Skrevet av Emne: Napper i og av pelsen  (Lest 3991 ganger)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Napper i og av pelsen
« på: 16 September 2006, 16:04:17 »
Første gangen jeg la merke til at Ulrik nappat seg i pelsen, samt en spesiell plass på halen var i desember for snart to år siden.
Jeg leverte da inn en urinprøve som viste infeksjon.

I fjor høst startet han på nytt igjen, men da viste prøvene ikke UVI.

Og nå er han begynt igjen. Han er helt fri for pels på undersiden av halen på en størrelse med en fem-kroning.

I hele vår og sommer har han hovedsaklig spist RC etter alle år på Specific.
Startet med å gi han Specific igjen og det var nappingen startet.

Han var hos veterinæren i fjor og det er ikke spor av eksem eller noe annet i pelsen/ på huden.

Så jeg har gjort meg opp ulike tanker om årsak:
Nappingen startet 1 mnd. etter at vi flyttet inn i nytt hus. Atferdsproblem? (Men hvorfor ikke om våren og sommeren da)
Høstdepresjon (vet ikke om katter kan få slikt i sykluser som mennesker)
Forallergi? (Ikke spor i huden etter det)
UVI? (skal levere prøve, men ikke noe annet som tyder på dette)

Noen andre årskasforklaringer?

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
SV: Napper i og av pelsen
« Svar #1 på: 16 September 2006, 16:12:55 »
Det kan jo hende det er psykisk,men jeg har ikke noen erfaring.
Eller så kan det jio være at han har UVI igjen,siden han har gjort dette før ved en slik infeksjon,vet at man på mennesker (eldre) kan merke om de har uvi på psyken.
« Siste redigering: 16 September 2006, 16:21:13 av Zita »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16 September 2006, 16:18:49 »
Har faktisk aldri tenkt på at psyken og UVI kan ha en sammenheng.  :icon_smile:
Har alltid tenkt på det som to tilstander uavhengig av hverandre. Men det er jo ganske logisk da.  :rødmeja:
Tenkte at han nappet der i halepartiet p.g.a. at det sved.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #3 på: 16 September 2006, 19:22:29 »
Vet at dyr kan reagerer på smerte et sted ved å bite/klore på området.(har vært borti det med hund og øreverk, øret ble klort til blods) Derfor ville jeg i alle fall utelukket UVI først.
Siden du skriver at nappingen begynte igjen når du byttet tilbake til Spesific, da kan det ha noe med det å gjøre også. Selvom han ikke viser typiske fôrallergi-tegn. Kanskje han liker RC bedre, og dette er hans måte å vise misnøye på?

(Altså jeg er ingen ekspert, jeg bare tenker høyt her. :icon_idea:)

Greit å utelukke ting man mistenker kan være årsaken, så kan man etterhvert kanskje klare å sirkle inn hva årsaken kan være.
Ellers så kan det være som du sier et atferdsproblem. Det har jeg ingen erfaring med, så der har ikke jeg noen råd å gi, desverre.
Håper du finner ut av det. :x-fingre[1]:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 September 2006, 20:59:58 »
Det første jeg tenkte på var stress... Specielt da du skrev om husflytting. Har der skjedd noe annet stort i hans liv i det sidste? Ny pus eller lign.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 September 2006, 21:01:38 »
Hei Alette.
Det at folk "tenker høyt" er mange ganger med på å få meg til å se på ting på en ny måte.
Når man går og tenker og tenker blir det lett å surre seg inn i egne tanker og dette kan gjøre det vanskelig å se ting i nye perspektiv, så det er kjempefint at du "tenker høyt"  :icon_smile:

Veterinæren mente også at det sannsynligvis var et atferdsproblem, men det må jo ha en årsak, og det er den jeg ikke skjønner.
Det kan kanskje være som du er inne på at det er i kravsituasjoner at denne atferden kommer, men jeg får liksom ikke det til å stemme heller fordi denne gangen så jeg stor forskjell på halen hans fra jeg dro på jobb og til jeg kom tilbake. Så det er tydelig at han også napper når vi ikke er hjemme.
Protest kanskje? Og da kan det jo skje uavhengig om at vi er hjemme eller ikke.  :hmmmm:

Skulle ønske at de vennene våre kunne prate  :)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16 September 2006, 21:07:24 »
Det første jeg tenkte på var stress... Specielt da du skrev om husflytting. Har der skjedd noe annet stort i hans liv i det sidste? Ny pus eller lign.
Nei det har ikke skjedd noen endringer de siste to åra. Han bor sammen med kullsøstra si.
Første året relaterte jeg dette til stress, men jeg vet ikke hva som evt. kan stresse han nå. Skjønner det bare rett og slett ikke.
Det var derfor jeg nevnte tiden på året, liksom på høsten eller starten på vinteren. Men katter liker da mørke  :fnis[1]:

Jeg hadde feliway med det samme vi flyttet og mente han ble roligere av det. Kanskje jeg skulle prøve det igjen.

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 September 2006, 21:11:52 »
Nei det har ikke skjedd noen endringer de siste to åra. Han bor sammen med kullsøstra si.
Første året relaterte jeg dette til stress, men jeg vet ikke hva som evt. kan stresse han nå. Skjønner det bare rett og slett ikke.
Det var derfor jeg nevnte tiden på året, liksom på høsten eller starten på vinteren. Men katter liker da mørke  :fnis[1]:

Jeg hadde feliway med det samme vi flyttet og mente han ble roligere av det. Kanskje jeg skulle prøve det igjen.

Ja du kan jo prøve, blir jo ikke værre av det.
Hva med den der lakseoljegreia?? - var ikke det noge sånn mot allergi eller eksem/kløing?
Håber dere finner en løsning på dette   :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 September 2006, 22:24:39 »
Da var urinprøver levert av begge kattene og begge hadde et forhøyet nivå på leukocytter (+4). Dette indikerer en infeksjon. Det var ingen tegn til hverken blod eller protein i urinen. I og med at proteinnivået var normalt (+1) så er det ingen fare for at det skal kunne gå til nyrene nå.
Ulla og Ulrik har alltid ligget over normalen med laukocytter, men i og med at allmenntilstanden er bra (de spiser og drikker normalt, leker osv) så ville han ikke sette dem på behandling. Har også observert dem når de er og tisser og de gir ingen synlige uttrykk for at det er ubehagelig.
Så jeg skal observere og så kommer jeg til å ta urinprøver fremover for å se om det endrer seg.

Ang. nappingen av pelsen og Ulrik så ble vi enige om at han skal over på Hills. Han skal bestille slik at det er her i begynnelsen av neste uke. Han tilbød også at han kunne undersøke om RC også førte slikt fòr, men jeg valgte altså Hills.
De selger Hills i byen, men i og med at det kun er veterinærer som kan selge slike diettfòr, så skulle han bestille.
Da har vi  bedre muligheter for å finne ut om Ulrik evt. kan ha fòrallergi, samt at kanskje urinen blir grei på begge to.  :x-fingre[1]:

Det som er så rart er at Ulla og Ulrik får UVI samtidig og at de har stort sett akkurat samme verdiene på alle prøvene  :hmmmm:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Oktober 2006, 20:57:50 »
Oppdatering:

Nå er det gått en måned.
Idag har jeg levert en ny urinprøve fra Ulla og Ulrik. Siden veterinæren valgte å ikke behandle de for en mnd. siden så vil jeg følge med om det fremdeles er under kontroll.
Prøvene i dag var overraskende mye bedre. Fra en verdi fra +4 med leukocytter hadde Ulrik i dag +1 og Ulla +2.
Det eneste jeg har gjort i denne måneden er å kutte ganske mye ned på den kokte seien som de fikk,
og så har jeg vært ekstra nøye med hygienen i kattedoet. (Misforstå meg ikke, jeg har vært nøye før også)

Jeg må innrømme at jeg var veldig spent på resultatene i dag. Ble bare SÅ glad da jeg fikk vite svarene.  :jippi[1]:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 18 Oktober 2006, 20:59:30 »
Flott å høre at prøvene denne gangen var bedre.  :jippi[1]:

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 Oktober 2006, 21:00:53 »
JIPPI!!!! :jippi[1]:

Det var jo kjempebra da!  :)
Alltid flott når noe blir til det bedre!

