Skrevet av Emne: Hjelp! Eg e ny! :)  (Lest 2207 ganger)

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hjelp! Eg e ny! :)
« på: 21 September 2006, 10:35:20 »
Hei! :)

I går var eg og henta min nyyyydelige jentepus! Ho har fått navnet Millie Vanillie og er no ca. 12 veker gammal. :love:
Kan tru eg vart glad då ho spratt rett oppi kassa med ein gong me kom inn døra heime! Like glad vart eg ikkje når eg såg kva ho hadde lagt igjen oppi der. No ska det seiast at mine kunnskapar om katt kanskje ikkje er dei beste...menneh...avførin gen, skal den være smågrønn/brun og lukte heilt forferdelig? For meg såg det ut som om ho kanskje var dårlig i magen eller noko, stakkar. :klø seg:

Ho er også vant til å få sove i senga med den gamle eigaren! Ho nekta å legge seg i senga eg hadde laga til ho. Er det nokon som har nokre gode tips om korleis eg skal få til det?

Er det ellers nokon som har tips om korleis eg virkelig skal få ho til å føle seg velkommen hos meg, så tar eg imot dei med takk! :) Allerede blitt skikkelig glad i vetla jento mi egi!  :icon_smile_pray:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Hjelp! Eg e ny! :)
« Svar #1 på: 21 September 2006, 10:49:45 »
Er avføringen fast eller løs? kattungedritt lukter endel etter som jeg husker  :hihi[1]:
Velkommen til forumet iallefall  :bigarmhug:

Katter er flinke til å finne egne plasser å ligge på, regn med at de ALDRI vil ligge der du vil  :morsomt:
Få henne til å føle seg velkommen, lek med henne, kos med henne, gi henne skikkelig mat, kanskje en pusekompis  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 September 2006, 10:56:32 »
Avføringen e vel egentlig ikkje laus trur eg! Har ikkje kjent på an.... :morsomt:
Neida, den kjem ut i ei "pølse". Kanskje ho e litt nervøs etter biltur og heilt nytt hus? Det trur eg at eg hadde vore jaffal!  :hihi[1]:

Ho får stort sett gå og ligge der ho vil då...men eg like ikkje heilt at ho jakter på tærne mine når eg søv! :icon_cool:

Ellers så e ho no litt skvetten og skeptisk endå, men nyyyydelig som få! Tips til god kattesand forresten?

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 September 2006, 10:57:00 »
Avføringen skal vel ikke være grønn,er vel tegn på syk mage det..   Lykke til med pus:) Og velkommen til forumet :)
Mathea :)

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 September 2006, 10:57:12 »
Grattis med ny kattepus. Gleder meg til å se bilder.................. :jippi[1]:

Det er alltid sånn når en får ny pus at det tar en stund før til tilvenner seg. Bar la henne få bruke god tid til å bli kjent med det nye hjemmet sitt. Masse nye lukter vet du.
Da jeg fikk mine oppholdt jeg meg mye sammen med dem, men presset dem ikke til kontakt. Da kommer de som regel av seg selv etter en stund.

Det med avføringen kan sikkert være så mangt. Følg med den en liten sstund å se om den forandrer seg. Hvilket for spiser katten? Bytte av for kan også gi litt dårlig mage.
Om jeg er så syndig å la kattene mine få en liten bit med tunfisk lukter det ikke blomster her for å si det sånn :fnis[1]:
Bare spørre i vei. Mange som vil hjelpe her.
Her er også endel informasjon på denne tråden.
http://www.katteprat.com/forum/index.php/board,60.0.html

Lykke til!!

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 September 2006, 10:59:16 »
Tips til god kattesand forresten?

Jeg bruker Cat Exclusive og er meget fornøyd med den. Klumpesand.

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 September 2006, 11:43:54 »
Hmm....får samme type for som den gjorde før den kom til meg! Friskies tørrfor! Får berre vente å sjå litt korleis det utviklar seg, men vil jo ikkje at vetlepusen skal vera dårlig i magen!  :icon_frown:

Takk for mange kjekke tilbakemeldingar! Godt å ha ein plass der eg kan stille dumme og kanskje mindre dumme spøsmål om katt og kattehold!  E på ein måte ein trygghet for ein ny katteeigar det!  :biggrin:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #7 på: 21 September 2006, 12:29:03 »
Friskies eller all annen kattemat du får kjøpt på vanlige butikker er ikke så veldig bra for kattemager.
Det er lite næring i den, så det aller meste kommer ut igjen.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe en sekk med Royal Canin Kitten på dyrebutikk, og blande oppi litt av gangen i den maten hun har nå, mer og mer RC helt til hun bare spiser den...
Royal Canin er litt dyrere å kjøpe inn en Friskies, men katten får mer næring og spiser dermed mindre.
Pluss at RC kan du få kjøpt i enorme sekker, og sparer på det i lengden.
Også vil det havne mindre i kassen!
(Evt. kan du prøve Olivers, der får du 10% rabatt som medlem her! De har både god mat og sand, som de leverer på døra. www.olivers.no)
Sand er veldig smak og behag, men klumpesand er et must.
Dvs. tisset samler seg i harde klumper som bare kan kastes.
Sjekk tråden her!  :icon_smile:
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,6950.0.html

Ellers er det vel bare å ønske lykke til med ny pus!!  :biggrin:

Ps. Det står utrolig mye nyttig i gamle tråder her på forumet, mange som har lurt på det samme før!  :wink[1]:

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 September 2006, 12:32:20 »
Evt kan jeg også anbefale Hill's foret. Kattene mine er veldig glad i det. Jeg pleier å veksle mellom RC og Hills, så får de litt forskjellig.

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 21 September 2006, 12:39:18 »
Jeg anbefaler også Hill's Kitten på det varmeste :icon_smile: Dagligvarebutikkfor er ikke bra, det er helt feil sammensatt næringsmessig (alt for lite fett i forhold til proteiner f.eks.) og katten må spise mye mer av dette enn av et godt kvalitetsfor for å dekke næringsbhovet.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #10 på: 21 September 2006, 12:58:11 »
Jeg anbefaler også Hills Kitten! Jeg brukte det for å fete opp katten min som var litt for tynn, og brukte det også frem til kattene mine var ett år. Friskies og annes tørrfor fra butikk er ikke særlig bra for små kattemager. Hill's og RC koster mer, men de tjener på det i det lange løp i form av god helse hos katten din  :)

Lykke til med den nye pusen. Håper vi får se bilder!

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 22 September 2006, 08:40:56 »
Mårnings!

Tuuusen takk for alle råd eg fekk! No begynner ho å bli litt varm i trøya trur eg!  E så herlig dar ho fer og gøymer seg under diverse tepper og liknande før ho sprett ut og "angrip" foten min hvis eg sku vera så uheldig å gå forbi! Va heilt propell i går kveld! Oppette vegga og gardine og heila pakko, såååå nydelig!   :fnis[1]:

Og når ho e sliten, eller det er på tide å gå å legga seg stryk ho seg oppetter meg og mjaua!  :love:

Ska sjå om eg fåt tatt nåkken bilde! Må berre få tak i digitalkamera fyst! Eg e visst ein av dei få som ikkje har eit sånt et!  :icon_razz:

Me prækast!

Nova

• Gjest
« Svar #12 på: 22 September 2006, 12:51:15 »
Velkommen!!  :jippi[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 23 September 2006, 22:04:35 »
Velkommen hit! :) Sier det samme som de andre her, kvalitet er best, det får både du og katten igjen for. En stor sekk varer i månedsvis til ei slik lita puse! ;) Gleder meg til bilder!!