Skrevet av Emne: Hva tror dere - styres katten kun av instinkter eller har de en form for tanker  (Lest 1054 ganger)

Kismet

• Gjest
Ja, hva tror dere om det ?

I situasjoner hvor det virker som om katten din forstår hva du sier, gjør det du ber ham/henne om, eller på annen måte oppfører seg som om pus ikke kun styres av innstinkter, men at pus faktisk kan tenke - tror du det kun er tilfeldigheter eller kan kattene våre tenke på et eller annet vis ?
Forstår de mer enn vi tror, eller er alt bare rare sammentreff ?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
Katter tenker, og forstår MYE dem, mye er nok instinkter.. men kattene våre er smartere en vi gir dem kredit for ;)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Jeg tror nok at kattene forstår mere en vi tror. For mine katter her hjemme hvet når de har gjor noe de ikke får lov til. Oskar et et veldig godt bevis for dette. Han liker nemlig å tørke rumpen på teppe under sofabordet. Det liker ikke jeg at han gjør, så hvis jeg får tatt han på fersken føre han rekker å dra rupa si bortover.Ja da blir han temlig flau. Han ser på meg med et slikt blikk som hundene gjør når de har gjort noe feil og så reiser han seg opp å går i et annet rom, som han tror at jeg ikke ser han. Og hvis jeg kremter da så pigger han inn på do igjen og bruker tilatt teppe der.

Men at katten bar kan ignorere oss det er jeg helt sikker på, du ser jo at de hører men de gidder ikke.

Hvet ikke om det var noe sånt du var ute etter, men det var et forsøk. :icon_idea:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Kismet

• Gjest
Ja, det var sånne ting jeg var ute etter - jeg er også hellig overbevist om at min lille Günther virkelig furter fordi han er sjalu, og ikke fordi han styres av instinktet som gjør at han bare ser sånn ut.
Jeg kjenner da katten min såpass vil jeg påstå at jeg ser når han er sur eller misfornøyd og det kan helt klart relateres til forskjellige episoder som ikke faller i smak....

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
Når katter åpner dører og vinduer, og du ser at de "tenker" frem en løsning.. Da er det ikke instinkt, da er det iq oppi totten asså.. Ask feks, har åpnet dører siden han var liten. En gang da han satt i kjelleren, ville han ha opp en dør til kjelleren ved kjellertrappa, men den var tung å hoppe opp å åpne, slik at døren ikke åpna seg. Vi satt 4 stykker i kjellerstua å kika på han. Da hoppinga for å åpne ikke funka, siden døren var treig i håndtaket, satt han lenge å kikte opp mot døren og trappa, og da han hadde tenkt i noen minutter, begynte han å gå opp kjellertrappa (som da er ved siden av trappa) for så å gå opp så mange trinn at han kom i høyden med dørhåndtaket på døra, og slik åpne døra. Da sto han på 2, med begge forlabbene på dørhåndtaket, og de andre 2 på trappa for å åpne. Ny ide- "resonert" frem av en tenkende katt spørr du meg...
Dette mener jeg ikke er instinkt... Samme med da han åpna vinduet... Har faktisk lest ett sted at for å åpne en dør må du ha en iq på 60...

Men ett eksempel der instinkt går overfor fornuft hos mange katter(og kattedyr generelt)  er når de får sår på kroppen, og slikker seg på det.

Jeg synes katter er smarte dyr jeg, det tror jeg alle som har hatt katt også er enig i. De er dyr så det er jo mye instinkter som gjelder- men som mamman min bruker å si når kattene har gjort noe lurt; men er det rart da, du har jo gjort menneske ut av dem!!!  :biggrin:

Katter er smarte dyr  :jippi[1]:
Ja, kom på en ting til; da jeg bodde borte (student i 4 år) var jeg OFTE hjemme på besøk, jeg savnet de 2 kattene jeg da hadde enormt (Pia og Raptus het de).. De var så snille og liksom "mine" puser da.. Hver gang jeg kom hjem reagerte de likedan.
Jeg overdriver ikke når jeg sier at Pia, hun var rett og slett sjenert da jeg kom hjem.. Mamma og pappa syntes det var komisk. Hun hørte stemmen min, kom springende nesten bort til meg og gjemte seg å satt å tittet forsiktig på meg som en sjenert forelsket liten jente.. Da hun endelig kom frem var hun koseklump nr 1...
Raptus tok den laidbacke holdningen med ett blikk som sa; hvor har du vært så lenge da?, og fikk meg med ut på tur. Da hadde han trippelgalloppa rundt fotene mine, sprang rundt meg som en galopp- dette skjedde bare når jeg kom hjem etter å ha vært en stund borte. Det var deres måte å vise at de hadde savnet meg..for de oppførte seg annerledes når jeg kom hjem, men på samme måte hver gang...

Ja, dette ble langt, men jeg er overbevist om at oppi ett kattehode er det mye som foregår- de har jo så forskjellige personligheter alle kattene att..:)

Mjau mjau fra Miss :)
« Siste redigering: 07 September 2006, 12:23:31 av miss »

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
    • Vis profil
Er einig med det som er sagt her  :icon_smile:  Katter tenker! Pusen min lærte seg å opne døra ved å følge med på korleis eg gjorde det. Heldigvis prøver han det ikkje så mykje, men han kan det. Om eg koser med kanina eller holder på med andre ting når han vil ha kos sitter han og ser furtent på meg. Om eg holder på med broderi setter han seg midt på mønsteret  ::) Altså kort sagt han veit ka han vil og ka han skal gjere for å få det som han vil. Det går ikkje berre på innstinkt.