Skrevet av Emne: katten "hører" ikke!!  (Lest 1892 ganger)

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • bor i fredrikstad og er 24 år!!
    • Vis profil
katten "hører" ikke!!
« på: 17 September 2006, 20:46:00 »
Jeg sliter litt med å få katten til å skjønne NEI!! tror dere det hjelper å bare ta frem vannflaska hver gang han gjør noe som ikke er lov?
tenkte litt på det der med å sprute vann på katten, da blir de kanskje redd for vann som gjør det enda vanskeligere å få dusjet den når den får dritt i pelsen å sånn? hva mener dere?? :hmmmm:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: katten "hører" ikke!!
« Svar #1 på: 17 September 2006, 20:49:27 »
Jeg er ikke noe tilhenger av vannbruk på katt.
Hvis det er noe han ikke har lov til så bare si NEI og ta katten bort fra der hver eneste gang.

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 17 September 2006, 20:53:44 »
Er heller ikke tilhenger av vannflaska, bruk stemmen din og tonefall istedet, det tar iallfall kattene her fort.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 September 2006, 20:55:43 »
Kjenner meg godt igjen i problemstillingen. På noen punkter har vi bare gitt opp!Noen ganger virker det som om det vi sier nei til, det blir gjort ekstra hyppig.
Men jeg prøver å si NEI, ta de vekk fra det de gjør og rose de når de slutter..
Har en vannflaske, den har jeg kun brukt hvis de virkelig er tverr, men jeg liker det absolutt ikke..

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 17 September 2006, 21:00:22 »
Nei jeg er heller ikke noen fan av å straffe katter på den måten. Her gjør kattene som de vil uansett, enkelte ting må man bare finne seg i som katteeier :fnis[1]:

Dersom du har tenkt å stille ut kattene dine må du i hvertfall ikke bruke vannflaske på de.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #5 på: 17 September 2006, 21:06:31 »
Jeg bruker heller ikke vannflaske men har gjort det til en ufravikelig regel å være konsekvent, altså å ALLTID si nei på de tingene de ikke får lov til. Hvis de ikke hører løfter jeg de vekk mens jeg sier nei. De er blitt flinke til å skjønne nei, men jeg veit de f.eks. hopper opp på kjøkkenbenken når jeg er borte  :icon_rolleyes:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 September 2006, 21:37:37 »
Jeg vil ikke bruke vann...

Mine katter for lov til det meste  :rødmeja: De få ting de ikke må har jeg lært dem med et bestemt NEI og så ta dem vekk fra det de holder på med. Gardinklatring f.eks  :icon_smile:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #7 på: 17 September 2006, 21:52:56 »
Ja, det er bare å være konsekvent! Og ikke gi opp, vær bestemt, og skrik om det så må til. Se dem rett inn i øya når du sier nei, de liker jo ikke direkte øyekontakt som regel. Men ikke fysisk avstraffelse.

Bare et spørsmål til dere andre: Hvorfor skal man ikke straffe katten med vann hvis den skal stilles ut?

Jeg kan ikke si jeg er noen supertilhenger av vann jeg heller, men jeg har brukt det. Vi har en slik spruteflaske som spruter en tynn stråle fire meter av gårde på fullt trykk, da forbinder ikke kattene det med oss heller.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #8 på: 17 September 2006, 21:56:22 »
Jeg har brukt vann tre ganger. Tussi var så fæl på å bite oss i tærene når vi lå i sengen. Men det hjalp ikke noe.. Da brukte jeg sånn at det bare kom en dusj med vann.. Det som hjalp var å få Nasse, da sluttet hun å bite i tærene..  :morsomt:

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 17 September 2006, 22:39:26 »
Bare et spørsmål til dere andre: Hvorfor skal man ikke straffe katten med vann hvis den skal stilles ut?

Dommerne bruker sprayflasker til å desinfisere bordet mellom hver katt, har hørt om tilfeller der katter har fått panikk på utstilling når de så flasken fordi de hadde blitt straffet med sprayflasker hjemme.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 17 September 2006, 22:58:52 »
Som det blir nevnt, vær bestemt og konsekvent. Da vil katten med tiden respekere hva den får lov til å ikke. I allefall til en viss grad.  :fnis[1]: Katter er jo som vi vet egenrådige dyr som gjør akkurat som de føler for selv.  :hihi[1]:

Om katten feks ikke får gå på étt bord, ikke la han få gå på et annet. Katten vil ikke skjønne forskjellen. ;)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 18 September 2006, 04:32:01 »
Amalthea har omsider begynt å skjønne at NEI betyr "gå ned!!", men hun skjønner ikke HVORFOR jeg sier nei..!  :icon_neutral:
Hva har jeg gjort nååå da mamma, jeg skulle jo bare SMAKE litt på planten, hva er galt med deeet da???  :engelsåklart:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 September 2006, 07:41:11 »
Jeg har alltid brukt spruteflaske på mine katter, har begynt med en gang kattene har blitt varme i trøya, og det er ikke mange gangene jeg har behøvd å sprute på de før de har skjønt at dette ikke er lov.

Før jeg fikk dette tipset så løftet jeg de bort til klore stativet hver gang de klorte på møbler o.l, men fytti grisen, jeg gjorde jo ikke annet. Ikke lærte de av det heller syntes jeg, for så fort jeg var et sted og ikke så hva de gjorde, så var de på møblerne og klorte igjen.... :icon_biggrin:

Syntes det er bedre med en liten vannsprut istedenfor hyling og gaping, da kan de jo bli redde for den personen som gaper til de da...eller?????

