Skrevet av Emne: Bildekvalitet  (Lest 909 ganger)

Ulla og August

• Gjest
Bildekvalitet
« på: 19 September 2006, 12:41:32 »
Jeg synes ofte bildene jeg legger ut her blir i en dårligere kvalitet enn de egentlig er. Jeg bruker imageshack til å laste opp bildene med, og har dem som regel i størrelsen 600x800 (omtrent noe rundt der). Noen som vet hva det kommer av? Størrelsen?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Bildekvalitet
« Svar #1 på: 19 September 2006, 12:45:34 »
Bilder som blir vist på forumet blir aldri større enn 500 pixler hverken i bredde eller høyde, så om bildene du legger ut er større enn dette vil de bli komprimerte og se kornete ut pga filstørrelsen er like stor og inneholder like mange pixler som originalen.

Det best er altså å bruke bilder i ca 400-500 pixler her på forumet ( for at ikke forumet skal bli slik at man må scrolle sidelengs også, for det er utrolig irriterende  :crazyII[1]: )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Ulla og August

• Gjest
« Svar #2 på: 19 September 2006, 12:46:03 »
aha! skal prøves ut!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #3 på: 20 September 2006, 02:56:44 »
Hvorfor kan ikke bildene være høyere enn 500 px?
Skjønner bredden, men høyden har da vel ikke så mye å si?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 September 2006, 03:02:07 »
Har oppgradert høyden til 800, større enn dette er neppe nødvendig vil jeg tro, ellers må man scrolle for å se hele bildet også  :wink[1]: Bredden er fortsatt 500  :icon_wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Ulla og August

• Gjest
« Svar #5 på: 20 September 2006, 12:49:10 »
Jeg bruke imageshack fordi man der kan velge størrelse. Hvordan er det med lagrebilder.no? Får man automatisk en størrelse, og passer den størrelsen til 500x800-grensen her?

Heidi K

• Gjest
« Svar #6 på: 20 September 2006, 15:06:24 »
Jeg forminsker bildene i IrfanView før jeg laster de inn på f.eks lagrebilder.no  - har ikke store problemer med kvaliteten da. For da blir de ikke ødelagt hvis du setter på automatisk formisnking samtidig.

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 September 2006, 15:12:44 »
Jeg forminsker bildene i microsoft office picture manager før jeg laster de opp til lagrebilder/ image shack. Det funker helt fint.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 September 2006, 16:44:34 »
Jeg bruke imageshack fordi man der kan velge størrelse. Hvordan er det med lagrebilder.no? Får man automatisk en størrelse, og passer den størrelsen til 500x800-grensen her?

På lagrebilder har man to valg, enten en thumbnail eller originalstørrelse  :wink[1]: Det beste er å forminske dem selv på forhånd til max 500 bredde.