Skrevet av Emne: FIV skremmende  (Lest 903 ganger)

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
FIV skremmende
« på: 27 Juni 2005, 11:34:14 »
Fant denne artilelen, og jeg har hatt en katt som døde av dette.Derfor er det av stor interesse.
Flere aidssyke katter
Stadig flere katter får aids. – Økningen er skremmende. Katteeiere må ta større ansvar, sier daglig leder ved Tertnes dyreklinikk, Ulf Erlandsen.

Publisert: 25.05.2001 - BA

Han anslår at fem til ti prosent av byens katter er smittet av den dødelige sykdommen.
STORE MØRKETALL
– Da tar jeg ikke hardt i. Mest sannsynlig er tallet betydelig høyere. Vi regner med store mørketall, sier veterinæren til BA.

Han sier at økningen er merkbar og at den skjer gradvis. Smitterisikoen er svært stor, og økningen vil fortsette.
Hannkatter er spesielt utsatt for den farlige smitten. Katteaids, eller Felint Immunsvikt Virus (FIV), smitter ikke ved kjønnskontakt. Den smitter under slåsskamper.

UTFORDRER SKJEBNEN
– Hannkatter er mer ute og utfordrer skjebnen. Rivaliserende brunstige hannkatter er i risikogruppen, sier Erlandsen.

Han sier at katter under fem år sjelden er smittet. Det er stort sett de som har «levd litt».

Smitten overføres ved bittsår. Smittekilden er blodoverføring, eller spytt og andre kroppsvæsker .

– Vi ser smittede katter oftere enn før. De er litt avmagret. Aidssyke katter ser nedkjørt og syke ut, de har gjerne infeksjoner og dårlig appetitt. Vi tester slike dyr, og nesten alle gir positivt utslag, sier Erlandsen.

En katt det står så dårlig til med at du kan se det på den, har toppen et halvt år igjen å leve.

Ser den frisk ut, og testen likevel er positiv, kan eieren regne med at den vil leve i ett til halvannet år.

OPP TIL EIEREN
– Har du en aidssyk katt må du ta et spesielt ansvar for dyret. Vi vil ikke si at dyret automatisk bør avlives, men det innebærer et stort ansvar å hindre at katten smitter flere dyr, sier Erlandsen.

Han sier det er viktig å merke kattene i kampen mot katteaids og at altfor få gjør det.

– Vi har hatt inne mer enn tusen villkatter som vi har testet og merket. Nå er det katteeierne som må ta ansvar.

Ifølge veterinæren er et halsbånd ikke godt nok. Øremerking eller en mikrochip under huden i halsen er nødvendig.
Katteaids er ikke farlig for mennesker. Denne sykdommen rammer bare kattedyr.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
FIV skremmende
« Svar #1 på: 27 Juni 2005, 12:17:15 »
Oi.. Jeg har hørt om katteaids før, men visste ikke at det var så utbredt.
Men det hjelper vel å kastrere?

Mine får ikke gå ut uten at jeg passer på. Og de er kun i hagen (kjempestor hage).
Så de burde være ganske beskyttet..

Huff..

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Re: FIV skremmende
« Svar #2 på: 27 Juni 2005, 12:40:44 »
Sitat fra: Kattemor-

UTFORDRER SKJEBNEN
– Hannkatter er mer ute og utfordrer skjebnen. Rivaliserende brunstige hannkatter er i risikogruppen, sier Erlandsen.

Han sier at katter under fem år sjelden er smittet. Det er stort sett de som har «levd litt».

Smitten overføres ved bittsår. Smittekilden er blodoverføring, eller spytt og andre kroppsvæsker .

Det ser ut som i fra den artikkelen at smitten blir overført via, bittsår,spytt,blodoverføring og andre kropsvæsker.Tror det er mest utekatter som er i risikogruppen, og da mener jeg de som får gå fritt.Men som han også skriver er det mest brunstige katter som er utsatt,og da må det jo hjelpe noe å kastrer katten.Blir jo mindre slosskamper ut av det.

Min lille katt hadde nok blitt smittet av sin mor eller far.For han hadde fått FIV som liten kattunge.Men det var en forferdelig tid.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Fredrik

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • (N)Wazabee's
FIV skremmende
« Svar #3 på: 27 Juni 2005, 12:41:58 »
Tråd flyttet fra "Kattesnakk" til "Kattehelse". =)