØE!!!

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #8 på: 28 Juli 2005, 15:13:22 »
Bruker også frontline, den virker ikke så kjempebra, men nå finner vi kanskje en 10-15stk per dag. Når han ikke fikk det hadde han 30  :shock:  Helt sykt mye flått her. Siste nye nå da i følge en avis for noen uker tilbake, var at der det var mye rådyr hadde flåtten lite borrelia smitte. Her er det jo flust i rådyr, så jeg får håpe at han ikke blir syk. Han har nemlig blitt det en gang da han var liten, og det var ingen koselig opplevelse verken for han eller oss. Han brukte over 1/2 år på å komme seg på beina igjen stakkars.
Flåttpinsetten har vi også helt ypperlig å plukke dem ut me.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 28 Juli 2005, 15:16:00 »
Har vært heldig jeg da, det meste jeg har finnet på våre katter er 2 stk på en gang, og så har det kanskje gått noen uker til neste gang.

Utlogget Eleniel

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.dyr-akvaristikk.tk
« Svar #10 på: 28 Juli 2005, 15:17:09 »
Brukte frontline på pus for lus jeg, og det funket, kan jo hende det funket for flått også.
Akkurat da så tok ikke jeg så mye på han..  :idea:

Men den ene pusen vår er ikke helt tilvendt livet etter kastrasjonen så han reker ennå ute, så vi plukker av han opptil 10 flåtter når han kommer inn igjen fra periodene sine.

Men nå har vi kjøpt ett (natur)middel i Sverige som vi har flekket på langs ryggen, da vil han antageligvis slippe alt dette tullet en stund. Frontline er så dyrt og vasnkelig å få tak i da så.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #11 på: 28 Juli 2005, 15:50:07 »
ÅÅÅ,jeg kjenner det kryper langs ryggen på meg!!! Grøss!!
Hater flått!!! Klarer ikke plukke de av kattene mine selv engang..en gang måtte jeg til dyrlegen for å få de bort..  :flau:   Men da gav han meg en sånn flåttplukker gratis!  :lol:

Heldigvis har vi ikke særlig med flått akkurat her jeg bor.. har ikke funnet en eneste i år! Takk og lov,for jeg får angst hver gang jeg må gå gjennom pelsene!
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

NinaH

• Gjest
« Svar #12 på: 28 Juli 2005, 18:35:04 »
Jeg ringer til min søsters mann og ber han komme... Jeg HATER flott, det er så ekkelt! :idea:  Fant fort ut at det billigst å be han komme, jeg kaster pinsetten etter hver flott, så det blir veldig dyrt i lengden  :roll:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #13 på: 22 August 2005, 17:31:19 »
Jeg hvet det snart slutt på flått tiden, hvis det ikke er det. Men det har seg slik at ren hvitløk kan være tingen. Gi litt ren hvitløk i maten til dyrene og det skal holde flåtten unna. Så at det også var fåreslått hvitløkkapsler. Hvet ikke om det har samme efekten. Håper dette kan hjelpe dere som bor i utsatte steder, så dere slipper å bruke gift på dyrene deres. Bare et lite tips og billigere en halsebåndene eller dråpene.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #14 på: 22 August 2005, 18:21:47 »
Her i Østfold så er flåtten ut hele november usj, så den er der fryktelig lenge.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #15 på: 22 August 2005, 18:30:58 »
Sitat fra: Lene
Her i Østfold så er flåtten ut hele november usj, så den er der fryktelig lenge.

Jeg er glad det ikke er noen her :thumbsup: De er så ekle...
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 August 2005, 18:34:55 »
Ja, flått er ekkelt
Hadde det sitte en sånn på kroppen min i disse dager, hadde jeg fått panikk!!!

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #17 på: 23 August 2005, 00:23:14 »
Jeg har fått på meg 3 stk som har kravlet rundt i pelsen til pus uten å fått festa seg grøss. Tamlin er jo svart så de er håpløse å se før dem har fått sugd på seg pose. De to andre har jeg røska av to å tre for de er hvite så dem syns de på.