Greit og si nei med en streng stemme, men så fort man må kjefte høyt og mye på de syntes jeg det blir veldig feil...

Men dette med å oppdra katter er vel like forskjellig som å oppdra barn tenker jeg, finnes ingen fasit, men får prøve seg frem og finne ut hva som passer best til sin katt...

Skjønner jo at det ikke er smart å bruke vannflaske hvis man skal ha de på utstilling da, er jo ikke kjekt å få en haug med katter hysteriske når man skal rengjøre bordene mellom hver katt hihi...

Men ellers så syntes jeg det er en fin måte å få de til å holde seg vekk fra ting de ikke får lov til å ødelegge........har funket utrolig bra her iallefall :jippi[1]: og mine katter er ikke redd for meg eller mindre glad i meg pga at de har fått en sprut.....gudskjelov... :wink[1]:

Nå må jeg si at jeg ikke har hatt behov for å bruke spruteflaska på mange mnd, for de holder seg rett og slett vekk fra de tingene enda...kjekt ikke sant... :biggrin:

Klem fra Katrine

Ulla og August

• Gjest
« Svar #13 på: 18 September 2006, 07:51:55 »
Akkurat det med kloringa har ikke August skjønt. Fra han var liten har jeg alltid flytta han bort til klorestativet når han klorer på møbler, og satt potene hans på en av stammene, men han fatter det bare ikke! Han er over to år nå og har ALDRI klora på klorestativet. Åh, jeg blir tullete! Hvorfor hvorfor hvorfor absolutt på sofan?

JP

• Gjest
« Svar #14 på: 18 September 2006, 11:11:25 »
Vi har bare en regel her i huset, og det er at de ikk får lov til å klore på sofaen. Men det har de ikke gjort etter vi kjøpte oss skinnsofa heller, så her er bare alt idyll  :icon_smile:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #15 på: 18 September 2006, 11:53:52 »
Her har jeg mått være veldig sta med Gismo  :icon_frown:
Han kan fremdeles prøve seg på å klore på sofaen, da er det NEI og flytter han dit han skal.
Han har også en uvane å skal opp på kjøkkenbenken, det hender han hører når jeg sier* nei gå ned.*
Jeg har funnet ut at man må være VELDIG sta med katten, det virker som om de tester en hele tiden  :hmmmm:
Heldigvis så ser det ut til at Smokie ikke tar lærdom av Gismo, må selvfølgelig rette på han også noen ganger men han er flink  :savle[1]:
                            Lykke til med puse oppdragelse  :bigarmhug:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #16 på: 18 September 2006, 13:05:49 »
me hadde skikkelege maktkamper da pusabeistet var omtrent eit halvt år gamal. forbudt var det eigentleg kun å gå opp på kjøkkenbord, kjøkkenbenken og spise på planter. desse reglane gjaldt frå fyrste dagen av og kvar gong lilletassen var på oppdagelsestur og havna på desse plasser, så tok eg han ned. det gjekk fint og eg trudde at han hadde skjønnt det. men så begynnte tida da han trossa alt og gjorde det med hensikt og slik at eg skulle sjå på. det var ein helvetes tid og da eg hadde gitt opp så ga han seg. eigentleg har han vunne, men det veit han heldigvis ikkje.

per i dag hender det at han hopper på bordet, men om eg klapper med hendane er han nede i ein fei. det hender og at han er i fandenivoldsk humør og gjer alt han ikkje får lov til kun for å få oppmerksomheit og reaksjon. men det er eit anna tema.

vann brukte eg kun på ein ting. eg budde i bofelleskap på den tid, og han likte å gå inn i naboen sitt vindauge. det likte ikkje naboen fordi dei hadde ein litt utrygg katt sjølv som følte seg invadert av pusabeistet. kvar gong eg såg at han var på veg inn til dei så spryta eg med vann på han. men det hadde faktisk nesten ikkje effekt på han. han sprang bort når han følte vannet, men 2 minutt etterpå var han der igjen. han skulle inn. eg spanderte mange dager med nesten ikkje noko anna enn å passe på det vindauget, men han sneik seg inn likevel. eg flytta derfrå ein kort stund etter. vann har etter mi erfaring nesten ikkje effekt.

og det gjekk forresten fint med planter og beistet. no har eg masse planter og dei er kun i fare når han er i det der humøret da han gjer alt han ikkje får lov til. men det hender heldigvis ikkje så ofte. og det er jo meg det gjelder, så han gjer det ikkje når han er aleine. ute derimot prøvespiser han på alt mogleg. det er det som er skremmande, men det har eg ikkje noko innflytelse på.

heike

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 3
  • bor i fredrikstad og er 24 år!!
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 September 2006, 16:05:57 »
Her har jeg mått være veldig sta med Gismo  :icon_frown:
Han kan fremdeles prøve seg på å klore på sofaen, da er det NEI og flytter han dit han skal.
Han har også en uvane å skal opp på kjøkkenbenken, det hender han hører når jeg sier* nei gå ned.*
Jeg har funnet ut at man må være VELDIG sta med katten, det virker som om de tester en hele tiden  :hmmmm:
Heldigvis så ser det ut til at Smokie ikke tar lærdom av Gismo, må selvfølgelig rette på han også noen ganger men han er flink  :savle[1]:
                            Lykke til med puse oppdragelse  :bigarmhug:

hehe, takk takk  :icon_rolleyes: ikke lett å oppdra katter ass.. sikkert lettere med hunder. men kunne ikke vært foruten pusen min jeg.. er så ufattelig glad i den lille pelsdotten..  :love: