Skrevet av Emne: Smertestillende til katt  (Lest 7480 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Smertestillende til katt
« på: 18 September 2006, 21:43:38 »
Når kan en katt få smertestillende? Når han har vært i slosskamp og har det tydelig vondt? Når han halter? Har betennelse? Utenom operasjoner tenker jeg på her nå.. og til hjemmebruk.. Vet om urinveisinfeksjon...

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: Smertestillende til katt
« Svar #1 på: 18 September 2006, 22:40:59 »
Det eneste jeg vet om, er en type vi fikk på resept, men den virket ikke før etter 3-4 dager, så det var dårlige greier.
Ring dyrlegen og hør.
Gi i hvert fall ikke medisiner beregnet på mennesker.

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 18 September 2006, 22:43:35 »
Jeg har aldri fått smertestillende til noen av mine, verken etter operasjon eller ved urinveisinfeksjon :klø seg:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18 September 2006, 23:00:19 »
Hvem var det som fikk smertestillende mot UVI da? :klø seg: Lurte bare, venninda mi har en gammel perser som går ute, rundt husdørene bare, og han hadde vært i slosskamp, og fått noen sår. Han virket redusert og sliten, og hun trodde han hadde det vondt, gikk rart, var treig og ville liksom ikke være ilag.. Så lurte hun på om det var vanlig? Hørt om sprøyter, men det er vel bare ved kraftige skader og operasjoner. :hmmmm:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 September 2006, 23:05:28 »
Tror jeg hadde tatt hele katten med meg til veterinæren hvis hun observerer slike tegn  :icon_smile:

valentin

• Gjest
« Svar #5 på: 19 September 2006, 20:28:17 »
For dyrene er sansene livsvikige til å fungere, gir man smertestillende til dyr kan det forverres dems atferd, dvs. kan bli lett skremt og bli stresset. Og aller verste, lukte sansene kan bli svekket.

syns bare man må vær forsiktig med bruk av smertestillende for dyr/katter.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19 September 2006, 20:37:17 »
Når Tarzan fikk juling i en slosskamp ifjor så tok jeg med katta til dyrlegen og de ga ham en sprøyte med smertestillende. Her er det iallefall sånn at man må ta med katten opp så de får sett/undersøkt den.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 September 2006, 01:15:56 »
Jeg har fått smertestillende sprøyte til pusene ved skader, en gang fikk jeg også med meg 2 smertestillende tabeletter som jeg skulle gi i ettertid. Da hadde Pia, gamlekatten min, vondt i ett ben- og halta (ikke sår, bare halta på foten)...

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 September 2006, 01:18:29 »
da pusabeistet blei kastrert (hjå ein dyrlege som eg ikkje lenger stoler på og som eg ikkje lenger går til), så fekk han med seg heim nokre tabletter eg skulle gi ham når eg såg tydeleg at han hadde vondt. eg har nokre igjen etter den gongen. tenkte at om han nokon gong kom skadd heim, sånn alvorleg, så kunne han få dei fram til me når dyrlegen. men eg ville ringt til dyrlegen og hørt med dei fyrst, trur eg. tablettane heiter rimadyl 20mg og doseringen var 1/4 del om morgon og 1/4 del om kvelden. om dei er resept-pliktige veit eg ikkje.

heike

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #9 på: 20 September 2006, 03:30:25 »
Jeg fikk med to små sprøyter med smertestillende som skulle sprøytes i munnen en gang om dagen etter steriliseringen til Tchibi.
Veldig enkelt og greit, og så at de virket, for hun kviknet veldig til i noen timer.
Ring dyrlegen og hør!  :icon_smile:

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 September 2006, 17:18:24 »
Hva heter disse smertestillende medikamentene som blir gitt til katt?? Og hvilke virkestoffer er det i dem? Hadde noen av dere orket å sjekke det for meg, samt anbefalt dosering... Trenger all den informasjonen jeg kan få, da jeg har en katt som har noe problemer med halen, og som har mye vondt.

Har en kjempehjelpsom veterinær som ringer rundt, og prøver å hjelpe meg på alle måter. Men jeg kan jo undersøke litt selv også.
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #11 på: 20 September 2006, 21:36:12 »
Syns det er merkelig at ikke vi har hørt om noe sånt. Det skal jammen sjekkes ut, hvis Frøya kan slippe de smertene hun har hadde det jo vært flott!!

Men hvordan er det med de smertestillende dere har prøvd? Hvor fort virker de, og hvor lenge? Og hva heter de?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23 September 2006, 22:00:17 »
Dette er bare noe jeg lurte på, for det var et spørsmål hun spurte meg, og jeg visste ikke svaret.

Hun ringte dyrlegen og fikk antibiotika. Faramit fikk ikke smertestillende når han ble kastrert, men han hadde det tydelig vondt stakkars.