Skrevet av Emne: P-piller eller ei.  (Lest 1366 ganger)

Ragstars

• Gjest
P-piller eller ei.
« på: 12 September 2006, 19:19:22 »
Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre her...

Destiny fikk løpetid i en alder av 5 1/2 mnd, noe som er veldig tidlig for en ragdoll.

Hun har løpt veldig ofte, ca. hver tredje uke siden mai.
Det er antakelig dette som har gjort at hun er så liten, og at hun ikke vil legge på seg. Hun veier bare 2,5 kg, og veide det samme nå, som for en måned siden. Så helst at hun veide ca en halvkilo mer...(Hun er ikke "beinrangel", og alt stemmer vel overens med kroppens proposjoner)
Har prøvd det meste for å få henne til å legge på seg, og nå spiser hun bare Hill's Kitten. (Hun begynte å spise mer da jeg gikk over til dette fóret)

Det jeg lurer på, er om jeg skal sette henne på pillen eller ei...

Jeg har planer om parring før jul en gang, men må jo selvfølgelig se det an litt. (Hun blir ett år i november) Så det blir uansett ikke bruk over lang tid...

Oppdretteren sier at jeg bare må sette henne på pillen, mens veterinæren er skeptisk mot det.
Det å sette henne på pillen, kan vel hjelpe henne å stresse mindre i disse periodene, og muligens gjør at hun kanskje legger på seg og utvikler seg litt?

Har også blitt anbefalt å få en B-vitamin innsprøytning på henne, er det noen som har erfaring med det?
(Dette for å øke matlysten)

Nova

• Gjest
SV: P-piller eller ei.
« Svar #1 på: 12 September 2006, 19:21:38 »
Mange veterinærer er bastante på å si nei til p-pille bruk fordi det framkaller kreft. Men jeg tror ikke det er farlig for en kort periode.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 12 September 2006, 20:32:56 »
Etter det jeg vet er det ikke uvanlig at avlskatter (fremtidige) går på pillen i kortere perioder. Løper hun så ofte som hun gjør er det jo også en sjanse for å utvikle livmorbetennelse. Jeg ville nok i ditt tilfelle satt frøkna på pillen. :icon_wink:
Hvor raskt kattene kommer i normal gjenge igjen etter at du slutter med pillen, vet jeg ikke. (tenker på at hun bør være klar til parringen igjen.) Men det har sikkert andre her inne erfaringer med. :icon_frown:

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 12 September 2006, 20:45:06 »
Sett henne på pillen, risikoen er omtrent null for en så kort periode. Tror det er verre at katten taper seg veldig mye i kondisjon rett før et kull pga. gjentatt løping enn at hun får piller en kort periode. Hun er jo egentlig bare en kattunge enda, og er i en periode der hun skal vokse og utvikle seg, ikke stresse ned i vekt pga. hormoner som løper løpsk Er du så uheldig at hun får livmorsbetennelse kan det være "kroken på døra", eneste løsning er ofte kastrering dessverre.
« Siste redigering: 12 September 2006, 20:47:13 av Linda »

Ragstars

• Gjest
« Svar #4 på: 12 September 2006, 20:46:33 »
Ja, det er jo dette med livmorbetennelse jeg re redd for også, da...
Det er vel fare for det også hvis hun skal løpe så ofte?

Men er det noen av dere som har vært borti B-vitamin innsprøytning?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 September 2006, 22:38:47 »
Nei det med B-vitamin for å gå opp i vekt har jeg aldri hørt om før. Jeg vil gjerne vite mer om det! ;)

Ragstars

• Gjest
« Svar #6 på: 13 September 2006, 23:19:15 »
Nei det med B-vitamin for å gå opp i vekt har jeg aldri hørt om før. Jeg vil gjerne vite mer om det! ;)
Det var oppdretteren til Destiny som snakket om det.
Veterinæren setter ei sprøyte i katten med B-vitamin. Katten øker ikke i vekt av denne innsprøytningen, men det hjelper katten å øke matlysten, slik at den evt. spiser mer.
Kan komme tilbake til dette når jeg vet mer om det, hvis ingen andre her inne gjør. :wink[1]: