Skrevet av Emne: Kattestell..  (Lest 1364 ganger)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kattestell..
« på: 17 September 2006, 19:50:36 »
Greit, jeg føler at jeg spørr og maser om så himla mye.. Men nå lurer jeg på enda en ting...  :klø seg:
Dette er litt omfattende...
Men hvilket stell gir dere katten deres?
Jeg leste f.eks om noe "kattetannkrem", er dette noe alle bruker?
Og egentlig alt mulig annet dere gir kattene deres, utenom for og kattesand..  :rødmeja:

Jeg leser jo litt rundt på forumet, men jeg lurer litt på hva jeg skal gi mine katter..
De får selvfølgelig mat, tørrfor hele tiden og nå har vi kuttet ned kraftig på våtforet, så det får de bare en gang i bland.
Og så får de jo vann da!  :wink[1]: Ellers har jeg gitt de ormekur(vel, prøvd...) og vaksiner..
Kjøpt godis til de, men dette falt ikke noe særlig i smak..

Heidi K

• Gjest
SV: Kattestell..
« Svar #1 på: 17 September 2006, 19:56:12 »
Tannkremen heter Bucacat og fåes kjøpt hos dyrlegen eller på apoteket. Reseptfritt altså.

Det får de her også. + Plaque Off (som også hjelper til på tennene).

Ellers får de kokt fisk, og litt våtfor. Sivert spiser alt han får tak i, så han koser seg  :hihi[1]:  Så jeg prøver bestanding noe godis til dem. Her liker de også frysetørket sei - da går de i ring.

Ellers er alle oppdaterte på ormekur og vaksiner og er forsikret. Ellers bader jeg Frost av og til - hun liker det nemlig.

Jeg har sikkert glemt masse, men dette var grovt iallefall. Og ikke tatt med det åpenlagte som stell, kos, mat osv

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 17 September 2006, 19:59:26 »
Tja, skal vi se... Ormekur og vaksiner får de, men utover det får de ikke så mye annet enn tørrfor og vann. Litt våtfor en gang i blandt som kos, og en og annen eggeplomme. Jeg bruker ikke kattetannkrem, ettersom de stort sett spiser tørrfor er tannhygienen ganske god synes jeg. Fjerner tannsten når det blir for mye (hittil på mine 7 år som katteeier har det kun vært behov for det én gang, så tørrforet gjør nok en gangske god jobb i å holde tennene sunne).

Ellers er det pelsstell,ettersom jeg har langhårskatter børstes alle regelmessig. Rasekattene bader jeg før utstilling, huskatten får seg et bad ved behov (en gang i året kanskje :fnis[1]:). Så er det kloklipp, har klosaksa beleilig liggende på databordet så når det kommer noen for å ligge på fanget når jeg sitter her får de seg en stuss. En gang i uka pr. katt kanskje, men det er nok veldig individuelt hvor fort klørne vokser.

Har sikkert glemt noe, men det var det jeg kom på i farta :icon_smile:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 September 2006, 20:00:13 »
Hehe, det opplagte tror jeg at jeg har kontroll på..  :wink[1]: Det jeg tenker på et det ekstra. Sånn som for eksempel tannpuss..  :)

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 17 September 2006, 20:01:46 »
De får ormekur hver tredje måned, vaksiner, tørrfor og vann...

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17 September 2006, 20:03:22 »
Så siden de får mest tørrfor så trenger de muligens ikke tannpuss?

Det med å klippe klør, er det som er noe som er helt nødvendig? Jeg har kjøpt en klosaks for en stund siden, men jeg har ikke brukt den. Kan ikke se at noen av de har unormalt lange klør..

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 17 September 2006, 20:06:14 »
Er det utekatter eller innekatter? Utekatter skal ha litt lange klør, for å kunne forsvare seg og komme seg i trygghet. Innekatter klarer som regel ikke å slite klørne tilstrekkelig, så da kan det være greit å klippe de. Blir de veldig lange kan de vokse inn i poten. En pekepinn er om du hører at klørne "klaprer" i gulvet når katten går - da er de for lange.

Her står det litt om katteklør:
http://www.birmanett.no/hverdagspleie/katteklor.html

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #7 på: 17 September 2006, 20:10:55 »
De er innekatter foreløpig, men de er bare små enda så de er ikke blitt store nok til å få lov til å gå ut!  :wink[1]:
Skal holde ett øye med klørene deres, så har jeg saksen klar!  :)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 17 September 2006, 20:15:15 »
Kattesaks ja, det må eg få tak i  :icon_smile:

Prøvde å pusse tennene til Meeko 1 gang.. har fremdeles et lite arr etter det  :whistling:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #9 på: 17 September 2006, 20:20:41 »
Kattesaks ja, det må eg få tak i  :icon_smile:

Prøvde å pusse tennene til Meeko 1 gang.. har fremdeles et lite arr etter det  :whistling:

:morsomt: Det er nok som det kommer til å bli når jeg skal prøve på Tussi. Og Nasse kommer til å elske å smake på noe nytt..  :fnis[1]:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #10 på: 18 September 2006, 04:27:55 »
Jeg renser haka til Amalthea med en tannkost med rensegel på, sånn omtrent daglig!  :fnis[1]:
Måtte begynne med det nettopp, da jeg oppdaga MASSE svarte prikker og kviser på haka hennes...  :crazyII[1]:
Hun syns det er veldig godt da, men haaater kluten jeg bruker til å vaske av etterpå med!
7 mnd nå, og sikkert proppfull av hormoner!  :hahahahi:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 September 2006, 07:03:16 »
Hihi, stakkars pusen som har fått kviser..  :morsomt:
Tussi er i den alderen hun og, men hun ser fortsatt ut som en barnerumpe..  :wink[1]:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 September 2006, 14:48:33 »
Hi, hi. Sorte prikker og små kviser hadde pusen min også husker jeg da han var yngre. Husker ikke hva jeg brukte den ganger, men.

Når det gjelder tannpuss, så er det nok veldig opp og ned hvor god nytte den enkelte katt har av
 det. Her har jeg ikke brukt det, men vurderte det en liten stund. Men pusen min får jeg nok ikke ta i munnen på.

Tror nok ikke det er så veldig mye spesielt jeg gjør egentelig. Det er vann, tørr for, klo klipp, pelsstell ofte siden han er en langhåret perser cp, øyevask, pelsvask. Og dilling og dulling i masser.

Vi har også som vane å løpe i trappene her. Før så lekte vi ofte gjemsel da. Ellers kommer jeg ikke på noe mer tror jeg.

Mvh phantera

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #13 på: 18 September 2006, 15:40:33 »
jøss, har pusene fårr kvister og svarte flekker? det har jeg faktisk aldri sett før!!!  :savle[1]:

her i kattestell så passer jeg på at de får mark.kur 2 ganger i året(de er innekatter), de blir børstet og kost med! vasker dem kun når det trengs, for det gjør de jo som regel selv!! ;-)

Vaksinere dem årlig og klipper kllørne når det trengs!!

De får blautfôr/fesk fisk ol på lørdager som lørdagskosen og ellers i uka lever de på tørrfôr!! men hender jo de får i seg en ostebit der og yogurt skje her.... :morsomt:

Ellers så går det i masse masse masse kos og lek med dem:-) tror jeg ikke har glemt så mye da!! :hmmmm:

jo,selvsagt så er vi hos dyrlegen når det trengs også!!  :biggrin:
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen