Skrevet av Emne: Sosialisering  (Lest 5084 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
Sosialisering
« på: 07 September 2006, 23:25:30 »
Neste uke får eg 2 pusejenter hjem, disse er engstelige og reserverte! Mao, de trenger å sosialiseres! kossen gjør eg dette når eg omtrent ikke har venner som kan komme å hilse på dem?  :klø seg:

Selv er eg jo hjemme hele dagen, og kommer til å bli VELDIG opptatt med å være med dem og kose med dem masse.. eg kommer nok ikke til å være så mye her de første dagene  :icon_razz: Eg skal leke med dem, og prøve å få kost med dem, og rett ogslett få dem til å føle seg som hjemme!

Bør eg ta med meg et lite teppe ut til DB og legge i buret dems? Også ta det med meg hjem igjen når eg henter dem? For å få med noe som de kjenner igjen?
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: Sosialisering
« Svar #1 på: 07 September 2006, 23:32:03 »
Jeg kan meeer en gjerne komme og hjelpe med sosialisering i løpet av helga 19.-22. okt!  :icon_mrgreen:
Da skal jeg til Bergen nemlig!  :fnis[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 07 September 2006, 23:46:38 »
Wee.. det er bare å komme  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #3 på: 08 September 2006, 00:01:35 »
Å ta med et teppe eller en seng til DB, er i alle fall en god ide. Da kanskje de føler seg litt tryggere når de blir hentet. Det skader jo ikke. :icon_wink:

Når jeg har hentet kattunger, har jeg hatt de på et lite område først, badet feks. Slik at de blir trygg på omgivelsene, og så gradvis utvidet området til hele leiligheten etterhvert. Først har jeg gjort de trygge på meg, ved å tilbringe tid sammen med dem, både leke, kose eller bare være i samme rom. Når de er trygge på deg og omgivelsene, så kan man begynne å introdusere hverdagslyder som musikk, telefon, vaskemaskin, støvsuger etc. (Og så må de vennes til å bli håndtert, plukket opp osv. ) Så vil de etterhvert forhåpentligvis være litt sikrere på seg selv at de også kan tolerere at fremmede kan håndtere dem... i teorien, da...

(og så kommer jeg for å sosialisere dem litt.... :fnis[1]:)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 08 September 2006, 00:04:38 »
Har dessverre ikke mye mulighet til å avgrense plassen dems :( men kommer til å stenge døren inn til soverommet (og dermed og badet) sånn at de har stue kjøkken og gang (dette er ca 40kvm tilsammen) å løpe på..

og det kommer nok til å ta noen uker før eg får andre til å komme innom for å prøve å hilse på ja.. :) De må bli vandt med meg og typen min først :D
Er første gang eg tar til meg engstelige katter, og gleder meg til å begynne å bli kjent med dem :D

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #5 på: 08 September 2006, 00:07:53 »
Det blir spennende tid framover hos dere, du får holde oss oppdatert da. :icon_wink:
Og lykke til når de små kommer i hus :x-fingre[1]:,

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 08 September 2006, 00:09:44 »
Oppdateringer kommer nok garantert ja  :jippi[1]:

takk for lykkeønskninger! :D  :bigarmhug:

*rusle til sengs*  :fnis[1]:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #7 på: 08 September 2006, 11:05:50 »
Ike bare ta med et teppe, men gjære noen leker også. For det er jo leke de trenger når de kommer hjem.

Jeg har ei jente som er utrygg av seg og hvar det da vi hentet henne. Hun har jeg reglrett tvangskost. Det har gitt et kjempebra resultat her hjemme.

Tvangskosing høres sikker leit ut men er ikke det. Det begynner med at jeg tok opp pusen og koste og pratet. Da pusen skulle ned så slapp jeg. Slik holdt jeg på til den var trygg da jeg tok den opp i armene. Men da forlenget jeg kosen, så da pus skulle ned så fikk den sitte litt til og dette har jeg igjentatt hundre ganger tror jeg. Slik fikk vi våre frøken kosette og trygg.