:bigarmhug: Renate & Charley

Heidi K

• Gjest
« Svar #12 på: 18 Oktober 2006, 21:06:28 »
Superdupert å høre!!  :icon_smile:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 Oktober 2006, 21:09:51 »
Kjempe fint å høre at prøvene var bedre :)  :jippi[1]:

Min goe, gamle katt Raptus, som jeg dessverre mistet for 4 år siden (13 år ble han) - brukte også å nappe av seg pelsen.. Han nappet nedenfor magen, helt nederst mot "stellet"- det var helt glatt som en nakenkatt på ett relativt stort område (ca som en minidisc)..... Det varte slik i en periode, kanskje 3-5 mnd.. men det gikk over av seg selv.. plutselig hadde han hår der igjen.. Vi så at han nappa dem ut når han vaska seg... men han hadde ikke eksem under eller noe.. Vi fikk aldri noe svar på hva det var, men han var frisk ellers- og det gikk som sagt over av seg selv..

Var ikke akkurat til noe hjelp dette svaret mitt- annet enn at jeg har opplevd det med 1 katt selv, og at det gikk over av seg selv..

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #14 på: 18 Oktober 2006, 21:12:25 »
Så bra prøvene var bedre  :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 19 Oktober 2006, 00:24:53 »
Ja heldigvis.

Ulrik har nappet en del av halen, men som sagt han har hatt to perioder før også, for så å sluttet igjen.
Får tro han gir seg denne gangen også og får fin og bustete hale igjen  ;D

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #16 på: 19 Oktober 2006, 21:54:10 »
Bra at de har fått lavere verdier! :jippi[1]:  Men da vi flyttet så hadde Shakira en reaksjon på det, med at hun ble masse tynnere, også litt nervøs gnaging på haletippen. Men du har jo ikke flyttet på en stund nå da.. Hvor gammel var han da du fikk han? Vet at mange katter får slike sutte/gnage problemer om de blir tatt fra moren for tidlig. Men så er det det med om han har allergi eller har det vondt en plass også da... Nei, jeg vet ikke noen gode råd, men er glad for at de viser tegn til bedring!! :biggrin:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 Oktober 2006, 22:20:26 »
Han startet like etter at vi flyttet for 2 år siden (november 2004) så startet han igjen høsten 2005 og nå høsten 2006.
Han har hatt en tendens til å nappe i pelsen til Ulla også, men det drev han med før vi flyttet, og det gjør han enda.
Hun ligger i ro og nyter det hun.

De var 11 uker da vi fikk dem. Jeg tror det er et atferdsproblem, som jeg ikke klarer å finne årsaken til det.
Bruker å ha Feliway i stikkontakten når han har disse periodene for evt. kanskje kan prøve å avhjelpe litt.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #18 på: 19 Oktober 2006, 22:31:06 »
Ja, det er jo mange mennesker som har høst/vinterdepresjoner, så katter kan jo liksågodt ha det de også! Håper det ordner seg for Ulrik'en!

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #19 på: 25 August 2007, 18:19:45 »
Nå har Ulrik begynt å nappe av pelsen på halen igjen. Han hadde et lite opphold i vår og da trodde vi endelig at nappingen var over.

Nå har vi vært og fått tak i Specicar som er en bitter spray til å spraye på halen hans, så nå krysser jeg virkelig fingrene   :x-fingre[1]: