Jeg må si som Linda, den ene av de to jentene våre, Frøya, har hatt urinveisinfeksjon utallige ganger. Tredje gangen tok de en urinprøve som ble sendt inn, og da hadde hun krystaller, den verste typen visstnok. De så skikkelig ekle og skarpe ut. Og dette forårsaket igjen urinveisinfeksjon, i følge dyrlegen.
Av penicillin har vi kun fått Imacillin. Det hjelper, og hun spiser Hill's S/D, som løser opp krystaller. C/D nytter ikke, hun får det igjen da. Fra januar til juni slet vi med dette her, da begynte hun på S/D og en Imacillinkur, så var hun bra..la til og med på seg i løpet av sommeren, og ble en helt annen katt enn hun hadde vært det halve året.
Men nå er vi i gang igjen. Hørte den såre mjauinga, den vi kjente så godt, for et par uker siden, ringte dyrlegen og ba om medisin og fikk det. Grunnen til at vi ikke prøver noe annet nå, er fordi det er mulig at hun som matet dem da vi var borte, ga dem et for som lå i bunnen av matboksen til kattene, et gammelt...er usikker. Vi prøver i alle fall igjen. Skjer det igjen, skal jeg spørre om de andre typene dere har fått.
Ellers har pusene friskt vann hver dag, og vi skifter kattesand hver dag. De blir aldri stressa, de er bare her med oss og vi får sjelden besøk.
Bast er jo så sunn som bare det. Tjukk og rund og god, pelsen er fantastisk myk og silkeglatt og tykk, og så lukter hun så godt..det er det rare med Frøya, når hun går på medisin, lukter hun helt annerledes. Stakkars. Og hun mistrives forferdelig med denne medisinen, det er kun flytende som fungerer her, blir sprøytet inn i munnen. Hun HATER det. Har prøvd med piller, knuse, blande i mat som vi smører på poten, men det blir bare søl.
Men en annen ting jeg har tenkt på, er planter og gress. Jeg har en stor krukke hvor jeg sår gress til kattene, som spesielt Frøya elsker å gå og spise på. Gjør godt for magen hennes, hun kaster opp hårballer nå og da. Hvis jeg ikke har gress, går hun på plantene, og det er i alle fall ikke bra. Men jeg har tenkt, kanskje det er gresset som er synderen? ANer ikke..jeg er i alle fall drittlei, møkklei at katten skal ha det så vondt hele tiden. Og det er et psykisk ork både for pus og oss. Frøya har jo best forhold til Espen, far som jeg kaller ham, og hun ser på meg som om jeg skulle være ondskapen selv om dagen..