Skrevet av Emne: Hvor lenge er morsmelk nok?  (Lest 998 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvor lenge er morsmelk nok?
« på: 28 Juni 2005, 08:26:05 »
Hei!

Hvor mange kattunger er det vanlig å få i ett kull?  Pusen fikk 6 stykker første gangen, men jeg tror ikke hun har mat nok til alle.  De er 10 dager nå, 2 av ungene er mye mindre enn de andre.  De er heller ikke så aktive, de største "presser" dem bort når de skal die.  

Leste om kattemelk her i foraet, men det får jeg ikke tak i her.  Skal jeg fjerne de største litt slik at de minste får sin del?  Eller prøve å gi sukkervann eller noe slikt?

Lurer også på hvor gamle kattungene må være før jeg kan gi dem noe våtfor.  Er det noe jeg kan gi kattemor for å øke melkeproduksjonen?

Har nå tatt inn ei gravid(tror jeg) ungkatt, hun kan ikke være så mange måneder.  Jeg tenkte på å få ho sterilisert.  Kan dette gjøres hvis ho er gravid?  Det blir vel senabort hvis ho blir operert. Her er så mange katter som bor ute, jeg kan ikke ta til meg flere, men ønsker å redde noen fra å få unger hele tiden.

Kjempefine sider dere har.  Tusen takk for all hjelp jeg har fått.

Oppfordrer dere til å lese litt her, send gjerne mail.
http://www.greekanimalrescue.com/how_to_help_menu.htm

Hilsen Lisbet

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
Re: Hvor lenge er morsmelk nok?
« Svar #1 på: 28 Juni 2005, 10:28:31 »
Sitat fra: Lisbet
Hei!

Hvor mange kattunger er det vanlig å få i ett kull?  Pusen fikk 6 stykker første gangen, men jeg tror ikke hun har mat nok til alle.  De er 10 dager nå, 2 av ungene er mye mindre enn de andre.  De er heller ikke så aktive, de største "presser" dem bort når de skal die.  

Leste om kattemelk her i foraet, men det får jeg ikke tak i her.  Skal jeg fjerne de største litt slik at de minste får sin del?  Eller prøve å gi sukkervann eller noe slikt?

Lurer også på hvor gamle kattungene må være før jeg kan gi dem noe våtfor.  Er det noe jeg kan gi kattemor for å øke melkeproduksjonen?

Har nå tatt inn ei gravid(tror jeg) ungkatt, hun kan ikke være så mange måneder.  Jeg tenkte på å få ho sterilisert.  Kan dette gjøres hvis ho er gravid?  Det blir vel senabort hvis ho blir operert. Her er så mange katter som bor ute, jeg kan ikke ta til meg flere, men ønsker å redde noen fra å få unger hele tiden.

Kjempefine sider dere har.  Tusen takk for all hjelp jeg har fått.

Oppfordrer dere til å lese litt her, send gjerne mail.
http://www.greekanimalrescue.com/how_to_help_menu.htm

Hilsen Lisbet

Du kan få ho steriliert selv om hu e gravid, gan terilisere ho fram til fødselen starter.
Bra du vil redde kattene fra å få unger heile tida :thumbsup:  skulle vert fleire som deg, stå på :thumbsup:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #2 på: 28 Juni 2005, 20:27:20 »
Nå er jeg akkurat kommet hjem fra dyrehospitalet.  Vi har time for sterilisering av Luci neste uke.  De sa de ville gjøre det selv om hun var gravid.  Det ser ut som om jeg får til en avtale om sterilisering for mange av hunkattene som går ute.  Får svar på det også i neste uke.

Jeg har fått tak i morsmelkerstatning for hunder, kan den brukes til katter også? Den heterVeta-Lac.

Hilsen Lisbet

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
« Svar #3 på: 28 Juni 2005, 21:22:24 »
Du må gjerne bytte litt om på kattungene når de dier. Ofte har de fast plass. Det er mest melk i de nederste puppene, så om du plasserer de to minste der er det bra. Du kan begynne med tørrfor for kattunger når de er 3-4 uker gamle.
Ang morsmelkerstatning så vil jeg anbefale at du hører med veterinær ang om du kan bruke den for hunder.
Lykke til!