Skrevet av Emne: Fòr mot urinveisinfeksjon  (Lest 2994 ganger)

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Kjønn: Kvinne
  • Rykkinn
    • Vis profil
Fòr mot urinveisinfeksjon
« på: 12 September 2006, 16:31:21 »
Finnes det noen måte å forvirke urinveisinfeksjon?

Ha hørt det finnes fòr en kan få kjøpt, noen som vet?

Linda

• Gjest
SV: Fòr mot urinveisinfeksjon
« Svar #1 på: 12 September 2006, 16:40:36 »
Det finnes noen typer for som skal være bra for urinveiene, men urinveisinfeksjon kan utløses av så mangt så jeg tror ikke det går å forebygge kun med å bytte fortype. Har katten først fått urinveisinfeksjon så kommer det gjerne igjen, og det skal ikke så veldig mye til før det "blomstrer opp" på nytt (huskatten min har hatt UVI x antall ganger nå, har begynt å miste tellinga :(). Noen av de tipsene jeg fikk hos min veterinær var:

- Unngå at katten blir stresset, stress kan utløse ny infeksjon. Her måtte jeg innføre besøksforbud for min 2 år gamle nevø fordi huskatten min blir utrolig stresset av barn.

- Katten skal alltid ha tilgang på friskt vann, det er viktig for urinveiene. Sett gjerne ut noen ekstra vannskåler, og bytt vann flere ganger daglig.

- God dohygiene er viktig, tøm kassen ofte. Har du flere katter er det lurt å sette ut flere kasser, må kattene "vente på tur" kan det være en medvirkende årsak til ny infeksjon.

- Ikke ha katten ute i kaldt vær.

Etter at jeg begynte å følge disse rådene har katten min vært frisk *bank i bordet*. En annen ting som er viktig for å få katten frisk et type antibiotika, veldig mange av de vanlige bredspektrede typene "biter ikke på" UVI. Her prøvde vi det aller meste uten hell, det som til slutt tok knekken på sykdommen var Baytril :icon_smile:

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 September 2006, 20:53:41 »
Takker for tipset , vi fikk Imacilin.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 September 2006, 21:21:28 »
Min hunnkatt og hannkatt har hatt gjentatte UVI. De har fått Synulox som er et bredspektret medikament, men det ser ut til å kun være effektiv i et begrenset tidsrom. Veterinæren snakket om å få tatt en steril urinprøve for å sende inn slik at de kunne fastslå nøyaktiv hvilken bakterie som forårsaket dette.

Nå har jeg en stygg mistanke om at det er noe på gang igjen. Kanskje jeg skal nevne Baytril som et alternativ  :icon_smile:

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 12 September 2006, 21:45:04 »
Imacillin var den første typen jeg fikk, deretter prøvde vi Vibramycin og Synulox. Men det var som sagt bare Baytril som hjalp her, så jeg vlle bedt veterinæren om å få det istedet :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 September 2006, 21:50:43 »
Skal få tatt en prøve av de og hvis det viser seg å være UVI så skal jeg nevne baytril for han.

Heidi K

• Gjest
« Svar #6 på: 12 September 2006, 22:05:07 »
Baytril fikk Frost også etter hun ble operert før jul ifjor. Det tok knekken på alt av lumske ting som kunne ligge i såret.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 September 2006, 22:19:55 »
Etter urinveis problemet først kom her begynte jeg å gi pusen min cd foret fra hills. Tror det funket bra her. Han har ikke hatt det siden, men han er inne pus da.

God bedring til pusen.

Trøste kos fra phantera

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12 September 2006, 22:36:58 »
Mine er også innepuser.
De har gått på Specific fra de var kattunger, men det er jo et forbyggende fòr mot krystaller i urinen. Det har det ikke vært antydning til heller heldigvis  :icon_smile:

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 September 2006, 00:06:30 »
Takker for alle gode tips. Dette er fòr jeg ka få kjøpt på dyrebutikker?

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #10 på: 14 September 2006, 21:29:38 »
Jeg må si som Linda, den ene av de to jentene våre, Frøya, har hatt urinveisinfeksjon utallige ganger. Tredje gangen tok de en urinprøve som ble sendt inn, og da hadde hun krystaller, den verste typen visstnok. De så skikkelig ekle og skarpe ut. Og dette forårsaket igjen urinveisinfeksjon, i følge dyrlegen.

Av penicillin har vi kun fått Imacillin. Det hjelper, og hun spiser Hill's S/D, som løser opp krystaller. C/D nytter ikke, hun får det igjen da. Fra januar til juni slet vi med dette her, da begynte hun på S/D og en Imacillinkur, så var hun bra..la til og med på seg i løpet av sommeren, og ble en helt annen katt enn hun hadde vært det halve året.

Men nå er vi i gang igjen. Hørte den såre mjauinga, den vi kjente så godt, for et par uker siden, ringte dyrlegen og ba om medisin og fikk det. Grunnen til at vi ikke prøver noe annet nå, er fordi det er mulig at hun som matet dem da vi var borte, ga dem et for som lå i bunnen av matboksen til kattene, et gammelt...er usikker. Vi prøver i alle fall igjen. Skjer det igjen, skal jeg spørre om de andre typene dere har fått.
Ellers har pusene friskt vann hver dag, og vi skifter kattesand hver dag. De blir aldri stressa, de er bare her med oss og vi får sjelden besøk.

Bast er jo så sunn som bare det. Tjukk og rund og god, pelsen er fantastisk myk og silkeglatt og tykk, og så lukter hun så godt..det er det rare med Frøya, når hun går på medisin, lukter hun helt annerledes. Stakkars. Og hun mistrives forferdelig med denne medisinen, det er kun flytende som fungerer her, blir sprøytet inn i munnen. Hun HATER det. Har prøvd med piller, knuse, blande i mat som vi smører på poten, men det blir bare søl.

Men en annen ting jeg har tenkt på, er planter og gress. Jeg har en stor krukke hvor jeg sår gress til kattene, som spesielt Frøya elsker å gå og spise på. Gjør godt for magen hennes, hun kaster opp hårballer nå og da. Hvis jeg ikke har gress, går hun på plantene, og det er i alle fall ikke bra. Men jeg har tenkt, kanskje det er gresset som er synderen? ANer ikke..jeg er i alle fall drittlei, møkklei at katten skal ha det så vondt hele tiden. Og det er et psykisk ork både for pus og oss. Frøya har jo best forhold til Espen, far som jeg kaller ham, og hun ser på meg som om jeg skulle være ondskapen selv om dagen..

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 September 2006, 15:57:01 »
Hvis ikke katten er syk men bare for å forebygge er Hill's C/D et kjempe godt for. Mine tre spiser det. Perseren fikk struvit sten for ca 6 måneder siden... Fikk pencilinkur og Hill's S/D og etterpå begynte jeg å gi dem alle C/D - Vi har ingen problemer hatt siden og alle trives veldig godt på det for.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #12 på: 15 September 2006, 16:16:45 »
hvor kan jeg få kjøpt dette c/d ?

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15 September 2006, 16:57:07 »
Hill's Prescription Diet for du kun kjøpt hos dyrlegen.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15 September 2006, 19:25:35 »
Må jeg ha respet for å få det eller?

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #15 på: 15 September 2006, 20:49:03 »
Den får du uten resept og det er bare å spøre dyrlegen om det. De har den i forsjellige smaker. Håper det går bedre da.

Mvh phantera

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #16 på: 15 September 2006, 22:01:01 »
Hos min dyrlege har de den i "butikken" Finner bare posen og siger den skal jeg ha  :wink[1]:
Tror ikke der finnes for man må ha resept på  :hmmmm:
Her koster 10kg 480kr - alle mine elsker dette for :)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #17 på: 18 September 2006, 15:49:18 »
det får du også tak i på dyrebutikker!!! vi har kjøpt inn hills c/d til kattene nå fordi det er ett slik tflott fôr til kastrerte katter også..så det får man også tak i på dyrebutikker!!! er ett kjempflott fôr!!!!!!!! :icon_smile:
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 September 2006, 22:32:29 »
det får du også tak i på dyrebutikker!!! vi har kjøpt inn hills c/d til kattene nå fordi det er ett slik tflott fôr til kastrerte katter også..så det får man også tak i på dyrebutikker!!! er ett kjempflott fôr!!!!!!!! :icon_smile:

Okey - høres rart ut :)
Jeg trodde at alle Prescription Diet's kun kunne kjøpes hos dyrlegen. Sånn er det i Danmark.