Skrevet av Emne: Hva skal jeg gjøre?  (Lest 6171 ganger)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hva skal jeg gjøre?
« på: 15 September 2006, 17:51:58 »
Tussi har vært en liten runde på gulvet nå etter vi kom hjem fra dyrelegen, og da klaret hun jammen meg å slite av seg "kragen"! HJELP!
Denne skulle hun jo ha  på lenge, men hun gjør ikke noe tegn på at hun vil slikke seg i såret, vel, hun ligger jo bare der i sofafen igjen nå... Holder det at vi holder ett øye med at hun ikke slikker seg i såret, eller må vi ta den på igjen?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: Hva skal jeg gjøre?
« Svar #1 på: 15 September 2006, 17:56:21 »
Det kan bli vanskelig å klare og følge med henne hele tiden, men at hun kan få pauser fra skjermen innimellom er jo greit.
Så når dere ikke kan følge med henne anbefaler jeg at dere har på henne skjermen.
Men siden hun klarte å få den av nå, så klarer hun det igjen. Spørs om dere må få strammet til skjermen på en måte eller få en mindre skjerm.
Vet ikke om det er noen muligheter for å stramme den litt?

Ulla og August

• Gjest
« Svar #2 på: 15 September 2006, 17:59:42 »
Hun kan ikke bruke body i stedet for skjerm da?

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 15 September 2006, 18:10:21 »
Da min ene pus ble operert i magen så lot vi han ha kragen påde første par dagene, så lot vi han ha den av under tilsyn, men hadde på igjen kragen så fort vi var ute av huset eller om natta.
Veldig viktig at hun ikke kommer til såret, så følg nøye med.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #4 på: 15 September 2006, 18:13:06 »
Det kan bli vanskelig å klare og følge med henne hele tiden, men at hun kan få pauser fra skjermen innimellom er jo greit.
Så når dere ikke kan følge med henne anbefaler jeg at dere har på henne skjermen.
Men siden hun klarte å få den av nå, så klarer hun det igjen. Spørs om dere må få strammet til skjermen på en måte eller få en mindre skjerm.
Vet ikke om det er noen muligheter for å stramme den litt?
Det er en helt enkel plastskjerm fra dyrelegen, så jeg tror ikke vi fikk strammet den mer enn den var. Hun hadde noe bandasje som skulle knytes rundt hodet for å holde den fast sikkert..
Nå ligger jo hun bare å sover, men vi får prøve oss igjen når hun våkner litt til live.
Hun er en bestemt ung frøken, tror dette skal bli vanskelig både å ta på og få henne til å beholde på!

Hun kan ikke bruke body i stedet for skjerm da?
Hvor får man tak i body? Vil den være på, hun vil ikke klare å ta den av seg?

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 15 September 2006, 18:17:45 »
Kjøp en billig baby-body til nyfødte på Lindex og klipp hull til halen :icon_smile:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15 September 2006, 18:47:36 »
Kjøp en billig baby-body til nyfødte på Lindex og klipp hull til halen :icon_smile:
Så smart! Da må vi vel bare sy den igjen i knappehullene, ellers blir den vel revet av!
Og klippe ett tisse/bæsje hull...
*da dro jeg ut for å kjøpe body*

Ulla og August

• Gjest
« Svar #7 på: 15 September 2006, 19:48:21 »
Eller du kan kjøpe en katte-body hos dyrlegen.
Jeg lagde en liten truse til Ulla da jeg hadde problemer med henne og skjerm. Jeg tok en strømpebukse og klippet ut en del av ei bein, lagde hull til hale og bein og hadde den på henne som en liten truse. Funka veldig bra.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #8 på: 15 September 2006, 20:20:56 »
Har du strammet skjermen med halsbandet bra nok? Skjønner ikke at hun får det av da..Embla klarte få av kragen hvis den var for slakt satt fast i halsbåndet. Så strammet bedre.. Men såklart ikke stram for mye!!!! :)
Embla har gått med krage i 2 mnd pga ett kjempe stort kjøttsår på foten, null problem med krage.. Men hun fikk den av seg hvis jeg ikke strammet halsbåndet godt nok, hadde det på slik at jeg får plass til ett par fingrer mellom hals og båndet..
Det kan jo være at hun synes det er ekkelt i begynnelsen, men det blir nok bedre etterhvert :) Selv har jeg hatt problemer med body, prøvde på gammelkatten min Pia.. Hun hatet det, fikk bodyen av, men krage var aldri noe problem..

Lykke til :)

Klem  :biggrin:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #9 på: 15 September 2006, 20:46:37 »
De skal ha en type body til katter på apoteket også. De har også en annen type body ting med sterk teip du kan bruke. Kommer katten til såret da ? Hvordan går det ? fikk du body og ordnet det ?

Pusen min opererte en gang for ett par år siden. Han tok av kragen med en gang og jeg så den var ubehagelig for han stakar. Så jeg sjekket om han i det heletatt kom til såret og det gjorde han ikke. Så han fikk gå fint rund uten krage og var glad for det.