Samtidig med denne kosen begynte vi med klo klipping (for den katten som skal være inne) og børsting av pels. Det virker velsig bra. Det siste her har jeg gjort med alle sammen og de sier eller gjør svært lite når jeg gjør noen av disse tingene.

Kloklippingen kunne feks. bare være en klo til å begynne med og så gikk vi til neste noen timer senere. Men det som var det viktigste med kloklippingen var at de satt på samme måte hele tiden. For endrer jeg det i dag, ja så da blir det noen knurringer og mjauinger.

Av våres oppdretter lærete jeg at katten skla ikke være redd dine hender, dine hneder kan være bestemte men ikke harde. Så mye håntering av katter med hender er også med på å lære dem å bli trygge.

Lykke til!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 08 September 2006, 11:09:23 »
jah.. leker er gøy, men de har ikke så mye plass å leke på ho DB da  :skjelveleppe:

Så tror eg tar med et teppe til å begynne med eg.. så får vi se om eg går å kjøper noe leker og ;) Eg må jo og begynne med kloklipping, siden disse skal være inne (fysj eg får stygge blikk fra svigerfar når eg sier det), men siden de er så korte i pelsen vet eg ikke kor mye eg trenger å børste dem.. vi får se når de kommer hjem :D

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 20 September 2006, 07:55:44 »
 :skjelveleppe: I dag freste Kiara til meg når eg gikk inn på badet, det har hun ikke gjort før.. ka gjør eg galt?  :skjelveleppe:

Eg er nede med de 80% av dagen, eg koser med dem, eg gir dem snop  :whistling: eg leker med dem ..  :icon_cry: Eg vil så gjerne at de skal være trygge !!

De leker, hopper rundt som noen gallninger! Men med engang eg beveger meg så løper de å gjemmer seg  :(

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 September 2006, 07:58:22 »
du må vite at det tar sin tid :wink[1]: har jo hatt min ganske lenge og hun er ikke 100% enda :icon_smile: så du må bare bli tålmodig så kommer di seg etter hvert :bigarmhug:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #11 på: 20 September 2006, 12:53:07 »
Neste uke får eg 2 pusejenter hjem, disse er engstelige og reserverte! Mao, de trenger å sosialiseres! kossen gjør eg dette når eg omtrent ikke har venner som kan komme å hilse på dem?  :klø seg:

hei RaraAvis!
om du vil, så sei ifrå når pusene er klare til å møte fremmade. eg bur i Bergen, har ikkje så veldig mange venner sjølv. kan bake kake og koma på besøk.  :icon_wink:
hadde vore veldig kjekt å hilse på både deg og pusene!
heike

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 20 Oktober 2006, 15:08:43 »
Kiara og Sabrina er trygge i hjemmet sitt, de sover nå kor som helst, de er omtrent ikke oppå tørketrommelen eller lyset lengre..
men med engang en av oss beveger seg så løper de å gjemmer seg!
Om de er litt oppi høyden KAN eg, om eg er utrolig forsiktig, få kose på dem, mest kiara, men da må eg være utrolig forsiktig så eg ikke skremmer dem.. De er flinke til å tisse og sånn i kassen, de spiser godt og de drikker godt, begge 2 ser ut til å legge godt på seg!

Men de er så nervøse!  :skjelveleppe:
De ELSKER å leke! og både meg og typen leker mye med dem! de springer rundt her med halen i været og leker med hverandre og med leker (og senger) som de har fått av oss..

Eg skal nå bestille Feliway, vil det hjelpe tro? eller er dette rett ogslett et spørsmål om MYYYE tid? Kan det hjelpe på å sterilisere dem? (Det gjøres om en måned) for de som har lest dagboken min vet de at eg engang tok Kiara med meg opp til svigers, burde eg kanskje gjøre dette mer? hun virket jo mer fortrolig med meg etter dette, selv om det nå er tilbake til å være skremt..

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #13 på: 20 Oktober 2006, 15:56:30 »
Her er det tid og tålmodighet som skal til. Jeg ville ikke brukt en masse penger på Feliway, har prøvd det ut på en hannkatt som var stresset en tid, null effekt! Disse to har etter som jeg har forstått fått en dårlig start på livet, da er det kjærlighet, tid og tålmodighet som er kuren.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #14 på: 24 Oktober 2006, 14:43:22 »
Tolmodighet er en dyd heter det.. denne dyden innehar ikke eg..  :icon_question:
Eg er jo så glad i disse jentene mine, eg trodde ikke eg ville klare å knytte meg så fort til nye katter etter at eg mistet Meeko, men det gjorde eg..  :icon_redface:

Så nå har eg så lyst at de skal knytte seg litt til meg og, at de skal bli trygge på meg og kose på meg når de vil, og ikke bare når eg er heldig nok til å klare å komme bort til dem uten at de stikker av. *Sukk*
De er herlige, de sover i sengen vår om natten, de leker rundt meg i stuen .. og de kan gå rundt beina på meg nå, det turde dem ikke tidligere..
Dessuten er svigers begynt å mase om dyremisshandling fordi eg holder dem inne  ::)
De mener at katter SKAL være ute, samme ka.. de har godtatt at eg vertfall vil holde dem inne til de er steriliserte, men kor lenge eg klarer å holde dem fra å slippe kattene ut selv etter det, vet eg ikke..  :icon_idea:

huff...

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #15 på: 25 Oktober 2006, 15:31:47 »
Er det ikke dine katter da??  :icon_neutral: (Eller dine og Jens sine..)

Men jeg hadde ikke sluppet ut såppas nervøse katter, ikke før de har følt seg 100% trygge hjemme hos deg.
Hva hvis det kommer et barn som vil kose med dem, og skremmer dem langt til skogs?
Det fins så mange sånne "hva hvis", så personlig ville jeg nok holdt dem som innekatter, kun ute ved tilsyn.
(Kom på en til hva hvis, dere har sikkert ikke tenkt å bo der dere bor nå for evig, og LITT lettere å finne leilighet hvor du har lov til å ha innekatt, enn leilighet hvor du har lov til å ha katt, OG katten har utemuligheter. Du kan kanskje la dem bli utekatter når dere har funnet et "ordentlig" sted og bo!?)

Uuuansett er dette ditt valg, ikke svigers!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #16 på: 25 Oktober 2006, 15:42:03 »
ja, det er mitt valg, og de blir ikke utekatter før eg vet med 120% sikkerhet at de kommer igjen..
Men maset til svigers begynner å plage..

Får se.. nå skal eg kjøpe bånd til dem, de godtok halsbåndene uten et knyst fra første sekund, så dette kan gå bra! :)

:bigarmhug:

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #17 på: 25 Oktober 2006, 18:04:44 »
Det er Jens' og dine katter, og dere må da virkelig få bestemme over kattene. La din svigermor få lese alle historiene om katter som forsvinner, blir påkjørt, etc, kanskje hun da skjønner!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #18 på: 25 Oktober 2006, 19:09:40 »
hun har selv hatt flere katte her (i dette huset) som har forsvunnet eller blitt drept .. på kjørt på samme plass som min Meeko.. og likevel får eg kjeft fordi eg vil ha disse kattene inne..

Kismet

• Gjest
« Svar #19 på: 25 Oktober 2006, 19:24:49 »
Det er du som bestemmer over dine katter, jeg er enig i det at katter har godt av å få være ute, men forholdene bør jo ligge til rette for det, og katter som er nervøse hadde jeg ikke sluppet ut.
Vet ikke hvordan du bor i fht vei osv, det er jo en vurdering du selv må tenke litt over, men uansett vent til de føler seg helt hjemme hos deg, og dette kan du jo fortelle svigers så de slitter å mase.
For svigers vil vel heller ikke at du skal slippe ut kattene før de er trygge i sitt nye hjem ?