Skrevet av Emne: Fip  (Lest 6744 ganger)

Rime

• Gjest
Fip
« på: 18 September 2006, 19:08:43 »
Hei, er ny her men må bare få litt råd. Virker som det er mange flinke her etter å lest en del innlegg. Jeg har/hadde to katter. Har en 6 år gammel katt som er en skjikkelig hardhaus og liker seg best ute
. Fikk en skogkatt for 9 mnd siden.
 Den gikk også ut og inn som den ville,den siste tiden syntes jeg den var gått litt ned i vekt, så jeg ga begge en ormekur og byttet for til royal canin kattunge for i håp om at skogkatten skulle legge mer på seg.
 I går virket den veldig sløv og virket ikke som den hadde det bra. I dag var den verre så jeg gikk til dyrlegen, da fikk jeg sjokk beskjeden om at den hadde fip. Jeg hadde  aldri hørt om det før og trodde han kunne få antibiotika, men jeg fikk jo sjokk der jeg stod da de sa den måtte avlives. Det var helt forferdelig.
 Det jeg lurer på nå er hva gjør jeg med gamlepus, de mente han mest sannsynlig hadde det, og at det var han som hadde smittet skogkatten. Må jeg avlive han også?Vi bor i ett felt med mange andre katter. Og jeg kan ikke bare tvinge ham til å vere inne, hva mener dere jeg bør gjøre? Beklager om dette ble litt langt, håper noen kan hjelpe.

Heidi K

• Gjest
SV: Fip
« Svar #1 på: 18 September 2006, 19:10:28 »
Heisann!

Synd å høre med pusen din  :icon_sad:  Desverre vet jeg for lite om dette, men kan denne hjelpe deg litt?

http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,3862.0.html

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 18 September 2006, 19:21:46 »
Fip er ikke smittsomt. Coronaviruset som innimellom muterer til fip er smittsomt. Så den andre katten din har mest sannsynlig corona (som de aller fleste katter har), men om katten noengang vil utvikle fip er det ingen som vet, men mest sannsynlig vil den ikke det (tror det er ca 5% av katter med corona som utvikler fip). :x-fingre[1]: Så jeg hadde latt den gamle katten leve som den alltid har gjort. Men jeg vil også råde deg til å lese litt i tråden Heidi K viser til, for jeg er heller ingen ekspert på dette.

Veldig trist dette for deg :icon_sad:.
(Men kunne altså dyrlegen fastslå sånn uten videre at katten hadde fip? Mener at den eneste sikre måten å bekrefte fip på er ved obduksjon. :icon_idea:)

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 18 September 2006, 19:28:31 »
Noe som kan få coronaviruset til å mutere er stress, så jeg ville utsatt den gjenværende katten for minst mulig stress. Ellers har jeg hørt at risikoen for mutering avtar etterhvert som katten blir eldre, det skal visstnok være de første par årene at de er mest i "faresonen". Men vet ikke om dette stemmer :klø seg:

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #4 på: 18 September 2006, 19:32:34 »
Mener også at jeg har lest at katten er mest utsatt de to første leveårene, og når den blir veldig gammel.

Rime

• Gjest
« Svar #5 på: 18 September 2006, 20:15:00 »
Hei, Dyrlegen sa ut i fra det hun kunne se på prøvene så var hun ganske sikker på at det var det. På grunn av  av høye verdier på ett eller annet som jeg ikke husker. Har lest den linken ja, men det står ikke så mye om hva jeg bør gjøre med andre katter. Men ble litt klokere der Alette skrev. Takk skal dere ha.

Damrongs

• Gjest
« Svar #6 på: 18 September 2006, 20:19:40 »
Hei, Dyrlegen sa ut i fra det hun kunne se på prøvene så var hun ganske sikker på at det var det. På grunn av  av høye verdier på ett eller annet som jeg ikke husker. Har lest den linken ja, men det står ikke så mye om hva jeg bør gjøre med andre katter. Men ble litt klokere der Alette skrev. Takk skal dere ha.
Mulig han s Titter verdi

Brit

Ulla og August

• Gjest
« Svar #7 på: 18 September 2006, 21:11:14 »
Utrolig trist å høre om katten din Rime, og det må ha vært, som du sier, et sjokk å få beskjeden om at han måtte avlives når du abolutt ikke forventet et slikt utfall.  :icon_sad:
Jeg reagerer på at dyrlegen din automatisk mener den andre katten din også har fip og må avlives, særlig med tanke på at fip i seg selv ikke er smittsomt. Jeg ville ringt et par andre dyrleger om jeg var deg, det skader ikke å få andres vuderinger.

(Men kunne altså dyrlegen fastslå sånn uten videre at katten hadde fip? Mener at den eneste sikre måten å bekrefte fip på er ved obduksjon. :icon_idea:)

Fip kan fastslåes ved blodprøver.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 18 September 2006, 21:41:22 »
Stakkars han og stakkars deg, dette var triste nyheter.. Håper det går bra med deg! :)

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 September 2006, 22:53:23 »
Høyt titter tal betyr IKKE nødvendigvis at katten har FIP - det viser bare at den har coronaviruset. Utrolig mange katter har det uten at det er farlig.