Mvh phantera

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15 September 2006, 21:02:07 »
Det er sterilisert hun har blitt ikke sant? Når Janka ble sterilisert så fikk vi ikke skjerm eller noen ting vi, det gikk fint det da!

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 September 2006, 21:42:53 »
Uff altså! Jeg er helt stresset i dag! Skulle ønske det var jeg som var helt i ørska i stede for Tussi! Jeg synes så synd på henne!
Vi dro å kjøpte body, klippet den til og tok den på. Hun gikk med den i ca 45 min, eller gikk og gikk,- sjanglet rundt litt her på gulvet..
Jeg klarer jo søren meg ikke gjøre noe rett, så jeg kjøpte den for stor, så den hang litt rundt henne, så den fikk hun lett av. Hun har ikke rørt såret sitt overhode, men hun er jo skikkelig fjern enda! Liker best å ligge i sofaen og få kos, og sjangler noen turer bort for mat og sånn..
Ååååå! Pusen min! Jeg blir skikkelig trist altså!  :grine:
Nasse er mer på hugget og skal sleike på Tussi, og gjerne sloss med henne, så vi har steng han inne på soverommet med mat og do! Fy så fæl jeg er!
Ja, hun er sterilisert og øremerket i dag!
Når vi kom hjem fra shoppeturen så strevde hun skikkelig med å få av skjermen, men hadde ikke klart det. Men slik som hun på dyrelegen hadde festet den, så klarte hun å få den av!

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #12 på: 15 September 2006, 22:34:04 »
Hvordan er såret, er det limt eller sydd?
Åssen ser det ut ellers?

Da våre ble kastrerte, fikk vi med oss krage, men beskjed om å ta på kragen kun hvis de drev og slikket mye på såret. Da de kom hjem, hadde de store plasterlapper som satt godt fast på såret. De klarte jo å få av dette etter ca et døgn, så det jeg gjorde var å klippe nye, av en slik rull med plaster, men ikke vanlig 'plastikk'plaster! Jeg brukte sånn hvit, stoffaktig, med luftehull...dette ble i alle fall en fin beskyttelse, og selv om plasterlappene datt av, var det bare å sette på ny. Vi prøvde med skjermen her også, men det gikk ikke, og jeg likte ikke at kattene skulle gå med sånt og bli stive i nakken osv... I alle fall så gikk det veldig fint med våre, sårene grodde fint og det var null infeksjoner.

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 15 September 2006, 22:36:22 »
Vi fikk heller ingenting med hjem da Frost ble kastrert. Men det gikk strålende, hun vasket seg selvfølgelig på såret, men bare sånn lett rundt og det leget veldig bra.
På Frost gikk de inn på siden.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15 September 2006, 22:38:48 »
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,7466.msg96942.html#msg96942Jeg har lagt ut bilder i dagboken min..
Såret er vel sydd, for vi skal jo inn igjen å ta stingene.. :klø seg:
Har ikke lyst til at hun skal gå med skjermen så lenge hun ikke rører såret, men da må vi holde Nasse vekke så lenge vi ikke er hjemme og passer på han. For han synes det var kjekt med sår!

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 15 September 2006, 22:39:07 »
Huskatten min fikk heller ikke skjerm. Hun ble sydd med "innvendige sting", så det var ikke noe sår å slikke på :icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #16 på: 15 September 2006, 22:41:28 »
Når du er med henne syns jeg hun kan få slippe skjermen så lenge hun ikke prøver å rive ut stingene - de vil vaske seg - det er OK men ikke å nappe.

Syns det så veldig fint ut det såret jeg.

Her forsvant stingene av seg selv - jeg kutta av den siste knuta etter nesten 14 dager mener jeg å huske.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 15 September 2006, 22:43:21 »
Nå har jeg takket dere alle sammen! Dere er så gode og roer meg ned!  :bigarmhug:

Damrongs

• Gjest
« Svar #18 på: 15 September 2006, 22:45:23 »

Gå på Apoteket og kjøp gas strømpe  har du et halsebånd trer du det inn i  strømpa.Mål lengden på katten så du kan lage hull til labbene  og hallen hennes.Da sitter det godt har jeg erfart da.
Dette bruker jeg om jeg må ha keisersnitt på mine hunkatter da lager jeg også hull til pattene.

Brit

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #19 på: 15 September 2006, 22:49:31 »

Gå på Apoteket og kjøp gas strømpe  har du et halsebånd trer du det inn i  strømpa.Mål lengden på katten så du kan lage hull til labbene  og hallen hennes.Da sitter det godt har jeg erfart da.
Dette bruker jeg om jeg må ha keisersnitt på mine hunkatter da lager jeg også hull til pattene.

Brit
Takk skal du ha! Jeg må på apoteket imorgen, så da skal jeg få tak i noe hun kan ha på seg.. Da får ikke Nasse kommet til såret heller..