Jeg bor i en leilighet med en liten kjellerstue i underetasjen. Der har kattene alle tinga sine, også klorebrett. Det bruker det når de er nede, men oppe har de en stygg uvane med å klore på andre ting. For eksempel senga (og den er ikke min en gang, byttelåner med et vennepar av meg) og den splitter nye skinnsofaen (har bare skjedd 2 ganger, men det er veldig surt). De bruker også teppet på soverommet, men det er greit, det skal bort uansett og det blir ikke merker når de gjør det.
Har satt opp et klorebrett inne på soverommet ved siden av senga, men de bryr de seg ikke om å bruke. :( Jeg bruker sinnastemmen og løfter de bort når de klorer steder de ikke skal. Men virker ikke som de bryr seg noe særlig.. Mange som mener jeg ikke oppdrar kattene godt nok, men jeg prøver så godt jeg kan.
Har bare hatt klorestativet oppe en uke, så jeg burde vel gi det litt tid

Har også sprayet det med catnip, uten at de viser noe større interesse av den grunn. Når jeg har muligheten, løfter jeg de bort til klorebrettet oppe hvis de klorer et sted de ikke får lov. Noen som har andre tips?