Skrevet av Emne: Kloring!  (Lest 1816 ganger)

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Kloring!
« på: 15 September 2006, 09:01:46 »
Jeg bor i en leilighet med en liten kjellerstue i underetasjen. Der har kattene alle tinga sine, også klorebrett. Det bruker det når de er nede, men oppe har de en stygg uvane med å klore på andre ting. For eksempel senga (og den er ikke min en gang, byttelåner med et vennepar av meg) og den splitter nye skinnsofaen (har bare skjedd 2 ganger, men det er veldig surt). De bruker også teppet på soverommet, men det er greit, det skal bort uansett og det blir ikke merker når de gjør det.
Har satt opp et klorebrett inne på soverommet ved siden av senga, men de bryr de seg ikke om å bruke.  :( Jeg bruker sinnastemmen og løfter de bort når de klorer steder de ikke skal. Men virker ikke som de bryr seg noe særlig.. Mange som mener jeg ikke oppdrar kattene godt nok, men jeg prøver så godt jeg kan.
Har bare hatt klorestativet oppe en uke, så jeg burde vel gi det litt tid  :icon_idea: Har også sprayet det med catnip, uten at de viser noe større interesse av den grunn. Når jeg har muligheten, løfter jeg de bort til klorebrettet oppe hvis de klorer et sted de ikke får lov. Noen som har andre tips?

Utlogget Angel Spirit

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 11
    • Vis profil
    • Angel Spirit Maine coon
SV: Kloring!
« Svar #1 på: 15 September 2006, 09:08:21 »
Pröv og bytt merke på catnippen  :wink[1]:

The shit you hear about me might be true..
but then again...
it could be as fake as the bitch who told you.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 15 September 2006, 09:10:25 »
Vær konsekvent, ta de alltid bort til kloreprettet sitt når de klorer et sted de ikke har lov..

det finnes og "Nei" spray som man kan spraye plasser man ikke vil katter skal være/klore.. men den luker ikke særlig godt for oss mennesker heller  :morsomt:
ellers er skinnsofa ingen god ide når man har katt tror eg
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #3 på: 15 September 2006, 09:10:31 »
Jeg har brukt en spray flaske med vann på jeg, som jeg spruter på kattene når de klorer steder de ikke får lov til, samtidig har jeg sagt "nei".......og det har virket kjempefint her iallefall... :biggrin:

Etter noen spruter, så holder det bare å riste på flaska så løper de avgårde hi hi....og de har heller ikke prøvd seg på noe kloring på de stedene etter dette..... :icon_smile:

Men med Brutus tok det litt lenger tid, for han var ikke redd for vannet, han elsker jo å bade. Men med litt tålmodighet så skjønte han poenget til slutt også....

Lykke til...klem :bigarmhug:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #4 på: 15 September 2006, 09:20:32 »
Takk :)

Jeg har sånn Get Off! spray, som funker delevis. Funker en stund av gangen.
Jeg valgte skinnsofa av flere grunner. Der jeg leide for en stund siden hadde jeg en vanlig stoffsofa som kattene stadig vekk klora på, det neste stedet jeg leide var utstyrt med en skinnsofa som jeg var veldig fornøyd med (bortsett fra fargen, den hadde en ekkel brunfarge som minna om noe annet  :hihi[1]: ) De klora aldri på den og det var superenkelt å ta bort kattehår og sånn. Det syns heldigvis ikke no særlig at de har klora, også har jeg spraya Get Off på den, har ikke sett dem klore der etterpå. Vurderer enda et klorebrett, til å ha i stua sånn for å beskytte sofaen. Hva syns dere om det?
De siste dagene har de forresten fått et nytt yndlingskloremøbel, nemlig min kjære basskasse (sånn til bilen). Har den stående på soverommet akkurat nå, fordi jeg måtte ha stor plass i bilen til møbler. Men den skal jo tilbake til bilen da. hehe, skulle bare hatt den der  :fnis[1]:
Skal bli mer konsekvent og løfte de bort til klorebrettet hver gang de klorer  :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 15 September 2006, 09:31:45 »
eg vil tro at de kanskje vil bli forvirret av for mange klorebrett... men vet ikke.. det kan jo hjelpe!

Ellers er spruteflasken er veldig god ide :)  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #6 på: 15 September 2006, 14:08:22 »
vi har nå ihvertfall 3 kloremøbler ståendes, + endel slike små stolper også, og det sparer vi virkelig møbleme og tappeten på...vi har også skinnsofa, pga det er lettets å rengjøre ang pels, en stoffsofa går bare ikke når man har dyr...jeg er glad vi har skinnsofaen jeg...prøv som sagt slik spray, løft dem tilbake på kloremøblet og "skjenn" litt på de når de gjør det de ikke har lov til!!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #7 på: 15 September 2006, 15:15:36 »
Jo flere muligheter de har for å klore et lovligt sted jo større er chancen for at de gjør det der. Man kan aldrig ha for mange kloremøbler o.lign.

Eller jo det siger samboeren at man kan  :morsomt:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 15 September 2006, 16:18:32 »
Eg tror min samboer vil være enig med din samboer Stella  :fnis[1]:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #9 på: 15 September 2006, 16:59:23 »
Sprayflaske er et kjempeflott tips, det funker som bare det her også. ELler så kan du kjøpe rein catnip (ser ut som hasj  :hihi[1]:) og gni kloretingene inn med.

Ragstars

• Gjest
« Svar #10 på: 15 September 2006, 17:32:51 »
Har også det problemet, men har heldigvis ikke så mange nye møbler...
Har flere klorestativ stående, og de klorer på dem også, men det er mye kjekkere å klore på "ulovlige" ting :fnis[1]:
Har bla. en stående bærebjelke midt i stua, og den klorer kattene ekstra mye på. Dette er jo noe som følger med huset, og som nestemann som evt. overtar huset sikkert ikke synes er spesielt fint...så jeg har vurdert å gå til innkjøp av jutetråd, eller annen type tau og dekke stolpen med. Alt for kattene... :hihi[1]:
Kanskje jeg skulle prøvd Get-off-spray i sofaen? :whistling: Hjelper den virkelig?

Heidi K

• Gjest
« Svar #11 på: 15 September 2006, 17:43:31 »
Mine katter bruker bare klorestativene faktisk + at Sivert bruker ei matte.

Hvis kattene skal klore her, går de faktisk fra sofaen og bort til et av stativene.

Så er heldig der.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #12 på: 15 September 2006, 17:46:12 »
Saken er den at katter klorer på møbler, matter o.a. ting for å markere i følge en katteekspert som har skrevet en bok.
Så de klorer ikke bare for å klore, de setter altså lukten sin på det.

Men de lærer også ganske fort hvor dette er tillatt og hvor det ikke er tillatt, og det er det vi som lærer dem.
Her hjemme så reagerte jeg alltid når de klorte på stolen jeg satt i, for det er ikke lov. Dette er jo de selvfølgelig smart nok til å utnytte på den måten at hvis jeg ignorerer mas fra deres side så stirrer de meg intenst i øynene mens de setter klørne i stolen.

Dette er da ikke markering, men lært atfred for å få oppmerksomhet.

Så det er også viktig og skille mellom det som er oppmerksomhetskrevende atferd og det som er markering for å få dem til evt. å slutte med kloringen.
For å få best mulig resultat av en teknikk, så må man altså vite hva atferden er relatert til når en skal ha den bort.
« Siste redigering: 15 September 2006, 18:21:50 av Ulla »

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #13 på: 15 September 2006, 18:12:21 »
Her har nok jeg også vært heldig med kattene, de klorer på klorebrettene og på dørmattene våre. :icon_smile:
Kan være en mulighet at "klorekatter" vil like å klore på en billig "flettet" matte. (bambus, hamp el.)

Vær obs på at spruteflaske med vann kanskje ikke er noen god ide å bruke på katter som skal stilles ut. Både på veterinærkontrollen og på dommerbordene brukes spruteflasker med desinfeksjonsmiddel. Er ikke noe gøy at kattene da forbinder disse stedene som "fy" steder. :icon_idea: Det er jo akkurat der de skal vise seg fra sin beste side, og hvis de har "sin verste fiende, spruteflaska" på samme bord er jo ikke det så heldig...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15 September 2006, 18:24:39 »
Her har nok jeg også vært heldig med kattene, de klorer på klorebrettene og på dørmattene våre. :icon_smile:
Kan være en mulighet at "klorekatter" vil like å klore på en billig "flettet" matte. (bambus, hamp el.)

Vær obs på at spruteflaske med vann kanskje ikke er noen god ide å bruke på katter som skal stilles ut. Både på veterinærkontrollen og på dommerbordene brukes spruteflasker med desinfeksjonsmiddel. Er ikke noe gøy at kattene da forbinder disse stedene som "fy" steder. :icon_idea: Det er jo akkurat der de skal vise seg fra sin beste side, og hvis de har "sin verste fiende, spruteflaska" på samme bord er jo ikke det så heldig...
Her har du et meget godt poeng  :icon_smile: