Skrevet av Emne: Båndtvang på katt  (Lest 4657 ganger)

Utlogget Tillepike

• Fin pus
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • *weee*
    • Vis profil
Båndtvang på katt
« på: 20 September 2006, 14:25:02 »
Var ei ekstremt påståelig jente som fortalte meg i dag at det er ulovlig å slippe ut katter?! At de må luftes i bånd på samme linje som hund pga allergiske folk?  ??? Synes dette hørtes helt absurd ut jeg, men er det noen som har peiling her på om det er noe i dette?

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
SV: Båndtvang på katt
« Svar #1 på: 20 September 2006, 14:37:33 »
hehehe.. det hørtes utrolig tåplig ut spør du meg! :klø seg:
Tror du skal være sinnsykt allergisk om du blir syk fordi det går en katt forbi deg altså. Det er jo tross alt "støvet inni pelsen" mennesker er allergisk imot slik jeg har forstått det, og er du så allergisk så putter du ikke nesa di i pelsen på katten vettu.
Så en sånn regel vil vell gjerne være helt på jordet!

Nei, jeg tror hun har tatt feil jeg ja!  :)

Utlogget Tillepike

• Fin pus
  • *weee*
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 September 2006, 14:44:43 »
Ja, jeg diskuterte lenge og vel med henne og sa at det kan da umulig være forbudt, men hun sto nå på sitt da  :icon_neutral: Men men, måtte bare høre andres synspunkter =P

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 20 September 2006, 14:50:35 »
Haha!  :le[1]: Hun er heeeelt på jordet. Det har riktignok vært diskutert i media før, men det har kokt bort i kålen.

Utlogget Tillepike

• Fin pus
  • *weee*
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 September 2006, 14:53:05 »
Var det jeg tenkte ja =P

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 20 September 2006, 15:19:00 »
 :fnis[1]: Verste jeg har hørt.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 September 2006, 15:25:55 »
DEt høres jo bare helt tåpelig ut.  :hihi[1]:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 20 September 2006, 15:26:56 »
Reagerer disse ekstrem-allergikerne på katte-eiere? Jeg er aldri fri for allergener fra katt, og har aldri opplevd at noen har fått allergiske reaksjoner av å være i nærheten av meg! Er det noe i ordtaket "Det vi ikke vet, har vi ikke vondt av"?
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 20 September 2006, 15:38:19 »
 :fnis[1]: Så tidig.. syns eg ser mange av disse utekattene med bånd  :le[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 20 September 2006, 15:57:02 »
Reagerer disse ekstrem-allergikerne på katte-eiere? Jeg er aldri fri for allergener fra katt, og har aldri opplevd at noen har fått allergiske reaksjoner av å være i nærheten av meg! Er det noe i ordtaket "Det vi ikke vet, har vi ikke vondt av"?

Amen til den :icon_smile_pray:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 September 2006, 16:00:32 »
*Irriterende menneske du har pratet med*

Utlogget Pernillepia

• Koseklumpen
  • Takket: 21
  • Whitney of Maomar (Pippi)
    • Vis profil
« Svar #11 på: 20 September 2006, 16:30:43 »
Er det 1. april i dag?  :le[1]:

Kismet

• Gjest
« Svar #12 på: 20 September 2006, 16:33:57 »

Jeg har faktisk opplevd det - at en ble allergisk bare av å sitte ved siden av meg.
Og da var jeg langt unna kattene, men jeg hadde selvfølgelig kost med dem før jeg dro - og han var så allergisk at han kjente det bare av å sitte ved siden av meg.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 September 2006, 16:50:42 »
Håper aldri den dagen kommer at katter må luftes i bånd, ser for meg mange trassige katter i gatene da, eller mange som skraper og skraper på døra, men ikke får slippe ut  :icon_sad:

Katter vil aldri bli lik hunder, uansett hvor mange som måtte ønske å ha det slik  :whistling:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Ulla og August

• Gjest
« Svar #14 på: 20 September 2006, 16:55:44 »

Jeg har faktisk opplevd det - at en ble allergisk bare av å sitte ved siden av meg.
Og da var jeg langt unna kattene, men jeg hadde selvfølgelig kost med dem før jeg dro - og han var så allergisk at han kjente det bare av å sitte ved siden av meg.

Samme har jeg også opplevd. Hun fortalte i tillegg at hun kunne få reaksjoner ved å treffe en venninne som hadde truffet en med katter. Altså, om jeg treffer ei venninne på cafe, og hun treffer den allergisk venninna si etterpå, kunne den allergiske venninna få en reaksjon!  :o
Helt sant.

Jeg husker også lillesøstra til en venninne av meg var så allergisk mot peanøtter at bare hun var i samme rom som det kunne hun kveles! Når de skulle ut å fly måtte de opplyse om det på forhånd slik at flyselskapet ikke serverte peanøtter på den flyvninga. Tenk å være så hyperallergisk! Jeg tenker at når noen kan være så allergisk mot peanøtter finnes det sikker noen som er like allergisk mot katter. Men disse har med seg medisiner til en hver tid, slik at de tar dem med en gang de merker at de reagerer på noe.

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 20 September 2006, 16:59:22 »
Båndtvang på katter er nok litt drøyt, men jeg håper det kommer en lov mot å slippe katter ut alene uten tilsyn. Både pga. kattens sikkerhet og av hensyn til naboer som ikke vil ha katteavføring i hagen.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 September 2006, 17:02:29 »
Ikke så lett å ha katter ute under tilsyn  :icon_frown: De går der det passer dem, men jeg holder dem inne på nettene, og de har flere dokasser inne så de kan bruke når som helst. Tror problemet med driting i naboens hager hadde avtatt kraftig om antall løskatter ( uten hjem ) hadde blitt redusert kraftig, og alle utekatter måtte være kastrerte  :icon_smile:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Tillepike

• Fin pus
  • *weee*
    • Vis profil
« Svar #17 på: 20 September 2006, 17:22:29 »
Ja, merka jeg nesten hoppa av irritasjon av å diskutere med henne, men hun må jo få lov til å tro hva hun vil... Ikke mitt problem =P

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
« Svar #18 på: 20 September 2006, 17:35:09 »
Håper aldri den dagen kommer at katter må luftes i bånd, ser for meg mange trassige katter i gatene da, eller mange som skraper og skraper på døra, men ikke får slippe ut  :icon_sad:

Katter vil aldri bli lik hunder, uansett hvor mange som måtte ønske å ha det slik  :whistling:

Det har vært drøftet blandt politikkere om at alle katter som ferdes ute skal være mikrochippet,
katter som ferdes i tettbegygd strøk skal føres i bånd på lik linje som hund.
Dette er ingen spøk, men muligens en kommende norsk regel.

Løskatter uten merking vil bli fanget, tatt inn slik løshunder blir behandlet nå,
avlivd hvis ikke eiere dukker opp etter en viss antall dager.

Løskatter er et problem mange steder i Norge,
her jeg bor er det forbudt med løskatter, utekatter er banelyst, her fanges de og tja hva skjer................... ......

Katter skal føres i bånd på lik linje som hund.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #19 på: 20 September 2006, 17:40:54 »
Flytte på landet blir løsningen da  :whistling: