Skrevet av Emne: mus og pus  (Lest 4849 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
mus og pus
« på: 09 September 2006, 13:49:57 »
har i det siste lagd merke til at eg har ein mus i huset. eg finn musebæsj, det er jo sikkre teikn på at ein mus har flytta inn. har også sett musa, den stjal kattemat frå skåla! dristig småjævel, stjel mat og husly, men betaler ikkje leige.
no har eg ingenting imot mus, men eg har noko mot musebæsj og gnagde kabler.
pusen har ikkje sett/ lukta den. det er ikkje  noko jakt på gang. han er absolutt uinteressert når eg lar han lukte på musebæsj.

eg er redd for å sette ut musefelle pga pusen. rottegift kjem sjølvsagt heller ikkje på tale. har nokon gode tipps korleis eg kan kverke denne musa uten å sette katten i fare?

heike

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
SV: mus og pus
« Svar #1 på: 09 September 2006, 13:52:51 »
Du må lære opp pus  :savle[1]:
True med at nå blir det ikke noe mat før musa er borte  :morsomt:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09 September 2006, 18:11:05 »
Har du sett noen tegn til at musa holder til spesielle plasser da som du kan skjerme pusen fra? I skap e.l?

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09 September 2006, 18:56:07 »
Jeg mener å ha hørt at det skal finnen noen sonne musefeller som lurer musen inn i en felle, men den er ikke skadelig. Alså den skader ikke musen og du må selv slippe musen løs etter at du har fanget den. Tror nok at jenria eller noe kan ha det. Eller så kan du jo ringe skadedyrbekjemelsen å høre med de.

Siden katten ikke har fått snusen i musen tror jeg neppe den er noe interisert i musen i det heletatt. Du kan vel kansje låe nabo katten eller noe som kan jage musen ut eller ta den.

Lykke til ivertfall.

Mvh phantera

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 September 2006, 17:01:18 »
museproblemet her i huset er løst.
takket vera ikkje katten, som viste at han er ubrukeleg jeger. me klarte å fange musa levandes og uten skade.
musa heiter no Mr. Ernest og har fått sin eigen bolig, mat og vann. klarte ikkje å drepe denne fine skapningen, med svarte blanke augo, store museørene og søt nese. trur det er skogsmus. så søt den er! så no har eg ein ny leigeboer, men kontrollert. bæsj er ikkje lenger rundt omkring, treng ikkje vera redd for min eigen mat, og gnagde kabler er utelukka. da går det bra for alle involverte, tenkjer eg. men sjølvsagt, Mr. Ernest er født i frihet og det spørs om han kan bli lukkeleg i fangenskap. om Mr. Ernest skulle bli deprimert, så må han berre slippes ut i frihet.

katten: ubrukeleg jeger. musa har bodd her ein god stund allereie og katten har både sett og hørt Mr. Ernest uten å bry seg. men når jobben var gjort og musa fanget, så vokna jaktinstinktet og pusabeistet skulle leike seg med mus. men det fekk han ikkje no lenger. pusabeistet blei litt gira, men har roa seg no da han ikkje får tak i musa.

så det ser ut som om det går bra med både pus og mus i bofelleskap.

Heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 September 2006, 17:06:05 »
For en historie  ;D gratulerer med ny leieboer  :jippi[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 September 2006, 17:10:09 »
:humre: Så flott at det gikk bra! Har dere musa i bur nå da? Hvordan liker den det?

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 September 2006, 17:12:48 »
det er eit provisorisk bur no foreløpig. ein gjennomskiktig ikea-plastkasse med lokk og luftehull. akkurat no spiser den eple med stor begeistring. blir spennandes framover. skal skaffe skikkeleg bur til han og alt som ein mus treng for å bli lukkeleg.

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 10 September 2006, 17:16:22 »
Spennende! :)

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 10 September 2006, 18:25:53 »
Moro!! Jeg har 2 rotter i bur, jeg, og det går så fint så! Bare pass på at buret du kjøper ikke har for stor avstand mellom sprinklene :hihi[1]: Du vil nok ikke få musa tam, men den kan jo få det bra likevel. Hva med å melde deg inn i http://www.norsk-museklubb.com/phpBB2/index.php der kan du sikkert få nyttige tips!

Helt rått av deg dette da :le[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 10 September 2006, 19:12:24 »
Husk at til mus behøver du ikke bur med sprinkler. Du kan bruke plast bur, eller til og med akvarium. Synd du bor så langt unna, for jeg har et 80 liters akvarium til salgs, som hadde vært perfekt størrelse...  :(

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10 September 2006, 23:02:32 »
ja, akvarium var det eg hadde i tankane. skal prøve å få tak i det brukt.

i mellomtida prøver me å finne ut kva slags mus det er for noko. skogsmus eller husmus?

takk for linken til museklubben. har lest litt der. ganske søte innlegg til dels!

heike

Ragstars

• Gjest
« Svar #12 på: 10 September 2006, 23:25:30 »
Så kjekt det var å se deg her inne igjen Kater&ich :icon_mrgreen: :bigarmhug:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 September 2006, 01:43:56 »
jo, takk det same! hyggeleg å vera tilbake igjen! mykje har forandra seg her ser det ut som!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 September 2006, 01:47:35 »
Ikke så mye egentlig. Vi har bare flyttet over til ny server som koster flesk pga den andre vi hadde var nede støtt og stadig med feilmeldinger  :whistling: Så om du vil ha tilgang til alle forum og få status som kattepratpus må du betale 25 kroner i medlemsavgift  :icon_wink: På kjøpet får du to lodd til dette loddsalget http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,6634.0.html  :bigarmhug:

Vi har også fikset 10% på kattemat og utstyr hos www.olivers.no og 50% på webhotell fra www.servetheworld.net

Tror ikke det er så mye mer nytt enn dette  :wink[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #15 på: 11 September 2006, 01:56:46 »
Vet ikke helt om jeg har sansen for å fange en slik mus, og la den bo i fangenskap. (for det er jo det det blir på en måte)
Selv om ikke katten din får tak i den, er den sikkert dritredd når den ser han.
Med fare for å bli upopulær her, vill jeg nok heller avlivet den, eller sluppet den ut i det fri.
Og sørget for at huset var sikret mot nye, uinviterte skapninger.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11 September 2006, 01:59:19 »
Av de alternativene ville jeg nok sluppet den ut i naturen heller  :love: liker ikke å avlive dyr jeg

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #17 på: 11 September 2006, 02:06:34 »
Ja det er jeg enig i, klarer ikke selv å avlive noen heller, (bortsett fra mygg og fluer da  :rødmeja:)
Men håper dere skjønner poenget mitt!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11 September 2006, 02:33:31 »
jau, eg har vurdert å slippe han ut i frihet igjen. men lille fyren kom jo inn til meg fordi det er haust og snart vinter. og då ville ikkje eg kaste han ut igjen. også er eg imponert av dristigheten, det er ein tøffing som tørr å stjele kattemat frå katteskål mens eg og katten ser på. også det å bevege seg fritt og synleg mens det er menneske- og katte-aktivitet i same rommet er vel kanskje  uvanleg for ein mus? syns den fortjener ein sikker vinter i varme med mat, eg. også er da sjølvsagt egoistiske tanker med i bildet. den er søt. også kan eg studere den litt. og den egoistiske delen kan eg vel klandres for, ja.
men som eg sa før, viser musa teikn på at den misliker seg, så blir den sluppet ut. den er født i frihet og kjem til å takle friheten igjen.

og forskjellen mellom det som musa valgte sjølv (bo i vedstavlen i stovo og spise kattemat servert på eit sølvfat) og det som er kompromis (bo i bur og spise musemat servert på eit sølvfat) er vel minimalt? det var jo musa som valgte å trekke inn til huset. det var ikkje eg som fanga ein mus ute i naturen og tvinga den til å bo inne?

å sikkre huset mot muse-inntrengere er vel ikkje så lett. dette er ein rønne og eg er berre leigetakar. få husverten til å vise innsats vil eg ikkje gjere. det hadde berre resultert i rottegift og musefeller overalt, og det hadde satt katten i fare.  så lenge det ikkje er fleire mus som vil ha husly her så ser eg ikkje noko problem.
« Siste redigering: 11 September 2006, 03:04:30 av Kater&ich »

Damrongs

• Gjest
« Svar #19 på: 11 September 2006, 02:42:37 »
Det er noe som hetter museskrekk  (  møllkuller) disse er ikke farlig for katter .
De holder Mus unna huset for det hadde jeg i kjeller i helle vinter å lagt ut nå slik at mus ikke kommer inn i huset.Jeg bor også i et hus som eier ikke tar så høytidelig da.
Men mus vil jeg ikke ha.Forøvrig så holder møllkuller katter borte fra blomster bed også.
Har erfaring med det her hos meg
Et tips

Brit