Damrongs

• Gjest
« Svar #10 på: 18 September 2006, 22:54:55 »
Høyt titter tal betyr IKKE nødvendigvis at katten har FIP - det viser bare at den har coronaviruset. Utrolig mange katter har det uten at det er farlig.
Det vet jeg også men hun husket ikke hva det hette ,derfor skrev jeg det.

Brit

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 September 2006, 22:58:07 »

Brit

Ja og har desverre hørt om katter som har blitt avlivet av uvittende dyrleger  :icon_mad: :skjelveleppe: Selvom det hetter, på dansk, smitsom bughindebetændelse (er det samme på norsk) er det ikke smitsom  :icon_neutral:

Damrongs

• Gjest
« Svar #12 på: 18 September 2006, 23:04:08 »

Brit

Ja og har desverre hørt om katter som har blitt avlivet av uvittende dyrleger  :icon_mad: :skjelveleppe: Selvom det hetter, på dansk, smitsom bughindebetændelse (er det samme på norsk) er det ikke smitsom  :icon_neutral:
Les hva DR Addel sier har lagt ut en link hunder helse og adferdhun sier mye .Står på mange språk den.
 Brit

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 September 2006, 23:09:46 »
Ja det er vel en af de bedste info sider om bl.a FIP :)

Damrongs

• Gjest
« Svar #14 på: 18 September 2006, 23:10:49 »
Ja det er vel en af de bedste info sider om bl.a FIP :)
Ja der er den det nok

Brit

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 19 September 2006, 09:27:09 »
Utrolig trist å høre om katten din Rime, og det må ha vært, som du sier, et sjokk å få beskjeden om at han måtte avlives når du abolutt ikke forventet et slikt utfall.  :icon_sad:
Jeg reagerer på at dyrlegen din automatisk mener den andre katten din også har fip og må avlives, særlig med tanke på at fip i seg selv ikke er smittsomt. Jeg ville ringt et par andre dyrleger om jeg var deg, det skader ikke å få andres vuderinger.

Fip kan fastslåes ved blodprøver.

Jeg har for ikke så lenge siden mistet en katt,hvor de mistenkte FIP.Jeg har aldri hørt at dette kan testes ved en enkelt blodprøve. Det jeg har blitt fortalt er at det er kun obduksjon av katten som kan 100% påvise om katten døde av FIP eller ikke.

Min hadde ikke FIP men en infeksjon som symptomene er veldig like på, han fikk diagnosen pyothorax,etter obduksjon. På røngten bilde ble det påvist masse væske i brysthulen.
Væske i bryst eller bukhule kan være en indikasjon på FIP.

I forhold til den andre katten din,så kan den godt være bærer av coronaviruset,men aldri få FIP.
Så jeg ville ikke hørt på dyrlegen,hvis hun sier at du må avlive han,hvis han er frisk og rask.
Mange dyrleger kan lite om denne sykdommen da det er sjelden at katter får den. Derfor er de veldig takknemmelige for å få katter som muligens kan ha død av denne sykdommen slik at de kan obdusere og forske mer på den.

Det var hvertfall det min veteriær sa til meg.

Rime

• Gjest
« Svar #16 på: 19 September 2006, 10:12:58 »
Hei, Dyrlegen sa ikke jeg måtte avlive gamlepus, jeg var som i en tåke da jeg sto der så jeg husket bare at hun sa at gamlepus sannsynligvis hadde det. Så etter jeg leste litt innlegg her så forsto jeg mer  hva hun mente. Flott at det er slike forum.

Til Zita, Jeg vet ikke hva som er sjelden men de sa de hadde ca 1 tilfelle i mnd der demente det var fip.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 September 2006, 10:21:32 »
Hei, Dyrlegen sa ikke jeg måtte avlive gamlepus, jeg var som i en tåke da jeg sto der så jeg husket bare at hun sa at gamlepus sannsynligvis hadde det. Så etter jeg leste litt innlegg her så forsto jeg mer  hva hun mente. Flott at det er slike forum.

Til Zita, Jeg vet ikke hva som er sjelden men de sa de hadde ca 1 tilfelle i mnd der demente det var fip.

http://www.offbeat-cats.com/feature_fipvets_n.html

Anbefaler deg å lese denne.

At din dyrlege har ett tilfelle i mnd hvor de mener det er FIP har jeg veldig vanskelig for å tro,men at de får inn katter med høye titier på coronavirus,ja det kan jeg skjønne.

Rime

• Gjest
« Svar #18 på: 19 September 2006, 11:14:21 »
Jeg skal ringe til dyrlegen nå, og spørre hvorfor hun sa at det var ett tilfele i mnd. Og hvordan hun kan være så sikker på at det var fip.

Rime

• Gjest
« Svar #19 på: 19 September 2006, 11:51:01 »
Heisann, nå har jeg ringt. Grunnen til de var så sikre på at det var fip (nå nevnte hun også de andre, flv osv) var at han var tynn( jeg merket han gikk ned i vekt og ga han ormekur og byttet for) var litt dehydrert og var veldig gul. Hun var helt sikker på at han ikke kunne bli frisk. Og hun sto på at de hadde ett tilfelle i mnd på fip. Jeg leste da hva Ulf erlandsen hadde skrevet i den linken du sendte meg. Hun sa at det kunne stemme der, men noen hadde mer og noen hadde mindre, eks Bergen hadde mye katte aids. Jeg bor i Stavanger.  Så det er vel forskjellig fra by til by.